SPEUREN NAAR SPOREN (1)

De Open Monumentendagen 2008 hadden als thema ‘Speuren naar sporen’ meegekregen. Een dankbaar onderwerp voor de organisatie, want in Leiden vind je overal wel sporen uit het verleden.
Op de afbeelding hierboven zie je het Catharina Gasthuis, gebouwd in de dertiende eeuw en daarmee waarschijnlijk de oudste instelling van sociale zorg in de stad. Hier werden de zieken verpleegd en wie een keer geen bed voor de nacht had kon hier ook terecht.
De groep Frans sprekende Walen in de stad was in 1643 uitgegroeid tot meer dan vijfduizend. De Vrouwenkerk aan de Haarlemmerstraat, die de Walen als kerk in 1584 was toegewezen, werd te klein en daarom konden ze nu ook gebruik maken van de kapel van het gasthuis. En, met een onderbreking in de achttiende eeuw, dat doen ze nu nog steeds. Hieronder de  Eglise Wallone en het eenvoudige interieur.

De rest van het gasthuis, links van de kapel, werd afgebroken en daar werd de Stadsgehoorzaal gebouwd waarover een andere keer meer.

We blijven nog even op de Breestraat. Aan de andere kant van de straat, op nummer 117, staat een huis dat dateert uit ongeveer 1400, wat alleen nog maar te herleiden is aan de resten van een houtskelet. Aan het huis is voortdurend vertimmerd en in de kamers tref je dan ook diverse bouwstijlen aan. De voorgevel werd in de achttiende eeuw gebouwd. Ook het trappenhuis is uit die tijd en heeft een unieke rococolantaarn.

Het achterhuis uit 1906 is van de architecten Jesse en Fontein en via een prachtig raam heb je uitzicht op de tuin.

De oorspronkelijke keuken werd steeds zorgvuldig gerestaureerd.

Wie hier zijn werkkamer heeft, kijkt dagelijks uit op de voorgevel van het stadhuis.

We verplaatsen ons naar de Middelstegracht 2. Hier vinden we het Sint Anna Aalmoeshuis uit 1491 voor ‘dertien arme vroukens van goede faem en ende naem’. (Het getal dertien vinden we bij veel hofjes terug. Het verwijst naar Jezus en zijn twaalf apostelen.) Het kapelletje hieronder werd in 1509 ingewijd en was in verband met Monumentendag bij uitzondering opengesteld. Het bijzondere van deze kleine kapel is, dat het het enige roomskatholieke bouwwerk in de stad is, dat niet ten prooi viel aan de beeldenstorm in 1566. Het interieur is dus authentiek.

Even verderop aan de Middelstegracht vinden we de achteringang van het voormalige Sint Elisabethziekenhuis  uit 1892. In 1930/31 werd voor de hier werkzame zusters Fransiscanessen tegen de oostvleugel aan een kapel gebouwd. Het ziekenhuis doet nu na een grondige renovatie voor het grootste deel dienst als studentenhuisvesting. Aan een deel van het gebouw aan de kant van de Hooigracht is nu het Belgisch Grandcafé Olivier gevestigd. Zoals op de foto hieronder is te zien doet de binnenplaats van het ziekenhuis nu dienst als terras voor dit café. Het druilerige weer zorgde voor een leeg terras.

Hieronder twee afbeeldingen van de kapel, waarvoor nog geen nieuwe bestemming is gevonden. Het is door de eenvoudige en strakke vormen een prachtige kapel, waarbij vooral de ramen van Joan Collette, die scènes weergeven uit het leven van Sint Fransiscus, opvallen.

In de loop van deze week het tweede deel van Monumentendag 2008.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

23 reacties op SPEUREN NAAR SPOREN (1)

  1. Zakina zegt:

    Ik had daar best rond willen lopen… ben trouwens helemaal weg van die foto met dat schitterende raam. Eigenlijk wel lastig dat monumentendag dat het door heel het land heen is… er is zoveel moois in het land.

  2. rietepietz zegt:

    Je maakt dat het me spijt dat ik niet in leiden was tijdens de het monumenten weekend , wat mooi allemaal !

  3. Judith@work zegt:

    Ja, Leiden is natuurlijk dé stad om te zijn tijdens het monumentenweekend. Helaas lukt mij dat nooit, omdat mijn vader altijd in dat weekend zijn verjaardag viert in Drenthe…

  4. Plato zegt:

    Wat een overweldigend aanbod van mooie dingen daar in Leiden. Je hoeft echt niet naar het buitenland voor de nodige cultuur. Dat wordt hier weer eens duidelijk. Is dat gasthuis later afgebroken. Als ik het goe zie staat alleen die kapel er nu nog. Hoe is dat gegaan?

