VAN GASTHUIS TOT MUZIEKZAAL

Nog niet zo lang geleden was dit gebouw beeldbepalend op de Aalmarkt: de gemeentelijke Aalmarktschool. Zoals hier kort geleden al bericht, is het gebouw afgebroken om plaats te maken voor de bouw van een derde zaal van de Stadsgehoorzaal. Ter vergelijking: zo gaat het worden.

Toen de school was afgebroken kwam een ploeg archeologen om bodemonderzoek te doen.

Speuren naar sporen van het Catharina Gasthuis uit de dertiende eeuw, dat zijn ingang aan de Breestraat had. Die vond men. Op de foto hieronder zie je wat vaatwerk dat uit de grond kwam.

Dieper graven leverde zelfs nog zaken uit de twaalfde eeuw op. Afval van smeden en vissers, tientallen vissen, waaronder voornen, baarzen en snoeken, wat duidt op een in de steek gelaten vangst. Hieronder een paar benen schaatsen:

Ondertussen vordert de bouw gestaag. De vloer is gestort en de voorkant van de begane grond staat er.

Een blik op de Stille Rijn vanaf het dek van de eerste bouwlaag. Trapsgewijs de bouw van de balkons:

Tot slot een impressie van de ‘kleine zaal’, die plaats zal bieden aan 350 bezoekers. De zaal zal op 4 juni 2009 in gebruik worden genomen met een optreden van de gitarist Harry Sacksioni.

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

27 reacties op VAN GASTHUIS TOT MUZIEKZAAL

  1. Jaco zegt:

    Aan de ene kant is het jammer van de school die werd afgebroken, maar zo gaat dat. Als destijds niet het Catharina Gasthuis was afgebroken had die school daar nooit gestaan. Niets is voor eeuwig.

  2. Kandelaber, kwispedoor, ondersteek en po. Mooi hoor. Tja, het blijft een afweging van diverse belangen, waardoor archeologen zo snel moeten zijn en de put daarna weer gesloten wordt… Jammer van de sloop van de school, maar prettig dat de omgeving door de gelijkenis met het oude gebouw niet heel erg van karakter zal veranderen. Neem ik aan.

  3. rietepietz zegt:

    Ook hier wordt naar oudheden gezocht onder het oude , af te breken , stadhuis , helaas wordt dat vervangen door hoog bouw dus jullie komen er nog niet zo erg slecht vanaf met deze theaterzaal .

  4. Judith zegt:

    Zo, die zaal ziet er heel goed uit!
    Interessant hè, als ze dingen in de bodem vinden. Je kent (hebt) vast het boek Dwars door de stad, spreekt erg tot de verbeelding.

  5. Martine zegt:

    Ach, ik weet het niet. Te zien aan de eerste foto ging het al niet zo goed meer met die school. Een extra theaterzaal is toch nooit weg? Alleen dat uit zijn verband gerukte carré-dak, daar ben ik niet echt van onder de indruk.
    Wel van de opgravingen, hartstikke spannend vind ik dat soort vondsten altijd. Gaan ze die nog een vast onderkomen geven ergens, of verdwijnen ze in het archief?

  6. Pasula zegt:

    Worden het paarse stoelen? Wow leuk!

  7. Annemarie zegt:

    Op zich gaat het gebouw er mooi uitzien! En gelukkig ook in de stijl van het gebouw dat er stond. Wat een prachtige zaal gaat dat worden! GA je ook naar de opening toe?

  8. Vedat zegt:

    Het zal vast en zeker mooi worden, aan de foto’s te zien. Ik moest wel even glimlachen. Ook hier wordt bij iedere bouw een bodemonderzoek gedaan en ze vinden er van alles. Dingen uit de Middeleeuwen, maar ook ouder. In Doetinchem werd een emmer, die al van duizend jaar voor Christus moet zijn, gevonden.

