LEIDS DETAIL 106

We beginnen deze aflevering van Leids detail met een gedenksteen, dan een houten hekwerk aan het water en ten slotte de toegang tot… zeg het maar! De omschrijving is weer onder de derde foto te vinden.

Op de eerste foto zie je een steen die is ingemetseld in de muur van het appartementencomplex aan het Rapenburg 111. Op deze plek bevond zich van 1873 tot 1948 de wolfabriek van Van Cranenburgh & Heringa.
De tweede foto laat een hekwerk zien dat te vinden is op de hoek van de Oude Rijn en de Donkersteeg. Het is Huis Ter Lucht dat in de middeleeuwen deel uitmaakte van een leen van de heren van Wassenaar. Het complex strekte zich uit van de oude Rijn tot de Stille Mare. In de 16e eeuw vond opdeling plaats en ontstond de naam van het huis, genoemd naar de familie die het toen bewoonde. In de Donkersteeg staat een smalle gang in verbinding met het huis. Hieronder het gebouw.
Foto drie toont de toegang tot het RAL (Regionaal Archief Leiden). Dit deel dateert uit 1891/92 en kon tot stand komen dankzij een legaat van 40.000 gulden van de lakenfabrikant Justus Krantz (afbeelding boven de deur), waardoor Leiden de eerste stad in het land was met een zelfstandig archief. In 1996 werd een aangebouwd gedeelte in gebruik genomen.

Tagrijn is even weg. Dinsdag staat hier weer een logje.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

30 reacties op LEIDS DETAIL 106

  1. tyafuxr ruwzon oricqv pyztsrif ptgwyub xvtd ieds

  2. Herman zegt:

    Herkende alleen het hekje. Die andere twee zijn trouwens ook prachtig, je hebt een goed oog voor mooie details.

  3. Laveer zegt:

    ik zal toch eens meer op de details gaan letten in de binnenstad.

  4. Zakina zegt:

    Die steen is heel mooi en weer een leerzaam verhaaltje zeg

  5. ziet er zo zonnig uit met zo’n uitnodigend terrasje πŸ™‚
    mooie steen van die wolfabriek
    prachtig ouwetje πŸ™‚

  6. klaproos zegt:

    tidelietidela doe die dee…
    zooooo alles lekker afgesopt, een bloemetje in de vaas lekker stinkende chrysanten….
    laat tagrijntje maar komen πŸ™‚
    wij benne der klaar voor,
    bordje welkom thuis neerzet,
    gezllig tagrijn, je bent er weer:-)

  7. Judith zegt:

    Twee uit drie. Hoewel het RAL hier vlakbij is, kon ik de foto toch niet thuisbrengen. Het kwam me wel bekend voor: ligt dit gedeelte direct naast het terras van B.abbels?

  8. 10eke zegt:

    Helaas ook ik heb er geeneen goed. Maar blijft leuk om al die mooie zaken te zien.
    En veel plezier in Harderwijk? Was jij het dan die die vechtpartij veroorzaakte in het centrum afgelopen nacht? Hahaha…grapje.
    Fijne week, gr 10

  9. Jenny zegt:

    Ook ik wilde al vragen wat kevren betekent maar las in een reactie van jou, dat het keuren moest zijn!Het zal dus met een spinnerij te maken hebben?!Wel heel mooi!
    De rest ook hoor!
    Groetjes!

  10. Dwarsbongel zegt:

    Tsjonge, wat je toen nog met 40.000 gulden kon doen…

  11. rietepietz zegt:

    De derde foto is voor mij toch het meest Leiden , zo ken ik het hoewel ik er veel te weinig kom .
    ik wens je een paar fijne dagen .

  12. loontjuh zegt:

    Mooie fotoΒ΄s.
    Off…nee speel geen serenade voor hem, haha…fijn weekend, groetjes.

  13. Vedat zegt:

    Ik sta er iedere keer weer versteld van wat voor mooie details jij uit de stad Leiden naar voren weet te brengen. Dat moet toch een keer ophouden, denk ik dan.

  14. Renesmurf zegt:

    Ik zou het leuker vinden om de omschrijvingen meteen bij de foto`s te lezen.
    Niet dat het moet hoor, maar ik wilde het toch een keertje zeggen.
    Ik vind het altijd wel amusant, en meestal met erg mooie dingen!

  15. Plato zegt:

    Prachtig logje. Vooral die steen spreekt tot mijn verbeelding. Waar zou deze steen als eerste hebben gezeten? Bij een spinnerij of een vlasverwerkingsbedrijf?

  16. Marcel zegt:

    Leuk logje weer. Grappig vind ik het groene hek! Iets waar je normaal niet naar zou kijken. Als ik er nu langs komn, kijk ik er toch anders naar.

  17. beuzeblaadje zegt:

    Weer leuke details Tagrijn hoewel ik er
    geen herkende! Heel veel plezier met wat je doet dit weekend….ik ga naar de kust!!!
    Groejesss,
    beuzeblaadje

  18. Pasula zegt:

    Erg mooie heldere foto’s Tagrijn. Veel plezier met hetgeen je gaat doen!

  19. Belinda zegt:

    Als je oog hebt voor de mooie dingen in je stad/dorp kom je heel wat tegen. Leiden is natuurlijk een stad met historische waarden.
    Veel plezier met wat je gaat doen!

  20. klaproos zegt:

    een mooi logje details tagrijn,
    kan tagrijn ook details geven van zijn trip :-))
    nee hoor tagrijn, geniet maar da’s genoeg, da’s al wat ik weten wil:-))
    heb het goed,
    liefs
    klaproos

  21. Min zegt:

    Prettige dagen en dan kom ik dinsdag wel weer langsvaren. πŸ˜‰

  22. Di Mario zegt:

    Geen eentje goed…
    Veel plezier in Harderwijk.
    Love As Always
    Di Mario

  23. sylvester zegt:

    Bij die tweede zat ik aan een primietive gevangenis te denken πŸ˜‰

  24. Allereerst prettige dagen (neem ik aan) en ik schaam mij vanavond maar eentje goed.
    Mar ja die palingsound zat waarschijnlijk nog in mijn hoofd hahahah.

  25. wat een speciale steen!
    van schaap tot wol, ’t wordt mooi uitgebeeld! :-))
    @ ‘met mijn eentje’ :-))))
    veel plezier, tagrijn en tot gauw,

  26. tagrijn zegt:

    @Hanny: Op de tegel staat ‘keuren’ met een merkwaardige U. Tijdens het proces vond na iedere handeling een ‘keur’ plaats. Pas na goedkeuring mocht de volgende handeling plaatsvinden.

  27. Hanny zegt:

    Ik vergeet je een goed weekend te wensen. Bij deze!

  28. Hanny zegt:

    De gevelsteen vind ik prachtig. Ik vraag me alleen af wat kevren betekent.

  29. Tjan zegt:

    Een teleurstellende 33-procentsscore… Slechts het hek bij Annie’s Verjaardag herkende ik. De gedenksteen noch de toegang tot het RAL kon ik thuisbrengen 😦
    Een goed en verrassend weekend!

  30. Annemarie zegt:

    Dat stukje Leiden van die onderste foto ken ik wel.. Vandaar dat het me bekend voorkwam!
    Fijn weekend toegewenst Tagrijn! πŸ™‚

Je kunt hier reageren

