HOLLAND PAPIER BIËNNALE 2008

Stel, je heet Ivano Vitali en je hebt zin om een sok te breien. Maar dan eentje van een meter lang. Dan scheur je een krant aan repen en draait daar draden van. Je maakt een keurige bol, zoekt een paar naalden van twee meter lang en gaat aan de slag. Tijdens de zevende Holland Papier Biënnale 2008 kan je de sok in het CODA Museum in Apeldoorn zien hangen en op de grond ligt de gigantische papieren bol en een stuk van een breiwerkje.
De kunstenaars die hier hun werk exposeren, werken met heel veel papiersoorten van vliesdun tot heel dik en snijden, knippen lijmen, persen, vervormen en beschilderen dat. Als je op de expositie rondloopt, zie je dat de mogelijkheden eigenlijk onbeperkt zijn.
Zo maakte Howard Silverman van golfkarton een imposant golvend landschap op de trap van het museum:

  

Oskar maakt een body van gaas en plakt daar papiermaché op dat daarna beschilderd wordt. Zo ontstaan haar beelden. Hieronder The Bogeymen.

Ed Pien herontdekte het silhouetknippen en sneed uit Ginka Shojipapier bomen waartussen menselijke figuren te zien zijn. Het onderstaand werk is ongeveer twee meter lang.

Stefan Saffer snijdt ook papier, maar gaat een stapje verder dan Pien. Hij krast erop, beschildert het en  laat, zoals onderstaand stuk toont, ook de schaduwen meespelen.

Wat je normaal gesproken in de papiermand gooit, zoals bonnetjes, toegangskaartjes, snoeppapiertjes, is voor Lyni Sales materiaal om mee aan de slag te gaan. In onderstaand werk waaraan ook draad en bamboe te pas kwam, zie je Zuid-Afrikaans geld, speelkaarten, loterijbriefjes en instapkaarten van de vliegtuigmaatschappij SAA. Aanleiding voor dit werk was de vliegtuigramp in Helderberg, waarbij een toestel van de SAA neerstortte. Let op de klosjes garen die het kunstwerk bijelkaar houden.

‘Een draak’ zeiden een paar bezoekers toen ze dit werk van Nancy Cohen zagen. Het maakt niet uit wat je erin wilt zien, maar deze ‘Elements of a General Theory of Hydrodynamics’ is langer dan tien meter, en ofschoon het er zeer fragile uitziet, weegt het toch meer dan veertig kilo. Het papier maakt zij zelf in een papierstudio in New York.

Vijf kartonnen bomen van Ferry Staverman. Hij zaagde dunnen platen uit, verlijmde die, liet ze daarna uitwaaieren en beschilderde ze vervolgens.

Oude telefoonboeken en kunsttijdschriften staan vol met gegevens over mensen die in een bepaalde streek wonen en over kunstenaars. Long-Bin Chen gebruikte ze symbolisch in zijn Hurricane van cultureel afval boven het hoofd van Boeddhabeeld.

Tot slot van deze kleine rondgang een detail van een werk van Nikki van Es. Het is heel dun en gemaakt van moerbeipapier. Ze worden zowel aan de voor- als aan de achterkant beschilderd, wat een bijzonder effect geeft als het licht erdoorheen schijnt. We moesten hier toch even aan Gustav Klimt denken…

Wie de expositie nog wil zien, moet zich haasten, want het kan nog tot en met zondag 14 september. Adres: CODA, Vosselmanstraat 299 in Apeldoorn (tm vr 10-17.30, za. 10-17 en zo 13-17).
Tegelijkertijd is een ander deel van de expo tot genoemde datum te bekijken in het Museum Rijswijk, Herenstraat 67, open 12-17.
Ook in CODA: De ontdekking van Nederland, vier eeuwen Nederlandse landschapskunst, tm 28 september. Daarover binnenkort meer.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

23 reacties op HOLLAND PAPIER BIËNNALE 2008

  1. Mincka zegt:

    Papier is echt een heel bijzonder medium!
    Die bomen: die zijn niet gezaagd hoor, is met laser gedaan. Dat geeft die heel harde lijnen die je niet hebt als je papier anders bewerkt.
    Dank voor dit verslag, alsof ik er geweest was…
    groetjes, Mincka

  2. Zakina zegt:

    Jammer ik kan er al niet meer heen, maar wow dat er zoveel kan met papier zeg, maar helemaal perplex sta ik dat je er mee kan breien 🙂

  3. Di Mario zegt:

    Doet me een beetje denken aan de papiermachee van de lagere school.. alleen dan wat groter.
    Love As Always
    Di Mario

  4. Geertje zegt:

    Das echt werkelijk schitterend!
    Helaas, ik red het niet; teveel pijn en te druk; had het wel op jouw advies op mijn lijstjes gezet, maar de reis is te lang voor mij. Jammer!
    Fijn dat ik het toch een beetje kan meebeleven op je log!

