DE ONTDEKKING VAN NEDERLAND

Wie zo’n tien jaar terug de grote tentoonstelling ‘Langs velden en wegen’ in het Rijksmuseum in Amsterdam heeft gemist, kan deze week die schade nog enigszins inhalen met een bezoek aan het Coda Museum in Apeldoorn. Daar is de tentoonsteling ‘De ontdekking van Nederland’ te zien, een overzicht van vier eeuwen landschap door Hollandse meesters.
In zo’n veertig werken zie je het allemaal aan je voorbij trekken: Hollands licht, de zompige of grazige weiden, de donkere wolkpartijen, de molens, de plassen, de zomers met de bootjes, de winters met hun ijspret.
IJspret zie je hierboven op een schilderij van Avercamp, waarop alle details je een verhaaltje vertellen.
Maar daarachter ligt het besneeuwde landschap hier zo mooi drie eeuwen na Avercamp in beeld gebracht door Floris Verster.

Hollands licht wordt al eeuwen door kunstenaars uit binnen- en buitenland bejubeld en is al duizenden malen in beeld gebracht. Drie landschappen hieronder als voorbeeld. Op de eerste, een werk van Van Goyen, zie je hoeveel water we hebben, maar vooral hadden, en hoe belangrijk dit is voor het karakter van ons landschap. Zelfs bij maanlicht en op het schilderij van Chabot eronder, eeuwen daarna, spelen de wolken een belangrijke rol.

Ook op dit schilderij van Jan Sluijters uit 1910 speelt de maan een rol op dit vervreemdende landschap.

Zomer. Koeien in de wei, bonte kleuren, geschilderd door Altink.

Nazomer of herfst. In ieder geval heeft de jager zijn haasje geschoten.

Het water, vriend en vijand van ons land, kan in een overzicht van Nederlandse landschappen niet ontbreken. Het onderste schilderij van Jan Toorop laat je de zee zien en laat aan de kijker over of dit vriendelijk dan wel vijandig is. We besluiten hierme onze kleine rondgang.

De tentoonstelling is nog tot en met 28 september te zien in het Coda Museum, Vosselmanstraat 299 in Apeldoorn. Open: di tm vr 10-17.30, za 10-17 en zo 13-17.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

23 reacties op DE ONTDEKKING VAN NEDERLAND

  1. Plato zegt:

    Dat schilderij met dat maanlandschap is prachtig. Is dat ook van van Goyen? Prachig. Met zo’n vervreemdend landschap (maanlandschap in rood) heb ik niets. Mooie expositie.

  2. Weet je dat ik dit pas goed kan waarderen dankzij wat praatjes op de tv ooit van Henk van Os? Dat is wel zo’n goeie kunstbeschouwert.
    Ze zijn allemaal mooi. Je hebt ongetwijfeld de werken geplaatst die je er zelf uit vond springen en die tevens met elkaar een redelijk representatief beeld geven. Ik ben acuut verliefd op schilderij nummer 5.

  3. Judith zegt:

    Die van Van Goyen vind ik het mooist, geweldige wolkenlucht 🙂

  4. Zakina zegt:

    Hollands landschap is heerlijk om naar te kijken 🙂

  5. Hanny zegt:

    Prachtige schilderijen zijn erbij. Ik mis alleen het licht van de wadden.

  6. klaproos zegt:

    niet te geloven hóe fijntjes sommige gemaakt zijn en andere weer grof… en toch ook weer schitterend tagrijn,
    wolken …
    daar ben ik zot van :-))
    mooie log meneer T,
    slaap lekker voor straks
    groetjes
    klaproos

  7. Annemarie zegt:

    Vooral de schilderijen met veel kleur spreken me aan. Maar ook de rest is inderdaad mooi.
    Voor kunst kijken kom ik wel bij jou. Naar een museum gaan vind ik eigenlijk niet zo veel aan. Waarom weet ik niet…

  8. Thérèse zegt:

    Die van Floris Verster vind ik toch héél mooi!

  9. Thérèse zegt:

    Wat een schitterend overzicht heb je gemaakt.
    Ik zou echt niet kunnen zeggen, welke mij het meeste aanspreken. Het is ook uit zulke uiteenlopende perioden, maar uit allen spreekt de liefde voor het schilderen.

  10. Vedat zegt:

    Hoewel ik een cultuurbarbaar ben, vind ik alle schilderijen mooi, maar de jager toch nog het mooiste.

  11. sylvester zegt:

    Ik als non kunst kenner, herkend dus geen geen enkele naam, maar er zitten best wel mooie schilderijen tussen 😉
    Water is wel mijn vriend, daar kun je op varen hihihi

  12. 10eke zegt:

    Ik had het graag willen zien. maar deze week red ik dat echt niet meer, helaas, volgende keer beter.
    Fijne week, gr 10

  13. boomkruiper zegt:

    En Avercamp moet absoluut bovenaan staan Weet je dat hij ‘de stomme van Kampen’ werd genoemd omdat hij doof was. Dit schilderij ‘spreekt’ voor zich

  14. J@ntje zegt:

    die oranje koeien…
    zou daar een betekenis achter zitten…
    of was zijn zwart gewoon op!!
    nederland is mooi, en heeft heel wat grote schilders voortgebracht !!
    ik nazomer nog even door in mooi nederland !

  15. min zegt:

    Ah maar Nederland is ook zo mooi, dat ontdekte ik dit weekend.. (alweer)

  16. paco zegt:

    Als je nog niet van kunnst houdt, moet dat nu anders zijn

  17. lenie zegt:

    zitten toch pareltjes bij hoor ..
    zou er maar wat graag gaan kijken ..
    maar is een beetje ver weg ..
    daarom ben ik blij dat je er heel wat
    op log hebt gezet ;))

  18. Joanna zegt:

    Dat klopt Tagrijn, vanwegen het licht, wij hebben als wij met vakantie waren in Nederland dat ook bemerkt. Niet alleen voor schilders maar ook voor fotografen 😉 Die oude meesters vindt ik het mooiste, zo sagenhaft detailtrouw, zoals je schrijft een schilderij met veel verhalen.
    Een prettige Maandag.
    Love Joanna

  19. Je reist wat af om alles te kunnen zien en ons te kunnen laten genieten.
    Ik was vandaag slechts in Leiden bij een expositie waarvan ik nu al weet dat jij eerdags ook gaat kijken.
    Zie ik je trouwens nog bij oefening koraal aanstaande woensdag.
    Zo ja dan gaan we een dubbellog maken.

  20. Pasula zegt:

    Die 2e spreekt me erg aan. Prachtige serie Tagrijn!

  21. er zitten pareltjes tussen!
    het eerste schilderij ..
    daar zou ik uren naar kunnen staren.
    mijn fantasie kent geen grenzen .. :-))

  22. Di Mario zegt:

    Ik ga het niet redden, ondanks dat Apeldoorn heel dichtbij is, maar ik zit de hele week al vol geboekt. Maar gelukkig heb ik weer iets bij jou kunnen zien.
    Love as Always
    Di Mario

  23. Renesmurf zegt:

    Ik zie veel wat ik niets vind, misschien als je er voor staat.
    De luchten zijn overal hetzelfde, het is toch vaak het landschap dat het hem doet!

Je kunt hier reageren