  5. Daisy zegt:

    Mooi dat er toch nog plaatsen waren die de moeite waard zijn. Schitterend gebouw trouwens! Ik ging zelf ook eens de eerste keer een monument bezoeken op momumentendag (in NL). Mijn bezochte plaats was meer een kunsttentoonstelling (met het uitzicht op verkoop!)… ik had liever wat meer informatie gehad over het monument. Volgend jaar hopelijk beter!

  6. ~~Seraka~~ zegt:

    wat een schitterende details
    dat prachtige glas-in-lood raam is ongelooflijk mooi
    zet mijn stoeltje daar maar neer 🙂
    ps omdat je zo’n interesse toont 😉
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Hohorst

  7. klaproos zegt:

    wat een schitterend log tagrijn, de geuren en kleuten komen me tegen
    ik heb erg genoten van het doorkijkje naar de tuin en de bouwsteilen en de glas in lood ramen…
    “machtig”
    groetjes
    klaproos

  8. Renesmurf zegt:

    Dat is altijd leuk, in die oude panden kijken.
    Van buiten zijn ze wel meestal het mooist.
    Ik hou wel van oude panden, die zijn vaak mooier dan de nieuwe.

  9. Annemarie zegt:

    Dat Leiden een prachtige stad was, dat wist ik al. En ik wist ook al dat er prachtige gebouwen staan, maar dat ze ook van binnen zo mooi zijn, dat had ik niet verwacht. 🙂
    Leuk Tagrijn dat je weer overal bent wezen kijken en ons laat meegenieten!

  10. Pasula zegt:

    Ik heb zitten genieten van je log!
    Oude sporen, tja, grappig dat je er nu over logt. Ik had dit weekend een loge die zich het eigenlijk niet kon voorstellen: een stad zonder historie. In Almere is alles echt nieuw en het is idd vreemd dat er geen brede bomen staan met jaarringen, oude vervallen huisjes en andere zaken. ik ben er al aan gewend dat alles zo nieuw is, maar voor een buitenstaander is het echt raar.

  11. Vedat zegt:

    Ik vind het prachtig om te zien. Ik ruik als het ware de lucht, die bij zulke gebouwen hoort.

  12. Thérèse zegt:

    Wat zul jij genoten hebben. Dat interieur van de Waalse Kerk vind ik prachtig in zijn eenvoud, maar ook die tere kleuren.
    Ja, alles vind ik eigenlijk heel mooi. Ook dat kleine kapelletje met dat drieluik. Is het van een bekende schilder, dat je weet?
    Een prachtige reportage!!

  13. f r e d zegt:

    is er nog ruimte voor een fred dag??

  14. boomkruiper zegt:

    Ik heb lekker even meegenoten hoor want hier was in de buurt heel weinig te bezoeken. Veel voordelen in Drenthe maar in dit geval…

  15. paco zegt:

    Vooral die foto van het raam met uitzicht vind ik klasse

  16. lenie zegt:

    je hebt een mooie tour gelopen op
    de open monumenten dag ..
    je laat ons de mooiste plekjes van Leiden zien ….
    ik realiseer me nu ineens dat er nog niets
    van gekomen is , Leiden eens te bezoeken ..
    komt nog !!

  17. sylvester zegt:

    Ik ben niet zo van kerken, tegenover me staan er al drie. Maar of dat ze net zo mooi zijn van binnen als in Leiden, dat zou ik niet weten.
    Op de 1 na laatste foto zie je ook een luidsprekerdraad lopen, dat is wel jammer 😉

  18. Hildegarde zegt:

    Een mooie rondleiding, ben ik weer even op reis geweest 🙂

  19. jij hebt een bijzonder mooi spoor gevolgd, tagrijn!
    plezant, eh, zo speur’neuzen’? ;-)))

  20. Hanny zegt:

    Juweeltjes heb je op je foto staan. Leiden is echt een stad waar je je hart op kunt halen aan monumenten. Ik kijk uit naar de volgende aflevering.

  21. Di Mario zegt:

    Je weet ondertussen al dat ik erg gecharmeerd ben van oude huizen en gebouwen. Wat dat betreft kan ik in mijn woonplaats ook vaak genoeg rondkijken.
    Ik kom van de week nog de rest van je logs bekijken die je tijdens mijn afwezigheid hebt gemaakt.
    Love As Always
    Di Mario

  22. Ik had deze log uiteraard al van je verwacht.
    Ik ben nog wel even de stad in geweest gisteren en vandaag maar het was in de meeste monumenten waar ik kwam zo druk dat ik weinig gefotografeerd heb.
    Ik zet er morgen bij mij even een doorlink naar deze log op.

  23. penseel zegt:

    mooi log zonde om nu iets te schrijven over de foto’s ls je via de editor werkt, hoe zet je daar dan een foto in???
    en hier op je weblog is zo veel bij te lezen voor mij dat bedoel ik

Je kunt hier reageren