  5. ~~Seraka~~ zegt:

    heel bijzonder!
    vooral dat gebreidde papier intrigeert me enorm 🙂

  6. Judith zegt:

    Wat een mooie dingen zeg!
    Vooral die van Ed Pien, helemaal geweldig.

  7. Thérèse zegt:

    Sorry, dat ik hier niet reageer. Ik heb het erg druk (maar leuk druk) met een weglogvriendin helemaal uit Zuid Limburg. Ik ga morgen of zo alle achterstand inhalen.
    O wat een pracht expositie, maar ik weet niet of ik dat red tot/met 14 september.

  8. rietepietz zegt:

    Op twee na zijn het prachtige kunstwerken geworden , nou ja wat mij betreft dan want ik ben niet kunstzinnig genoeg om de berg golfkarton een landschap te zien , ik zie daar voornamelijk “een rommeltje ” , ook het draakachtige werk zegt me niet maar de rest is klasse !

  9. Ik heb dezelfde smaak als Jenny hierboven. Die twee werken sprongen er ook voor mij uit, met name Lyni Sales. Maar ik vind alles met papier fascinerend. Als kind was ik al helemaal idioot van papier. Ik kreeg vaak mooi papier van mijn opa, die bij een drukkerij werkte en heb als kind talloze maquettes en andere objecten gemaakt. Papier maché is ook mooi, en het kliedert zo lekker.

  10. tagrijn zegt:

    @Vedat: zie de tekst die eronder staat!

  11. Vedat zegt:

    Wat knap om die dingen allemaal te maken van papier. Ik kan me voorstellen, dat je daarvoor helemaal vanuit het westen naar het oosten komt. Toch, Tagrijn, die eerste foto. Ik heb er op zitten turen, maar dat is toch geen papier?

  12. klaproos zegt:

    wowww tagrijn wat een ge-wel-dige tentoonstelling is dit om t e zien hé, ik heb er op andere logs ook wat van mogen zien en dat is echt puur genieten.
    lieve groet
    klaproos

  13. Renesmurf zegt:

    Das leuk zeg.
    Sommige dingen doen wat simpel aan, maar andere werken zijn zeer goed doordacht.
    En alles prima uitgevoerd!

  14. Jenny zegt:

    Zó! Hier werd ik even stil van.Erg prachtig! Heerlijk, dat jij ons even mee laat genieten!Het mooiste stukje werk vind ik die van Liny Sales en van Ed Pien!!
    Groetjes!

  15. boomkruiper zegt:

    Stuk voor stuk juweeltjes maar het werk van Ed Pien en Nikki van Es vind ik wel heeeeeeeel mooi

  16. Opeens vraag ik me af wat Tagrijn eigenlijk doet als hij niet blogt. Eigenaardig dat jij sterk bovengemiddeld exposities bezoekt (heel fijn, want dan profiteren wij daar mooi van mee), maar word jij daarvoor uitgenodigd ? als verslaggever ? als fotograaf ? of is het gewoon omdat jij je goed op de hoogte stelt waar welke exposities op welk moment zijn ?
    Deze is voor mij heel bijzonder, omdat zowel mijn vader als mijn broer als ikzelf in de papierindustrie werkzaam zijn geweest. Helaas zijn zowel mijn broer als ik dit weekend andere leuke dingen aan het doen, maar ik stuur mijn broer wel even deze url toe. Dankjewel, Tagrijn

  17. paco zegt:

    heerlijk om hier even rond te wandelen

  18. Brimstone zegt:

    Op de Pedagogische Academie (die in Oegstgeest) leerden we ook met papier en karton werken, maar alles moest strak naar voorbeeld. Zo hebben heel wat jaargangen toekomstige onderwijzers en onderwijzeressen zitten zweten op een wipwatermolen van karton. Ik moest er weer aan denken bij het zien van je log. Wat een creativiteit met papier………een klein beetje van deze vrijheid en de handenarbeidlessen waren echt leuk en leerzaam geweest 🙂

  19. lenie zegt:

    ziet er zeker interessant uit zeg …
    heb geloof ik nog nooit zolang naar een foto zitten kijken op je log ;))))

  20. Min zegt:

    Ook ik wandel even mee.

  21. Sluit mij bij de vorige twee reacties aan.
    Geweldig mooi om te zien wat ze al niet met papier kunnen doen.
    Fijn dat je even voor ons geweest bent Tagrijn.

  22. ik vrees dat ik er niet ga geraken, maar ik ben dolblij dat jij me meegenomen hebt, tagrijn!
    wat is het mooi om zien wat mensenhanden allemaal kunnen??

  23. Hildegarde zegt:

    Dat vind ik nu zo fijn : een rondleiding te krijgen op een tentoonstelling waar ik niet naartoe kan maar die ik wel machtig interessant vind, én prachtig mooi. Dank je wel !! 🙂

Je kunt hier reageren

