DE VERHUISDE OFFICIER


In het Rembrandtjaar 2006 hing hij nog trots aan een van de wanden van het Centraal Faciliteitengebouw van de Leidse universiteit aan de Cleveringaplaats: de officier met de gouden ketting. Niet het origineel want dat hangt in Chicago.
Maar het jaar was om en de officier en al die andere doeken die de stad sierden, werden weggehaald en opgeborgen.
Online vond een veiling plaats, waarvan de opbrengst naar een goed doel ging en zo vonden de doeken weer een ander onderkomen.
De officier vertrok naar het buitenland. Even boven de Adourvallei in de Gascogne vond hij zijn nieuwe hangplek.

Chateau de Lahitte
Chateau de Lahitte is een herenhuis dat in de negentiende eeuw is gebouwd.

Het ligt bovenop een heuvel en als het helder weer is, kan de officier de Pyreneeën zien.
Het chateau is eigendom van twee Leidenaren: Aad van der Krogt en PeterJan Leeman, die er een Bed & Breakfast hebben. Laten we hopen dat de officier het er naar zijn zin heeft.

(De drie foto’s uit Frankrijk zijn van Van der Krogt en Leeman, de foto van de officier bij de Cleveringaplaats is van Tjan, die een hele reeks van deze doeken op zijn fotoblog heeft staan.)

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

22 reacties op DE VERHUISDE OFFICIER

  1. Zakina zegt:

    Die man hangt overal… wat grappig 🙂

  2. erik zegt:

    Geruime tijd terug heb ik de “Rembrandtroute” in Leiden, mijn geboorteplaats, gelopen. Leuk er weer eens rond te struinen.
    EWIK

  3. Vedat zegt:

    Dat hebben die Leienaren (nee, ik ben geen letter vergeten), mooi voor elkaar gebokst zeg.

  4. Hildegarde zegt:

    Prachtig en interessant.

  5. Brimstone zegt:

    In Leiden deed ie het ook leuk aan de muur, maar daar in Frankrijk lijkt ie helemaal te passen.

  6. Annemarie zegt:

    Ik ben jaloers op dat huis, wow wat geweldig!!!
    Leuk dat zo’n doek daar een goede bestemming heeft gekregen!!! 🙂

  7. Thérèse zegt:

    Hij heeft een heerlijk ‘hangplekje’ lijkt mij. ’s Nachts een bed, ’s ochtends een ontbijt, ’s avonds misschien wat van de gasten en klaar ben je. Hij hoeft niet eens zelf zijn bed op te maken, denk ik. Maar ja, een officier is dat ook niet gewend natuurlijk.

  8. Martine zegt:

    Echt vrolijk kijkt hij niet..
    Een B&B om te onthouden, voor de volgende keer dat wij die kant op gaan, het ligt daar echt schitterend, zo te zien.

  9. rietepietz zegt:

    Ik hoop dat het zonlicht daar de officier geen kwaad doet , wel mooi dat hij zo aan een derde leven kan beginnen .
    groetjes , Riet

  10. boomkruiper zegt:

    Heerlijk plekje voor de officier! Genieten geblazen daar zeg! Deze valse is beter af dan het officieel 🙂

  11. In zo’n schilderachtige omgeving zouden ze mij ook best mogen ophangen.

  12. J@ntje zegt:

    vind het er helemaal passen !!
    en zo’n beschermengel moet toch goed zijn??
    bewaakt het pand !!
    doe mij maar “bed and breakfast” !!!

  13. Plato zegt:

    Is dat doek nou een replica of een vergrote kopie van het origineel? Dat vroeg ik me af, cultuurbarbaar die ik ben.

  14. ik denk dat deze officier met plezier over de pyreneeën uitkijkt, veel liever dan opgerold te liggen op een stoffige zolder? :-))

  15. Marcel zegt:

    Dat is toch weer een mooie bestemming geworden. Ik kan er vrede mee hebben.

  16. paco zegt:

    Zo is dat Di MArio

  17. Di Mario zegt:

    Zo wordt hij toch nog mooi gebruikt en geld voor een goed doel (mits goed gebruikt) is altijd nuttig.
    Love As Always
    Di Mario

  18. sylvester zegt:

    En nu leeft hij van zijn pensioen of zo?
    Doe mij dat salaris ook maar, dan kan ik ook stoppen met werken hihihi

  19. Renesmurf zegt:

    Ik vind het op een Nederlands nieuwbouwgebouw toch beter staan.
    En dan voor altijd!
    Maar goed, dit is beter dan weggooien.

  20. Hanny zegt:

    De officier heeft het niet slecht getroffen met zijn nieuwe plekje.

  21. Henriette zegt:

    Ik vind het wel wat hebben.
    Ik heb ook nog een muurtje dat wel wat opgevrolijkt mag worden. Misschien een mooie replica van het schilderij onder van Gogh zijn gras?

  22. Van deze wist ik waar hij naartoe is gegaan.
    Twijfel even heb ik dat nou bij Tjan gelezen of ergens anders.
    Ben toch benieuwd waar de andere doeken naartoe zijn gegaan.

Je kunt hier reageren