  9. boomkruiper zegt:

    Ziet er wel heel knus uit met de paarse stoelen. Toch de schaatsen van Avercamp gevonden zie ik

  10. ~~Seraka~~ zegt:

    je ziet wel details van het oude in het nieuwe
    maar toch is het jammer dat het oude niet bewaard is gebleven
    het had nog mooier kunnen zijn als de orginele gevel bewaard had kunnen blijven bij de nieuwbouw
    het bodemonderzoek en de vondsten vind ik erg interessant 🙂

  11. Renesmurf zegt:

    Als het nieuwe lijkt op het oude, dan moet het maar, maar liever heb ik altijd dat het oude bewaard blijft.

  12. klaproos zegt:

    eigenlijk is het pure zonde dat het oude gebouw is gesloopt tagrijn, dit zal wel mooi van binnen zijn, maar het oude trok mij beter eigenlijk:-))
    mooie spullekes die gevonden werden 🙂
    zuinig op zijn
    groetjes
    klaproos

  13. HUUB zegt:

    jammer van dat dak want dat vind ik niets…

  14. mirm zegt:

    Die zalen zien er wel mooi uit! Toch zonde dat ze dat oude gebouw hebben platgegooid, vind oude gebouwen altijd veel meer sfeer en warmte hebben dan de nieuwe.
    Wat komt er veel uit die grond! Jammer dat de grond of die voorwerpen niet kunnen vertellen wat ze allemaal hebben meegemaakt…
    Liefs, mirm

  15. eva zegt:

    Hij is prachtig geworden, die muziekzaal!
    Als het geluid ook zo mooi is, beloofd het wat.
    Mooie impressie, die tweede foto!
    gr eva

  16. f r e d zegt:

    sacksioni is geen slechte keus……

  17. 10eke zegt:

    Jammer van het oude gebouw, maar het alternatief is zeker niet onaardig. Het interieur kan me niet echt bekoren.
    Fijne dag, gr 10

  18. Thérèse zegt:

    Hele interessante vondsten. Maar ik vind het altijd jammer als oude gebouwen worden afgebroken, zeker beeldbepalende, hoe mooi het misschien ook zal worden.

  19. Wat een bijzonder mooie zaal. Je hebt weer een mooi beeldverhaal neergezet. Altijd leuk om dit soort logjes te lezen.

  20. Min zegt:

    En dan denk ik waarom lieten ze de vis in de steek. Was de boter zo lekker…

  21. sylvester zegt:

    Mij is geleerd dat een vis geen botten heeft, behalve de grote vissen, vraag me dus af waar ze dat hebben gevangen 😉

  22. Di Mario zegt:

    Damn.. wat een strakheid, wat een pppppfffff,
    maar je weet.. ik ga liever voor de oude dingen.
    Ik heb benieuwd hoe nou de voorkant in het echt eruit gaat zien. Of ie nog een beetje lijkt op de oude uitstraling.
    Love As Always
    Di Mario

  23. Zakina zegt:

    Waarom bouwen ze de voorgevel na en hebben ze die niet gewoon laten staan? Wel mooi dat er van alles is gevonden. Een rond dak moet wel met muziek, maar ik vind het een raar dak worden, maarja wie ben ik 😉

  24. lenie zegt:

    het dak …
    dat dak zit me wel dwars hoor ..
    buiten de niet gevonden mooie wetenswaardigheden …
    maar dat rare ronde dak ???

  25. Hanny zegt:

    Jammer dat het gebouw tegen de vlakte moest. Nieuwbouw is toch anders dan een karakteristiek oud gebouw. Het was blijkbaar niet mogelijk nieuwbouw te plegen achter de gevel.
    Ik vind het altijd een raar idee. Er is een bouwput, de archeologen krijgen een bepaalde tijd om de grond te onderzoeken. Vinden wat. En dan moet de put weer dicht met misschien nog wel prachtige voorwerpen en oude muren daaronder. Die zie je dan nooit meer terug.

  26. ik vind het bijzonder jammer dat het gebouw is platgegooid. :-((
    de nieuwe zalen mogen dan nog zo mooi gaan ogen, een stukje geschiedenis is voorgoed verleden tijd??
    @ ja, ik ‘werk’ voortaan in nachtdienst. :-))

  27. Ze hebben er zeker heel mooie zaken gevonden in de bodem.
    Ben ook heel benieuwd hoe het gaat worden maar mooi zal het wel worden.

Je kunt hier reageren

