SEQUOIAHOF, PARADIJS IN HET ZEEUWSE LAND

Aan de rand van het dorpje Vlake ligt midden in het Zeeuwse land een klein paradijsje : de Sequoiahof. Toen Jos de Koeijer in 1978 na een ongeval niet meer zijn gewone werk kon doen, ging hij niet bij de pakken neerzitten. Hij kocht met zijn vrouw Matty een sloopboerderij op met een kaal stuk grond van twintigduizend vierkante meter waarop alleen nog twee armetierige perenboompjes stonden.
Ze hielden van bomen en planten en besloten hier een sequoiapark te maken. Inmiddels staan er dertig verschillende soorten.
Maar er is meer. Met veel fantasie en kunstzinnig inzicht kwam hier iets unieks tot stand. Over fantasie gesproken: rechts op de foto hierboven zie je de door hem bedachte boerinnenkousendroger. We gaan maar eens verder kijken en wandelen via kronkelende paadjes door de tuin.

Omdat hij slecht liep, heeft hij zijn schaatsen aan de wilgen gehangen:

En dan ga je een hoek om en zie je opeens de zelfgebouwde duiven- en vleermuizentoren:

Deze boom weet zich in gezelschap van een fors aantal groene blaadjes:

De spullen van de fantasiebouwsels hoeft hij niet op te zoeken. Ze komen vanzelf naar hem toe: ‘Jos, we hebben nog een partij oud ijzer. Wat voor jou?’  En Jos weet wel weer wat, dus laat maar komen. En zo zie je opeens het beeld van Ome Jan, met alles d’r op en d’r an.

En voor je het weet ben je in het verre Azië.

Een stukje verder is een van de vijverpartijen. Maar om deze is gaas gezet omdat er bijzondere vogels en eenden in wonen.

Ja, die prachtige vijvers met die bloeiende waterlelies, de magnoliatuin, de bamboetuin, de naaldhoutbomen, de rotspartijen, de bruggetjes. Het is er allemaal, maar je kunt op een logje niet alles laten zien. Overal zijn wel zitjes te vinden om even uit te rusten. En dat het hier eigenlijk een doorgezaagd ledikant is, nou en?

Een leuk Grieks binnenplaatsje. Het ziet er al heel oud uit, maar alles is toch na 1978 tot stand gekomen.

Via een Romeinse zuilengalerij zetten we de wandeling voort:

En komen dan een boom tegen die zelfs in het dikste bomenboek niet te vinden zal zijn.

En zo gaat het maar door. Nog even door een van die prachtige bloementuinen. Je kunt je toch niet voorstellen dat hier dertig jaar geleden nog een kale vlakte was.

En dan lonkt het ‘boerenterras’. Even een praatje maken met Jos de Koeijer, die daar net aan een biertje zit en je er meteen eentje aanbiedt. Zo kom je nog eens wat te weten. Alles voor je weblog, dus vooruit, nog maar een voor eigen rekening.

Wie zin heeft om er op een mooie dag naar toe te gaan: het adres is Kanaalweg 79 in Vlake, dat valt onder Hansweert. Ook Bed&Breakfast is mogelijk bij Jos en Matty.

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

24 reacties op SEQUOIAHOF, PARADIJS IN HET ZEEUWSE LAND

  1. Jenny zegt:

    Alereerst moet ik zeggen dat ik een enorme bewondering heb voor deze mensen! Wat een prachtige droomplek, erg mooi!
    Heb het adres genoteerd, ga er zeker eens een kijkje nemen.

  2. Zakina zegt:

    Wat mooi zeg… in die tuin zou ik me ook prima weten te vermaken. Ongelovelijk dat het er pas 30 jaar ligt, op sommige foto’s lijkt het zoveel ouder.

  3. Di Mario zegt:

    Prachtig, ik kan me voorstellen dat je genoten hebt.
    Love As Always
    Di Mario

  4. rietepietz zegt:

    Lijkt me zonder meer een aanrader Tagrijn , ik zou me er zómaar thuis kunnen voelen !

