NOG EEN JAAR, DAN IS HET KLAAR…

Nog een jaar, en dan moet alles klaar zijn. Want 09-09-09 is de streefdatum omdat de Pieterskerk dan precies 888 jaar bestaat. Je kunt het maar bedenken…
In 1121 werd op deze plek een kapel in Romaanse stijl gebouwd die door de bisschop van Utrecht werd gewijd. Nadat de 120 meter hoge toren was gebouwd, begon men om de kapel heen een nieuwe, nu gotische kerk te bouwen. Dit ging in etappes; eerst ontstond een nieuw koor met kooromgang en vervolgens werd het schip vergroot. De kerk in de huidige vorm werd in 1426 ingewijd. De klokkentoren, die vanuit zee zichtbaar was, werd de ‘Sterre der zee’ genoemd, maar deze stortte in 1512 bij zwaar weer in en werd nooit herbouwd. De klok werd nog jaren bewaard in een toren bij de Kloksteeg (vandaar de naam), wat op deze kaart uit 1578 goed te zien is.

De kerk is nu bijna zover dat de laatste grafzerken gerestaureerd en al zullen worden teruggeplaatst, zodat op 1 oktober de dankdienst voor het Ontzet van Leiden in 1574 kan worden gehouden. Het verhaal over die zerken is hier nog te lezen.

Ook de doeken om de steigers aan de buitenzijde zullen nu snel verdwijnen. En wie ook als is verdwenen is de bonte knaagkever, de stiekemerd die van binnenuit de kerk opvrat. Voordat de zerken eruit gingen zag het er eigenlijk alweer als vanouds uit.

En in januari werd, net als ieder jaar, ook weer de jaarlijkse beurs van reisorganisatie Djoser gehouden.

De kerk is in de loop der eeuwen al talrijke keren gerestaureerd. Soms een beetje opgekalefaterd, een kleine opknapbeurt, maar nog nooit was de renovatie zo ingrijpend als nu. De oude dame moet er straks toch weer een tijdje tegenkunnen.

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

18 reacties op NOG EEN JAAR, DAN IS HET KLAAR…

  1. plato zegt:

    Hij ziet er van binnen al prachtig uit. Dat wordt volgend jaar een mooi schouwspel.

  2. tagrijn zegt:

    @Mack: Tja, wat denk je dat er gebeurt met een toren van 120 m als die instort?

  3. mack zegt:

    Wat is er met die 120 meter hoge toren gebeurd?

  4. Judith zegt:

    Bijna niet voor te stellen dat de Pieterskerk een toren van 120 meter heeft gehad! Jammer dat dat nu niet meer zo is.
    Maar het is een prachtig gebouw, ik zal blij zijn als het weer uit de steigers is.

  5. klaproos zegt:

    wat een schitterende kerk tagrijn, ik hoop dat ze het redden en anders kom ik wel even een handje helpen:-))
    ik heb nou toch tijd over :-))
    groetjes
    klaproos

  6. Renesmurf zegt:

    En binnen de korste keren volgt er weer een renovatie, zulke gebouwen hebben altijd, en veel onderhoud nodig!
    Maar wel leuk.

  7. beuzeblaadje zegt:

    Geen Leids-detail maar wel herkenning deze keer! Ze staat dus nog in de steigers?
    Ik kom een keer terug om het eindresultaat te zien!
    Groetjesss,
    beuzeblaadje

  8. Vedat zegt:

    Het is wel een heel mooie kerk, zo te zien. Raar, dat kerken altijd blijven trekken, ondanks dat ze leeglopen.

  9. rietepietz zegt:

    Die kerk gaat jou overleven na deze grondige opknapbeurt .

  10. paco zegt:

    geweldig, zoals jij dit laat zien

  11. Waanzinnig bouwwerk. Daar heb ik geen woorden voor. Wat hadden de mensen toen een geduld, om eeuwen door te bouwen aan zo’n kerk. Ik vraag me wel af hoeveel mensen direct of indirect het loodje hebben gelegd door de bouw hiervan. Wat mij brengt bij de grafzerken, welk stukje ik nu ook nog even ga lezen.

  12. Ah, toen wij in Leiden waren, was dit bouwwerk omkapseld (denk ik) in 2007. Ziet er van binnen mooi uit. Zeker een bezoek waard.
    o.t. dank voor je uitleg 🙂 en ik geloof niet dat er iemand is die verlangt naar een lagere cultuurdichtheid op je log 🙂

  13. lenie zegt:

    dan ga ik het verhaal van de zerken ook even lezen want als die gerestaureerd worden …..moet het iets bijzonders zijn ..
    mooie kerk …zuinig op zijn !!
    wel een schril kontrast …dat reisbureau ;))) waar zou die vreetkevert nu bezig zijn ??

  14. sylvester zegt:

    En die kerk moest geopend worden door iemand uit Utrecht, kunnen jullie dan niets zelf? hihihi

  15. Pasula zegt:

    Kerk is vrouwelijk? Kerkin of kerkeresse?
    Wel een prachtige kerk zo te zien!

  16. Min zegt:

    Wonderlijk, ik kijk nu toch echt anders naar de plekken die mij dierbaar zijn. Thanks!

  17. Het gaat echt mooi worden en ik ben blij dat er eindelijk eens een keer goed gerestaureerd is.
    Het is toch een van de mooiste kerken die ons land heeft.

  18. de oude dame kan weldra weer in volle glorie schitteren??
    het belooft mooi te worden??

Je kunt hier reageren

