LEIDS DETAIL 105

In deze 105e aflevering van Leids Detail een brug, een gebrandschilderd raam en een gevelsteen. Wat en waar zijn weer de vragen. Onder de derde foto staat de toelichting.

De laatste brug is te vinden aan het eind van de Groenesteeg over de Uiterste gracht.Het was destijds de laatste brug over de grachten die nar het bolwerk leidden. Dat op dit bolwerk later een begraafplaats is aangelegd geeft aan de naam een extra dimensie…
Op de tweede foto zie je een raam dat is aangebracht in de Ambachtsschool aan de Haagweg ter gelegenheid van het 65-jarig bestaan in 1948.
Op de derde foto een steen met de tekst ‘En salicht Leiden’. De steen bevond zich destijds in de Vrouwenkerk aan de Haarlemmerstraat. Op de resten van de kerk aan het Vrouwenkerkplein is hij nog te zien. Zie de foto heronder. Het is mede onder druk van de Verenigde Staten dat men dit restant in ere houdt, omdat het de kerk was van de Pilgrim Fathers, die later Leiden verlieten en met de Mayflower de oceaan overstaken. Veel Amerikanen, waaronder president Bush, stammen nog van deze groepering af. Volgend jaar is de Pilgrim Fathersherdenking, waaraan op dit weblog dan zeker aandacht zal worden besteed.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

22 reacties op LEIDS DETAIL 105

  1. Zakina zegt:

    Mooi verhaal weer en toepasselijk die brugnaam 🙂 Maar het is niet fijn te weten, dat Bush dus van een Leidenaar afstamt 😦

  2. rietepietz zegt:

    Herken ik in de laatste foto nou het plekje waar we op de ezelsbruggetjesmeeting gezellig hebben zitten pimpelen met z’n allen?

  3. Renesmurf zegt:

    Nou, gelukkig blijft dat restant bewaard.
    Zoiets mag gewoon niet weg.
    Glas in lood vind ik ook vaak heel erg mooi.

  4. Hildegarde zegt:

    De laatste brug, ’n schitterende naam voor een brug, toch ? 🙂

  5. Herman zegt:

    Mooi hoor, die Leidse oudheden. Prachtig raam overigens.

  6. Dat heb ik dus ook, dat ik meteen op dat raam van de ambachtsschool val. Die Laatste Brug heeft wel wat. En van de Pilgrim Fathers had ik nog nooit gehoord, dus alweer wat geleerd.

  7. beuzeblaadje zegt:

    Prachtig dat gebrandschilderde raam!
    En ja dat de naam van de laatste brug zo
    toepasselijk is dat heeft eigenlijk iedereen al gezegd he?
    Het was me weer een genoegen Tagrijn!
    Fijn weekend,
    beuzeblaadje

  8. Thérèse zegt:

    ‘En saelicht Leiden’…wat zou dat betekenen? Wat zou men ermee bedoeld hebben?
    Die laatste brug, ja, daar moet ik wel om lachen.
    Ik ben nog steeds van plan eens een keer naar Leiden te gaan. Het is zo’n mooie stad.

  9. 10eke zegt:

    Interessant om weer te lezen en dat raam is schitterend!
    Fijn weekend, gr 10

  10. f r e d zegt:

    kan een laatste brug ook “too far” zijn???

  11. Hermien zegt:

    Nul! Hoewel die gevelsteen mij wel vaag bekend voorkwam, maar ja, dat is niet genoeg hè?
    Dat raam is erg mooi, ik had het nog wat moderner geschat!

  12. Belinda zegt:

    Die ruine is prachtig zoals die is. Als je daar iets aan zou veranderen zou die zijn sfeer verliezen. Leiden is zo te zien zuinig op zijn oude elementen en dat is gunstig!

  13. Min zegt:

    Leuke details weer.. Zo ontdek ik steeds meer over Leiden..

  14. Di Mario zegt:

    Die laatste brug had ik goed (gegokt) 😉
    Mooi verhaal weer met foto erbij.
    Love As Always
    Di Mario

  15. sylvester zegt:

    Bij de eerste had ik al het idee dat het de laatste brug zou zijn.
    Bij de tweede zat ik aan een kerk te denken.
    De derde zei me helemaal niets 😉

  16. Vedat zegt:

    Wel leuk, dat een brug met die naam ineens een andere betekenis krijgt. Ach ja, moet kunnen, galgenhumor is ook humor.
    Wel mooi gemaakt, Tagrijn. Volgens mij moet je als kind heel veel door Leiden gelopen hebben.

  17. zo krijgt ‘de laatste brug’ inderdaad een totaal andere betekenis.
    daarom niet minder mooi?

  18. tagrijn zegt:

    @Leidse Glibber: kijk eens aan de andere kant!

  19. De brug herkende ik direct was er laatst nog en blijf het een mooi naam vinden.
    De andere twee moest ik ieerlijk gezegd bij geholpen worden maar wist het toen wel weer.
    Alleen die gevelsteen is er nu toch niet meer, war is hij nu dan, of kijk ik er elke keer overheen als ik op het terras zit bij het Praethuys.
    Off topic, het is triest het weer past zich dus al aan aan de beurskoersen.

  20. Hanny zegt:

    Wel heel toevallig een zeer toepasselijke naam van de brug! Zo’n toegang zie je niet vaak naar een begraafplaats.

  21. Annemarie zegt:

    Het zijn weer mooie stekjes inderdaad. 🙂
    Ik kende er zoals gewoon geen van.
    Maar het bruggetje vind ik toch wel het stoerste.

  22. Plato zegt:

    Mooi logje weer. Maar vooral dat raam vind ik van ongekende schoonheid. Daar geplaatst in mijn geboortejaar ook nog.
    Als het dan toch bewaard moet blijven. Waarom maken ze die ruïne niet wat aantrekkelijker…Restaureren tot een wat mooiere plek moet toch wel kunnen?

Je kunt hier reageren

