VOLOP ZOMER IN DOMBURG

Het is ‘Volop zomer’ in het Marie Tak van Poortvlietmuseum in Domburg. Want daar voert Job Graadt van Roggen je door de Noord-Hollandse en Zeeuwse duinlandschappen die hij met zijn kleurrijk palet  aan het linnen toevertrouwde.
Hij wordt in 1867 in Amsterdam geboren en als gevolg van een hersenvliesontsteking wordt hij al heel jong doof. Al op twaalfjarige leeftijd gaat hij naar de Academie in Groningen en daarna gaat hij lessen volgen in Amsterdam. In 1884 gaat hij in Haarlem wonen, maar zestien jaar later koopt hij een villa in Bergen en gaat daar met zijn gezin wonen. In de Tweede Wereldoorlog moet hij op last van de bezetter zijn huis verlaten en evacueert hij naar Alkmaar, waar hij in 1959 overlijdt.
Graadt van Roggen heeft ook veel in het buitenland gewerkt. Dit werk is wel op de tentoonstelling te zien, maar Tagrijn heeft ervoor gekozen zich te beperken tot het zonnige duinlandschap van Zeeland en  Noord-Holland.
In zijn Zeeuwse werken zien we nog veel donkere tinten onder invloed van de Haagsche School. Maar als rond 1910 het luminisme in de schilderkunst doorbreekt, zien we ook bij Graadt van Roggen de blije lichte en ‘blonde’ kleuren verschijnen. Maak de wandeling, eerst langs de huisjes in de duinen en daarna via een juichend veld met korenschoven door dat blonde land zelf. Lees aan het eind hoe Adriaan van Dis in vervoering raakte van dit werk.

‘Nu woon ik ver van zee en wandel ik in de duinlandschappen van Graadt van Roggen. Niemand die zo de wind in zijn kwast wist te vangen als hij. Wacht, laat ik een doek van de muur nemen, een wuivend groen dal met uitgestoven gele sleuven. […] Het zand is niet geel, maar grijs en bruin met een enkel toefje wit. En er woelt blauw onder het helm. Een blauw dat voor schaduw speelt. Het malse groen is woest bijeengekwast – mijn oog zou zich zo aan de scherpe randjes van de verf kunnen snijden.
Maar hoe zacht is weer het boterdikke zand, breed met een paletmes opgesmeerd. En naast al die vette verf prikkelt het naakte linnen, paarsgrijs afgeschraapt. Zo keek ik niet eerder naar dit schilderij.’
Uit: Adriaan van Dis: Overpeinzingen van een duinwandelaar (in: ‘Volop zomer’).

De expositie ‘Volop zomer’ is nog tm 9 november te zien in het Marie Tak van Poortvlietmuseum, Ooststraat 10a in Domburg . Openingsuren di tm zo 13-17).

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

25 reacties op VOLOP ZOMER IN DOMBURG

  1. Herman Westerdijk zegt:

    Geachte mevrouw en heer,
    Ik zoek een beok “Volop zomer schilderijen “Job Graadt van Roggen auter Jan Louter kopen?
    M.Vr Herman Westerdijk.

    • den Boer zegt:

      Geachte,

      Bent u nog op zoek naar dit boek?
      Ik heb het in mijn bezit en wil het eventueel van de hand doen.
      Het is in perfecte staat.

      Met vriendelijke groet,

      Simon den Boer

  2. Rothauer zegt:

    Mooi werk is er ook iets te koop[

  3. artMus zegt:

    ja dat is wat hè……
    prachtig werk.
    Ik heb een tripje richting Zeeland op mijn verlanglijstje staan…..als ik dat nou eens zou combineren met…..
    bedankt voor de tip!

  4. beuzeblaadje zegt:

    Wooooowwww wat is dit mooi!!!!
    Ik had nog nooit gehoord van van Roggen maar zal die naam nu zeker noooit meer vergeten! Een schilder naar mijn hart!
    Doeiii,
    beuzeblaadje

  5. Brimstone zegt:

    Nog nooit van de schilder gehoord en dat is een gemis geweest. Wat een prachtig werk!

  6. Renesmurf zegt:

    Duinen zijn prachtig!
    En hij maakt ze zelfs nog mooier, schitterend werk!

