EEN GRILLIGE WERELD IN HET LUMC

De expositie die nu in de galerie van het LUMC te zien is, draagt de titel: Onderstroom. Hier in de betekenis van de loop van iemands diepere gevoelens. Verbeelde dromen en fantasieën leveren onwerkelijke beelden op. In geen enkel geëxposeerd werk speelt de mens zelf een actieve rol. Hij ondergaat de handelingen en is slechts waarnemer. Alsof ze rondlopen in hun droomwereld. Dat levert vaak surrealistische beelden op en de toeschouwer moet soms erg goed kijken wil hij het vervreemdende in het werk ontdekken. Neem de foto hierboven, waaraan behoorlijk is gefotosjopt. Draagt het meisje groene kousen? Nee, het is alsof er iemand bovenaan begonnen is met een kwast groene verf de onderkant van de boomstammen te schilderen en en passant haar benen ook maar heeft meegenomen. Maar blijkbaar staat het meisje hier al verschrikkelijk lang, want het kunstwerk heet ‘Moss’. Jannie Regnerus is de schepper.

Het schilderij hierboven laat een picknick zien. Alle ingrediënten zijn aanwezig. Maar als je goed kijkt, zie je dat de maaltijd plaatsvindt in de huiskamer, waar voor een behangetje met bomen maar liefst drie tv-toestellen staan. Het is een hersenspinsel van Marjolein de Wit en de vraag is of er hier iets uitgelegd dient worden. We kunnen onze eigen dromen meestal ook niet verklaren. En zo is dat eigenlijk met alle werken en werkjes die hier hangen het geval.
Omdat de expositie werk bevat van zeven kunstenaars, zou je dus moeten proberen je zeven keer te verplaatsen in het brein van de kunstenaar. En hierdoor begint de samenhang je een beetje te ontgaan. Maar wellicht is dat ook wel de bedoeling.
Hieronder nog wat werk om te proberen door te dringen in de surrealistische wereld van de makers.

De expositie Onderstroom is t/m 31 augustus te zien in de galerie van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC), Albinusdreef 2 in Leiden. Iedere dag geopend van 8 – 20 uur.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

26 reacties op EEN GRILLIGE WERELD IN HET LUMC

  1. Zakina zegt:

    Ik vind het een bijzondere expositie.

  2. cindy zegt:

    Hoi Tagrijn,
    Een bijzondere expositie, zo lijkt me!! Onze dromen zijn vaak inderdaad een stroom van surealisme, realisme, fantasie, verlangens, angsten en zorgen. Althans, zo ervaar ik dat…
    Liefs,
    Cin

  3. Vedat zegt:

    Ik vind het wel mooie kunstwerken. Hoezo heb je eigenlijk begonnen en geëindigd met hetzelfde meisje? Is dat bij de expositie ook zo?

  4. penseel zegt:

    ik zie de expo’s vrij vaak in leiden.
    vind het wel lekker om altijd na een bezoekje daar even in de expo te kijken, maar eerlijk gezegt is dit totaal niet mijn ding, hoe ik ook mijn best doe, ik kan er niet goed mee uit de voeten. de eerste en de onderste, kan ik wel mee uit de voeten maar die andere nee, sorry

  5. rietepietz zegt:

    Eigenlijk alleen het eerste en laatste plaatje zijn mooi ,voor de rest kan me ook mét verhaal niet echt bekoren maar er zijn vast mensen genoeg die hier van genieten .
    Zo’n tentoonstelling is er niet voor niets natuurlijk !
    groetjes , Riet

  6. Plato zegt:

    Ik kijk vaak eerst naar de kwaliteit van de tekenstijl.Sommigen vind ik gewoon bereslecht en dan kan ik me vaak niet meer druk maken over de verheven gedachte van de kunstenaar. Zo’n platte tafel met broodjes staat me tegen. Sneeuwitje is op zich mooi getekend (of gekopieerd) maar het totaal beeld zegt me niets.
    De eerste en de laatste foto lijken bij elkaar te horen. De eerste foto krijgt eigenlijk pas diepte door jouw uitleg er bij.
    Ik hoef ook niet alles mooi te vinden. Toch vind ik het waardevol dat je dit plaatst.

