RINGRIJDEN IN MELISKERKE

Op 22 augustus viel Tagrijn met zijn neus in de boter. Want ‘per ongeluk’ was hij getuige van een voor het dorpje Meliskerke grote gebeurtenis: het ringrijden in boerenkostuum. Het is de bedoeling om zittend op een boerenpaard een stok door een opgehangen ring te steken. Afgaand op de enthousiaste reacties van het publiek was het een bijzonder spannende strijd, vooral ook omdat de ringen steeds kleiner werden. En toen ze niet kleiner meer konden, begonnen ze weer opnieuw. Er waren vast nog veel meer spelregels, maar die heeft Tagrijn niet meegekregen die middag. Eigenlijk heeft hij alleen maar ‘plaatjes gekeken’.

Tagrijn vroeg zich wel af of de paarden na met maken van een fout meteen zouden worden afgevoerd naar het bedrijf op de achtergrond. Ze waren hoe dan ook fraai uitgedost. Zowel aan de voorkant…

als aan de achterkant:

Als een ridder die ten strijde trekt, ga je van start:

De stofwolken stuiven hoog op:

En dan jas je met uiterste precisie de stok door de ring:

Geduldig op je beurt wachten is het parool:

En dat doe je alleen…

of met een groepje:

De opperstalmeester doet verslag met de jenever onder handbereik

en wie nu graag wil weten wie heeft gewonnen kan bij deze charmante assistente terecht

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

21 reacties op RINGRIJDEN IN MELISKERKE

  1. Anoniem zegt:

    dat deed ik 50 jaar geleden en met heel veel plezier leuk dat dat nog steeds gebeurt.

  2. rietepietz zegt:

    Toch wel héél leuk die folklore , moeten we zuinig op zijn Tagrijn , leuk dat je daar “toevallig “tegenaan liep “!

  3. druiveke zegt:

    Wat grappig zeg! Ik ken wel ringsteken vanaf een ‘karretje’ met paard; daar heb ik nog eens aan meegedaan met mijn zwager, in Bakkum bij Castricum. Traditiegetrouw onderdeel van de zomeractiviteiten in Noord-Holland. (Viel nog niet mee moet ik zeggen!) Dit ringrijden kende ik niet. Ziet er prachtig uit met die mooi gevlochten manen en staartenknotjes!
    (Welkom terug weer trouwens! Fijn gehad?)

  4. Plato zegt:

    Prachtig. Doet me denken aan ringsteken in Amsterdam in de jaren ’50. Maar toen kregen de ringstekers die mis-peerden nog een emmer water vol over de kop. Van dat gebruik lees ik hier niks. Zeker afgeschaft. Jammer want altijd hilarisch. Mooie foto’s van al die knollen.

  5. Brimstone zegt:

    Die grote knollen vind ik zo mooi. Heerlijk om de grond te voelen dreunen als ze langskomen!

  6. Hildegarde zegt:

    Mooi traditioneel gebeuren, en ringrijden vind ik wel beter dan ganzenrijden. Indrukwekkend met die boerenpaarden. Wel zeer onvriendelijk dat ze die kolossen steeds hun staart knotten zonder er rekening mee te houden wat een last het is vol vliegen te zitten en die niet te kunnen wegwapperen.

  7. Annemarie zegt:

    Wat een prachtig spektakel!
    Je had en dit mooie evenement en mooi weer. Bofkont die je bent!
    Sorry voor de gevatte reactie bij Hanny. 🙂 zij snapte wel wat ik bedoelde, ghehe. Want we hadden ’t er thuis al over gehad.

  8. Vedat zegt:

    Gezellig en leuk is dt om mee te maken, vind je niet? Ach ja, natuurlijk vind je dat, anders had je dit niet allemaal laten zien. Ik heb het in Friesland weleens gezien.

  9. Zakina zegt:

    Wat een leuk logje… en nee, ze gingen na afloop niet naar de slager

  10. Renesmurf zegt:

    Toch knap wat mensen en dieren allemaal samen kunnen.
    Tja, en zo`n slager in de buurt, die heb je ook overal.

  11. beuzeblaadje zegt:

    Hahahaha je weet het weer schitterend te “brengen” Tagrijn!
    Wat zal dat een geweldig gezicht zijn geweest, het lijkt me wel ontzettend
    moeilijk!
    Groetjesss,
    beuzeblaadje

  12. boomkruiper zegt:

    Nou dat is zeker boffen zeg. Om door een ringetje te halen je foto’s! 🙂

  13. Thérèse zegt:

    Nou, jij hebt nog eens mazzel om maar meteen zo iets moois mee te maken. Prachtig versierd die paarden aan de voorkant en lollig aan de achterkant. Prachtig. Wie wint, maakt mij niet uit, maar het is een mooi schouwspel.

  14. pasula zegt:

    geweldig om zo’n onverwachts leuk festijn mee te beleven, je foto’s zijn heel levendig geworden.

  15. Een schitterende reportage, Tagrijn. Ja, wat kunnen ze die paarden mooi uitdossen he ? Dat wordt hier straks in Beesd ook weer een feest met de Landbouwfair en 2- of 4-span hindernis-races. Was vorig jaar prachtig

  16. paco zegt:

    Echt geweldig, Tagrijn

  17. sylvester zegt:

    Ik ken het wel, maar ik rijd geen paard, wel leuk om te zien 😉

  18. jij viel inderdaad met je gat (was dat ook zo mooi versierd??) in de boter, tagrijn! ;-))
    ringrijden ..
    nooit van gehoord!
    maar je ‘beelden’ spreken boekdelen!
    ik geniet ..
    zelfs van de codetaal van madam de assistente! :-))
    welkom ‘thuis’, tagrijn! :-))

  19. Niklas zegt:

    Ha, welkom terug Tagrijn!
    Ringsteken heb ik nog wel eens gezien vanaf koetsen, maar in het echt nog nooit vanaf de rug van een paard. Dat lijkt me wel heeeeel lastig…

  20. Hanny zegt:

    Zo te zien is er niets veranderd dan toen ik dat vroeger vaak met neven en nichten ging bekijken. Mijn opa en oma liepen trouwens in dezelfde klederdracht. Er zijn nu geloof ik wel wat andere paarden bij dan alleen Belgische knollen.

  21. Min zegt:

    Mooie foto’s en dan die teksten erbij. Fantastisch!

Je kunt hier reageren

