DE GEDROOMDE ZEE

Dit beeld van Dorrit Klomp heet je welkom als je naar het jeugdhonk van de kerk in Zandvoort loopt. Daar exposeerde het afgelopen weekend een aantal kunstenaars in het kader van de Kunstmanifestatie De Gedroomde Zee, waaraan zo’n veertig kunstenaars op negentien lokaties deelnamen. Dorrit wilde best wel even poseren bij een van haar schilderijen. Eronder zie je dat schilderij: een vrouw, verleidelijkheid in felle kleuren, maar tegelijkertijd terughoudend.

In deze ruimte ook een geabstraheerd kleurrijk tulpenlandschap van Ans Doorten, waar de spanning van afspat.

In de Smederij zijn ook verscheidene kunstenaars aanwezig. Hieronder een energiek kunstwerk van glas van Ellen Kuijl.

In Atelier ’t Zand worden we verbaasd door het werk van kunstgiethars van Jan Strookman. Ofschoon zijn werk enorme originaliteit uitstraalt kan hij moeilijk ontkennen dat hij een bewonderaar is van Dali en Gaudi. Uit onderstaande creaties valt dat ook enigszins af te leiden.

Aan de Boulevard Paulus Loot vinden we de beeldhouwer Wim Beerens. Uit voornamelijk albast en speksteen maakt hij zijn ‘draagbare’ beelden. Iemand die hem een opdracht gunde, kreeg nul op het request. Wim maakt wat hij zelf mooi vindt en wat hem op dat moment inspireert. Door zijn lage prijsstelling bereikt hij een groot publiek.

In deze expositieruimte vinden we ook het werk van Margreet Ras. Haar werk is niet geheel geabstraheerd. Zij werkt speels met ruimte en kleur. Deze kenmerken komen zeker tot uiting in het bovenste werk met plexiglas waarbij ook de schaduw op de muur een rol speelt. In het werk eronder worden de kleuren versterkt door de zwarte achtergrond.

Tagrijn heeft tijdens deze kunstroute slechts weinig ateliers bezocht. (Een houd je er nog tegoed.) Vanwege het mooie weer waren de meeste terrassen geopend. Onder andere een zonnig strandpaviljoen. En echt, daar gaat ook enorm veel tijd in zitten!

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

23 reacties op DE GEDROOMDE ZEE

  1. Zakina zegt:

    Kan me voorstellen dat je een terrasje gepikt hebt tussen door, maar wat een kleurrijke kunst zeg!!

  2. Plato zegt:

    Als ik nou moet kiezen hè……(tjonge wat moeilijk) dan worden het toch die ogen. Prachtig. Alhoewel: Dorit ziet er ook wel aantrekkelijk uit….Nee, nee….het worden die ogen.

  3. Pasula zegt:

    Dat schilderij waar zij bij staat… prachtig! Zou ik zo in huis ophangen.

  4. ron zegt:

    abstactheid geeft de kijker de ruimte zelf te ervaren wat hij/zij erin ziet en/of voelt. Geweldig werk Wim

  5. wilma wehrmeijer-beerens zegt:

    met veel plezier de kunstwerken bekeken.
    vooral ook het divers in matriaal gebruik en stijl..
    de reis zeker de moeite waard.
    en vooral doorgaan!!!
    groetjes Wilma

  6. Vedat zegt:

    Op een terras zitten kun je vaker doen, zelfs met mooi weer, Tagrijn. Kunstroutes volgen ook wel, alleen niet deze kunstroute.

  7. J@ntje zegt:

    geen mooiere kunst dan die van het zonnetje in oktober ( weerspiegelt in een goed glas 😉
    veel verschillende kunst heb je daar gezien!
    vind het kunsthars ook erg mooi…
    en het speksteen..heb ik zelf ook gedaan..is heerlijk materiaal om mee te werken !! wel erg breekbaar en het stuift vreselijk…maar het resultaat is bijna altijd mooi!!
    erg mooi hoor wat hij ervan gemaakt heeft!!
    ben benieuwd naar de rest.
    groetjes Janneke

  8. f r e d zegt:

    derde van onder: smulparty!!