  7. Marcel zegt:

    Het ziet er erg mooi en interessant uit. Ik kom in augustus naar Leiden, zou het dan nog zijn?

  8. Hanny zegt:

    Een bonte verzameling werken. Niet direct een expositie waar ik naar toe zou gaan.

  9. @arnhemsgewijs?
    ik dacht dat jij met dat zou vertellen?
    een zanggroep mss? :-))

  10. Nee, dit is niets voor mij, te “bizar”, te vreemd.

  11. boomkruiper zegt:

    Ik ben niet echt enthousiast. Nee zou er niet naar toe gaan

  12. f r e d zegt:

    ik wil zo best ondergestroomd worden……

  13. Annemarie zegt:

    Blijkbaar wil het LUMC de mensen triggeren in hun brein. In elk geval ontgaat mij het nut ervan…

  14. Thérèse zegt:

    Het is inderdaad heel vermoeiend om van zo veel verschullende mensen werk te zien. Dat merkte ik een keertje bij Grafiek Nu in ’t Singer Museum in Laren. Ik was veel sneller moe gekeken dan normaal.
    Het lijkt mij wel een boeiende en mooi verzorgde tentoonstelling, al ligt mijn interesse niet op de eerste plaats bij het surrealisme.

  15. Seraka zegt:

    @ HUH??? hoezo?
    misschien een langere laadtijd?

  16. Jenny zegt:

    Vreemd en apart, zo zou ik het noemen! Mooi, maar net niet mooi genoeg om te willen bezitten.
    Die tweede, daar kan ik wel wat mee, zoekend naar rust en stilte en primitief, maar niet het moderne gemak wilen( kunnen )missen.Hmmmmm….misschien moet ik alles eens beter gaan bekijken.
    Mooie reportage @Tagrijn.
    Groetjes!

  17. Pasula zegt:

    Het moet je net aanspreken. Bij mij is het zo dat als ik het zie en ik val er meteen voor is het voor mij goed genoeg. Ik vind dit stuk voor stuk bijzondere plaatjes en toch zou ik er geen van in huis willen hebben hangen, gewoonweg omdat ze niet passen.

  18. Dit vind ik inderdaad “verdroomde” schilderijen.

  19. eva zegt:

    Hééééél bijzonder, deze expositie.
    Leuk dat je dit laat zien want het zal er wel van komen er zelf te gaan kijken!
    gr eva

  20. tagrijn zegt:

    @Sylvester: Ieder huiskamer heeft toch stroom?

  21. Brimstone zegt:

    Boeiende expositie!
    De bruidstaartenstad blijft bij mij het langst ‘hangen’.

  22. Di Mario zegt:

    Die onderste spreekt me aan. Mooie tentoonstelling.
    Love As Always
    Di Mario.
    OT, kom je 16 augustus ook nog naar je neefje kijken als hij moet spelen?

  23. Seraka zegt:

    de eerste en de laatste spreken me qua sfeer wel aan
    maar de overige kunst is aan mij niet besteed 😉

  24. sylvester zegt:

    Vraag me bij de 2e foto af, waar ze de stroom voor die tv vandaan halen hihihi
    Andere vraag is natuurlijk hoe kom ja aan de inspiratie om dit soort schilderijen te maken? 😉

  25. Echt heel apart en leuk he dat ze regelmatig tetoonstellingen in het LUMC hebben.
    Ben het met je eens dat het wel allemaal heel verschillend is.

  26. fantasie is tot alles in staat en dat maakt het leven zo boeiend!
    zo ook deze tentoonstelling!
    er zitten pareltjes tussen, tagrijn, die ik het liefst in ’t echt zou willen zien!
    wie weet zakt deze tentoonstelling een keer af naar het zuiden? ;-))

Je kunt hier reageren