  7. Thérèse zegt:

    Prachtig werk. En ik ben al zo dol op zee en duinen.
    Nog eens alles nagelopen, heel mooi! Ik krijg wel een beetje zin om weer eens buiten te schilderen, maar dan moet het niet steeds regenen.
    Had jij redelijk weer?

  8. Annemarie zegt:

    Ik vind dat eerste schilderij van de zee toch de mooiste. Alhoewel die van de duinen ook zeer herkenbaar zijn.
    Indrukwekkend verhaal. 🙂

  9. Jenny zegt:

    Wat een zalige, prachtige, dromerige schilderijen.De schilder ken ik niet, Domburg wel.
    Mooi Tagrijn!
    Groetjes!

  10. Martine zegt:

    Mooie sfeerbeelden. Mocht ik in de buurt komen, dan ga ik zeker kijken. Ik moet je eerlijk zeggen, dat het me net niet zozeer pakt, dat ik alleen voor die tentoonstelling daarheen af zal reizen, ondanks de schitterende lovende tekst van Van Dis.

  11. rietepietz zegt:

    De naam zegt me niets , dit werk des te meer …Prachtig !

  12. Plato zegt:

    Wat een prachtige schilderijen. Ik ken de schilder niet maar jij laat hem even leven. Zijn schilderijen roepen een nostalgisch gevoel in me op. Ze doen denken aan een ongerepte tijd waarin nog veel bleef zoals het ooit was. De stilte van het leven onder een zwaar bewolkte hemel. De korenschoven in een frivool helder licht.
    Geweldig.

  13. Vedat zegt:

    Eerlijk gezegd vind ik deze schilderijen mooier dan welke foto van de duinlandschappen ook. Jammer, dat Domburg in zo’n schier onbereikbare uithoek van het land ligt, voor mij dan.

  14. Min zegt:

    Volop zomer, verdorie en Domburg is echt niet om de hoek.. Dankzij jouw kan ik toch even meegenieten.

  15. lenie zegt:

    dit is een feestje om naar te kijken !!
    een genietlog ….prachtstukken zitten ertussen …
    Van Dis weet het mooi te omschrijven ..
    ik waande me even in Zeeland 😉

  16. pasula zegt:

    Prachtig Tagrijn, ik had nog nooit dit werk gezien. Stuk voor stuk erg mooi, maar als ik ooit nog dat witte huisje aan de muur zou kunnen hangen…

  17. klaproos zegt:

    ohhh tagrijn ik ben zwaar onder de indruk van deze schilderijen dat vind ik mooi dat klassieke ouderwetse sfeertje van weleer oproepen “heerlijk”daar voel ik me bij thuis:-)
    groetjes
    klaproos

  18. Prachtige stukken, Tagrijn. En Van Dis beschrijft het zoals alleen Van Dia dat kan. Laat ik nu bij de titel denken dat we eindelijk eens foto’s te zien krijgen van jouw vakantie en nu ik dit zo schrijf, is dat natuurlijk ook zo, whahaaaa. Leuk.
    o.t. ik heb je Arboretum log bekeken en het ziet er daar allemaal strakker uit dan ik het zelf ervaren heb. Een Villa heb ik helemaal niet gezien. Wel kunstwerken. Ik ga gauw eens terug.

  19. sylvester zegt:

    Het eerste schilderij vind ik toch wel de mooiste, maar jij schilderd toch ook?

  20. Pfieuw! Van Dis heeft gelijk. Het is meesterlijk werk. Daar kan geen enkele fotocamera tegenop. Domburg was schildermatig toch wel iets bijzonders in die tijd hè.

  21. Zakina zegt:

    Ik kende dit werk niet maar nu wel 🙂 Graadt van Roggen maaktte mooie schilderijen. Bij sommige van die doeken is het net of je er in kan lopen en bij wijze van de wind kan voelen. Ik heb genoten van dit logje

  22. boomkruiper zegt:

    Schilderen met verf of met woorden: het is allemaal even mooi en kleurig

  23. Hanny zegt:

    Prachtige schilderijen! Ik waan me helemaal in de duinen van Walcheren. Waarachter de schoven staan te wachten tot ze opgehaald worden. Zo te kunnen schilderen. Geweldig!

  24. tedoeme, wat een mooie schilderijen!
    ’t is heerlijk om lezen hoe adriaan van dis zijn ‘gevoelens’ beschrijft!!

Je kunt hier reageren