  9. Thérèse zegt:

    *diepe zucht: “Hadden er maar meer mensen zo veel belangstelling voor kunst als jij….”. Heel interessant. Wij waren helaas druk met heel andere dingen.

  10. Geertje zegt:

    Prachtig!
    Vooral het kunstgiethars vond ik wel heel erg mooi.

  11. Jenny zegt:

    Die schilderijen van Dorrit vond ik erg mooi!
    Maar dat tulpenlandschap van Ans……en dáár spat spanning vanaf?!!
    Het werk van Ellie vond ik ook…hmmmm…nee!
    Maar inderdaad, het werk wat je laat zien van die Jan Strookman is perfect!
    Dat beeldhouwwerk van die Paulus is mooi, maar hou ik niet van.
    Dat laatste werk van Margreet is echt schitterend!
    Goh…dat je nog TIJD had voor een terrasje!!!!
    Groetjes!

  12. Aad Beerens zegt:

    Met veel plezier vele kunstenaar bewonderd
    Het werk van Marga Duin,Ellen Kuijl en de met plexiglas uitgevoerde schilderijen van Margreet Ras spraken mij het meest aan.
    Misschien kijk ik als Broer van Wim Beerens niet helemaal objectief,
    Maar zijn werk is zeer verfijnd en spreekt vele mensen aan.
    Toch ook wel een beetje trots om zo een kunstenaar in de familie te hebben.

  13. rietepietz zegt:

    Kijk .., dát bedoelde ik nou in mijn reatie bij het vorige log .Zo’n werk van Ans Doorten kan mij niet boeien de énige spanning die het bij mij op zou kunnen roepen is “komt zij het nog afmaken ” !
    Neem het me maar niet kwalijk , ik ben niet erg kunstzinnig en zie liever jouw doeken om de herkenbaarheid .
    De beeldhouwwerken van Wim Beerens spreken me weer wél aan ,van het tweede beeld wordt ik zonder meer hebberig !

  14. Herman zegt:

    De kleuren spatten je tegemoet, dat valt me echt op bij praktisch alle uitingen. Persoonlijk vind ik Ras en Strookman het mooist, spreekt mij het meest aan.
    Overigens, zag je nog mooie “kunstwerken” op het terras?

  15. paco zegt:

    JA, dit doet mij goed

  16. Belinda zegt:

    Hahahaha ja daar gaat heel veel tijd in zitten! Geweldige kunstwerken. Volgens mij ziet Wim het niet verkeerd. Je moet maken wat jij mooi vindt en niet wat de massa mooi vindt. Commercieel zijn is sowieso een vies woord voor de echte kunstenaar en dat moeten ze lekker zo houden.

  17. Di Mario zegt:

    Ik kan me voorstellen dat je met dat mooie weer op het terras gaat zitten. Ik hoop voor je dat je dit weekend ook mooi weer hebt zodat je in Harderwijk ook op het terras kunt gaan zitten.
    Love As Always
    Di Mario

  18. sylvester zegt:

    Ik vind jouw schilderijen toch mooier Tagrijn 😉

  19. de verscheidenheid van kunst is weer groot!
    wat hebben mensen toch een grote creativiteit in zich?
    jij ook, tagrijn!
    natuurlijk moet dat af en toe gevoed worden via terrasjes .. :-)))

  20. Hanny zegt:

    Dat je nog zoveel gezien hebt, verbaast me. Ik had waarschijnlijk eerder op een terrasje gezeten.
    Mooie stukken heb je gefotografeerd. Het tulpenlandschap spreekt mij zeer aan. Net als het plexiglas.

  21. Renesmurf zegt:

    ja, daar zitten hele mooie werken bij, prachtig zeg! Vooral die heldere strakke!

  22. De eerste schilderijen op deze log zijn helemaal mijn stijl.
    Ook de sculpturen zijn prachtig.
    Valt me toch van je tegen hoor dat de terrassen erg trokken, maar ja ik had niet anders gedaan weet ik vrijwel zeker.

  23. Annemarie zegt:

    Ik ben gegrepen door dat kunstwerk van glas! Wat een pracht en praal. 🙂
    Zulke kunst vind ik gewoon geweldig!

Je kunt hier reageren

