PISGRIET

Regent het op Sint Margriet, dan schijnt de zon zes weken niet…


20 Juli is de naamdag van Sint Margriet, geboren als Margaretha van Antiochië. Een oude spreuk vertelt ons dat regen op die dag betekent dat we dan nog veertig dagen in de nattighheid blijven zitten…
Afgelopen zondag was het 20 juli. Daar ben je dus mooi klaar mee. Op maandag viel het nog steeds met bakken uit de hemel…
Maar toch, vanaf woensdag gaat het er allemaal een beetje beter uitzien, wordt beloofd.
Over de oorsprong van dit bijgeloof zijn meerdere legendes in omloop. ‘Pisgriet’ staat er als titel van dit log. Dat is de naam die het noorden van ons land haar heeft toebedacht.

Zes weken…
Margriet werd niet voor niets heilig verklaard. Zij deed namelijk goede daden. Als beloning werd haar toegezegd dat zij alles waarmee zij zou beginnen, zonder ophouden zes weken zou kunnen volhouden. Dan ga ik spinnen, dacht Margriet. Maar eerst nog even de blaas legen, want je plas ophouden als je zes weken aan het spinnenwiel zit… Zo gezegd, zo gedaan. Maar dat werd dus een hele lange plas van zes weken… En daar komt het bijgeloof dus vandaan. Al zijn er ook verhalen in omloop waar ze juist als straf zes weken haar water moest  laten lopen.

Hondsdagen

 Op 20 juli begonnen ook de hondsdagen. Daarmee wordt niet bedoeld dat het altijd hondenweer is. Ze geven echter wel de warmste tijd van de zomer aan.
Ze danken hun naam aan de ster Sirius in het sterrenbeeld Canis Major (Grote Hond), die vanaf die datum tot 23 augustus voor zonsopgang zichtbaar is. Voor de oude Egyptenaren was dit het begin van het nieuwe jaar en ook de datum waarop steevast de jaarlijkse overstroming van de Nijl begon. (Aanvankelijk was dit 21 juni, de zonnewende, maar omdat de Egyptenaren uitgingen van een jaar met 365 dagen en geen schrikkeljaren kenden, liepen ze jaarlijks een kwart dag uit de pas. Hierdoor is de datum nu opgeschoven.)

Nog een spreuk
De spreuk van Sint Margriet biedt ons een kans op zes weken zon of op zes weken regen.
Maar hoe dan ook, we kunnen ons toch maar het beste vasthouden aan onderstaande tegeltjeswijsheid:

 

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

18 reacties op PISGRIET

  1. Henriette zegt:

    Nou, lekker dan met die Margriet. Dat had ik eerder moeten weten.

  2. Zakina zegt:

    Wat een trut die Margriet… hopelijk blijft het nu geen 6 wkn regenen hahaha… maar aan de andere kant… heerlijk dit soort logjes 🙂

  3. Goh. Bij mij op de heiligenkalender is 20 juli de naamdag van Wilgefortis. Dat was een legendarische Portugese prinses die niet uitgehuwelijkt wilde worden, tot God bad om een afschrikwekkend uiterlijk en verhoord werd met een baard. Daarop liet haar vertoornde vader haar kruisigen.
    Maar er zijn veel meer heiligen dan dagen van het jaar en het boek wat ik heb (‘Alle heiligen’ van Wim Zaal) behandelt één sint per dag.

  4. Plato zegt:

    Dus omdat ze goede daden deed, kreeg ze een beloning waarbij ze goed op haar tellen moest passen en de juiste keuze moest maken. Doet me erg denken aan sprookjes van Grimm…mannetje mannetje timpetee. Maar dat is natuurlijk wat anders.
    Pisgriet of hondsdagen….je hebt gelijk met je tegeltje. We hebben nu wel weer wat mooi weer verdiend.

  5. Vedat zegt:

    Met de hondsdagen moet je ook geen eten bewaren, Tagrijn. Als je soep of vlees bewaard, al is het in de koelkast. Je loopt namelijk de kans, dt het gaat onweren en als het gaat onweren, dan bederft het eten.

  6. boomkruiper zegt:

    Nee ik geloof nu even niet in de volkswijsheid. De zon rukt op dus …

  7. rietepietz zegt:

    Ach ze kunnen het weer van gisteren heel aardig voorspellen tegenwoordig .
    Het koele weer van de vorige week hadden jullie aan mij te danken , dat weet je , ik was er réuze blij mee!
    groetjes , Riet

  8. Judith zegt:

    Ja, ik word helemaal gek van deze butzomer 😦
    Hopelijk komt het beloofde zomerweer er nu toch echt aan, al dan niet tegen de voorspellingen van de heiligen in.

  9. Thérèse zegt:

    En dan te bedenken, dat ik dit allemaal niet wist. Een beetje een vieze heilige, die St. Margriet, als je het mij vraagt.
    Gelukkig stel je ons helemaal gerust met die tegeltjeswijsheid en daarom zullen we maar het beste ervan hopen!!

  10. Jaco zegt:

    De zon schijnt alweer een paar uur, en hopelijk wil die dat nog even volhouden. Zes weken is prima voor mij, maar af en toe een buitje tussendoor mag ook, zolang het maar binnen de perken blijft. Het werd hoog tijd voor zomerweer, zo eind juli.

  11. druiveke zegt:

    ‘k Hoop dat de weersverwachtingen uitkomen!(Onze kampeervakantie in eigen land zit er namelijk aan te komen…)

  12. klaproos zegt:

    en dáár blijf ik in geloven tegen beter weten in:-))
    na regen komt zonneschijn,of ehh nóg meer regen zei de gek 🙂
    groetjes
    klaproos

  13. Ik hou me ook maar vast aan dat tegeltje. Mijn moeder noemde het altijd Grietje Pis. In mijn succes-agenda staan zowel Sint Margriet als de Hondsdagen vermeld. Op diezelfde dag staat de opmerkelijke spreuk “voordat Eva er was, was het een mannenwereld” van jawel…een man, te weten Richard Armour

  14. Brimstone zegt:

    Leuk dat bijgeloof en dat daar dan ook weer heiligen bij gehaald werden.
    Ik zal zo tegen het spul van mij zeggen dat hun dagen zijn aangebroken 🙂

  15. Di Mario zegt:

    Het wordt lekker weer, daar hou ik me aan vast.
    Love As Always
    Di Mario

  16. sylvester zegt:

    Ach, achter de wolken schijnt de zon 😉

  17. nanos zegt:

    Vandaag, 22 juli, is het het feest van Maria Magdalena. Ook daarvoor is een spreuk:
    Regent St. Magdaleen,
    het regent dagen achtereen.
    Weten we dat ook.
    En als het van de week warm wordt, heb ik er nog een voor de 25e, JACOBUS DE MEERDERE (overleden 42 n. Chr.):
    Is St. Jacobus hel en warm,
    bevriest met Kerstmis rijk en arm.
    Ik had ooit een website. Daar had ik o.a. een hele rits juli-heiligen met bijkomende spreuken. Het zijn vooral regenheiligen.
    🙂

  18. Ik ben het inderdaad vooral met het tegeltje eens, de enige tekst waar ik echt in geloof.
    Alhoewel je de laatste dagen zelfs aan die tekst wel eens een beetje ging twijfelen.

Je kunt hier reageren