  5. Wieneke zegt:

    Toevallig heb ik er onlangs een enthousiast verhaal over gehoord van kennissen die hier geweest waren. Maar ze hadden helaas geen foto’s gemaakt. Enig om die dan nu bij jou te bekijken. Hulde aan de mensen, die zoiets leuks gemaakt hebben van niks eigenlijk.

  6. Brimstone zegt:

    Wat moet dat heerlijk zijn, je eigen wereld maken. Enorm knap gedaan. Ik denk dat je hier dagen kan ronddolen.

  7. tagrijn zegt:

    @Plato: Het is dat de man me zelf vertelde dat ie twee onderbenen miste. Hij liep redelijk goed met z’n twee protheses. Hij heeft eigenhandig alles met z’n vrouw opgebouwd.

  8. Plato zegt:

    Fe-no-me-naal Tagrijn. Wat mooi dat je dit laat zien. Maar nou blijf ik toch met een vraag zitten. Die man kan niet lopen, maar ze maken daar de mooiste dingen. Hoe doet ie dat dan? Krijgt ie hulp van vrijwilligers? Hoe krijgt ie zo’n enorm terrein op deze manier van de grond?

  9. Vedat zegt:

    Wat zijn sommige mensen toch knap. Alleen jammer, dat er soms iets moet gebeuren. Ik heb wel bewondering voor mensen, die zo mooi uit een droevige gebeurtenis komen.

  10. Renesmurf zegt:

    wow, dat is een waar paradijs, en dan vooral in de zomer!
    Schitterend, een boel werk hebben ze er aan!

  11. Daisy zegt:

    Lijkt me heerlijk om daar rond te lopen!

  12. HUUB zegt:

    mooi plekkie nederland hoor…

  13. Caecil zegt:

    Jemig, wat práchtig!! En wat een voorbeeld van positiviteit als je zo veel ellende overkomen is, wow. Dit ga ik opslaan en ooit zeker bezoeken. Dank voor de tip, Tagrijn!

  14. lenie zegt:

    dat noem ik nou es niet bij de pakken
    neer gaan zitten , fantastisch zeg !
    vele mooie plekkies , en dat stoelen of bankjes niet duur hoeven te zijn zie je maar weer , de schaatsen vind ik dus echt een goed bewijs van doorzetten , en humor 😉
    adres staat ook hier in mijn lijstje , want dit wil ik zien ;))

  15. Pasula zegt:

    Het ziet er echt prachtig uit! Bedankt voor de mooie rondleiding Tagrijn. 😀

  16. paco zegt:

    jee, wat mooi daar!

  17. Min zegt:

    Zo zie je maar weer dat een mens meer kan dan hij / zij denkt.

  18. Marcel zegt:

    Prachtig en wat voor drive moeten die mensen gehad hebben. En ook wel de middelen.

  19. Hilda zegt:

    wow.. wat mooi! daar zou ik best eens bed en breakfast willen doen…. en genieten van al dat moois
    xXx Hilda

  20. wat een bijzondere tuin!
    hier kan je dagen in ronddwalen! dit gaat nooit vervelen!
    ik zit wel met een vraagje; staat er ook een sequoia??

  21. Hildegarde zegt:

    Wonderbaarlijk ! een paradijs hebben die twee ervan gemaakt, en dat met zo’n handicap, echt een voorbeeld. ’n Mooie rondleiding, Tagrijn.

  22. Echt grandioos hoe dit stel de handicap overwonnen hebben en wat van hun leven hebben gemaakt.
    Lijkt me zeker mooi om eens rond te wandelen, het adres staat genoteerd voor de eerst volgende keer dat ik weer in Zeeland ben.

  23. Jaco zegt:

    Erg leuk! Lijkt me een heerlijk plekje op deze aardkloot om een tijd te vertoeven.

  24. Annemarie zegt:

    Wat een geweldig initiatief! 🙂 En wat ziet het er prachtig uit! Een lust voor de fotograaf. Ook denk ik voor macro’s als ik at zo zie.

Je kunt hier reageren

