EEN PIEPKLEIN MUSEUM IN ZANDVOORT

Je zou het op het eerste gezicht niet zeggen. Maar in dit bouwwerkje aan de Boulevard Paulus Loot 21 in Zandvoort zit een piepklein museumpje, dat tevens als atelier dienst doet. Op dit moment is er werk te zien van de (overleden) kunstenaars Jaap Bouwhuijs en zijn vrouw Nel Klaassen. Op de gevel van het gebouw werk van Bouwhuijs en ook in de tuin ligt een mozaïek van zijn hand.

Bouwhuijs was een tijdgenoot van Picasso en de twee kenden elkaar ook. In 1936 maakte hij de wanden in het Nederlands paviljoen voor de wereldtentoonstelling in Parijs en even verder werkte Picasso aan zijn beroemde Guernica. Zij bleken beiden op zoek te zijn naar de zelfde expressie. Kijk naar onderstaande twee werken van Bouwhuijs, denk aan de muzikanten van Picasso en de invloed op Bouwhuijs is duidelijk te zien.

Neem de Baigneuses uit de blauwe en roze periode van Picasso in gedachten en kijk dan naar dit Zandvoortse strandtafereel van Bouwhuijs. De invloed van Picasso is onmiskenbaar.

Zijn werk werd ooit bekroond met een van de hoogste onderscheidingen die een kunstenaar kan krijgen: de Prix de Rome. Ook zijn vrouw Nel Klaassen viel deze eer in 1932 te beurt.
Zij schilderde, maakte ook mozaïeken, maar werd bekend door haar beelden. Dat deze niet altijd op prijs werden gesteld, blijkt uit de weinig geëmancipeerde kritiek van de kunstrecensent van De Nieuwe Linie in 1949, die besluit met: ‘Er zijn vele dingen die de vrouwenhand te doen vindt. De meeste daarvan komen mij beter voor als het overschreeuwde mededingen naar een taak, die krachtens de verdeling van temperament en spieren voor de man schijnt weggelegd’… Zij heeft deze kritiek echter niet als een beperking opgevat, maar is gewoon doorgegaan met beeldhouwen.

Het beeld hieronder beeldt een bekend verhaal uit de mythologie uit: Daphne werd eens in het bos achtervolgd door de van liefde bezeten Apollo. Ze liep snel, maar werd toch door Apollo ingehaald. Zij bad tot Zeus dat zij nog liever door de aarde zou worden verzwolgen dan te worden bemind door Apollo. Zeus verhoorde haar gebed onmiddellijk. Langzaam werden haar ledematen takken en haar voeten wortelden zich in de grond. Zo werd zij veranderd in een boom. Klaassen heeft de langzame metamorfose zeer treffend weergegeven.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

25 reacties op EEN PIEPKLEIN MUSEUM IN ZANDVOORT

  1. Jim Adams zegt:

    My Great Uncle!

  2. Galerie/ atelier Paulus Loot zegt:

    Even voor de goede orde:de gevel aan de voorzijde is ontworpen door Nel Klaassen(Prix de Rome 1932), samen met haar man, Jaap Bouhuys(Prix de Rome1932)gemaakt.
    Het middenstuk onder aan het raam,het zeepaardje, is van de hand van Jaap,duidelijk zijn de stijlkenmerken te zien.De techniek van het vervaardigen van mozaieken is bij ons als beheerders van het atelier nog bekend.Museum op aanvraag geopend!
    v.d.L.

  3. Herman zegt:

    Vreemd dat die twee zo relatief onbekend zijn, want het werk is best wel mooi.

  4. rietepietz zegt:

    Lekker kleurig allemaal ,dat wel !

  5. Morgaine zegt:

    Hoe kleiner hoe fijner is het vaak, en dat is gewoon zo!
    Prix de Rome, lol, die zal ik wel niet halen 😉
    XXX

  6. J@ntje zegt:

    AH !!!
    mozaïk !!
    weer inspiratie…
    zandvoort heeft meer te bieden dan mensen weten, dat blijkt maar weer!

  7. inge zegt:

    ik kom hier ff via een tip van willem en jawel, hier ben ik al vaak langsgefietst, maar nog nooit binnen geweest! moet toch maar eens verandering inkomen…

  8. Zakina zegt:

    Nou idd zeg nogal picasso invloedden

  9. Renesmurf zegt:

    Het is fantastsch dat dat er allemaal is.
    Hier zit niks van mijn gading bij, zo op het eerste gezicht.

  10. Vedat zegt:

    Het museum staat nu gelijk op internet, dank zij jou. Wat een mooie kunstwerken en dan te bedenken, dat ik nog nooit van hen had gehoord.

  11. Annemarie zegt:

    De sculpturen vind ik dan niet echt interessant. Die schilderijen met die kleuren explosie helemaal geweldig!

  12. Thérèse zegt:

    Is zeker een heel goede tip. Ik zie het voor mij: strand en museum. Ik kende ze ook niet (tot mijn schande) . Wat ontzettend ouderwets, niet, dat commentaar van die journalist. Nu is dat haast niet meer voor te stellen.
    Soms kan zo iets je juist aansporen, weet ik uit ondervinding. Zo ongeveer van: “Kan ik dat niet, nou, ik zal je eens laten zien…”

  13. Schokkend hoor, zo mooi. Vooral die mozaïeken en dan speciaal die met felle kleurtjes. Van die bovenste, op de gevel van het huisje, dacht ik eerst dat het de Bremer Stadsmuzikanten waren.

  14. boomkruiper zegt:

    Wat een juweeltje! Eerlijk gezegd had ik niet eerder van het echtpaar gehoord. Zij verdienen veel meer aandacht. Goed dat jij ze in de spotlights zet!

  15. eva zegt:

    Oh wat enig is dit.
    Als ik weer eens in Zandvoort kom, ga ik hier beslist heen.
    OT dank voor je linkje van het vierkante ei, maar ik zou daar niet aan durven komen met mijn gefreubel!!
    gr eva

  16. Plato zegt:

    Heel bijzonder stukje. Het brengt me in beweging. Vreemd eigenlijk: iedereen kent Picasso, maar wie kent Bouwhuys? Toch een flink minder aantal mensen. Lijkt me niet terecht. En zijn vrouw (zal toch inmiddels ook wel zijn overleden) kon er ook wat van.
    Wat bijzonder dat hun werk in zo’n klein huisje staat. Zou je toch eerder in een museum verwachten. Wel leuk natuurlijk.
    Is het bekend van wie dat museum is en wie er nu atelier houdt?

  17. Pasula zegt:

    Schitterend, ik heb genoten van dit logje!! 😀

  18. Belinda zegt:

    Prachtige kunstwerken waar je zeker picasso in kan zien. Die beeldjes zijn ook fantastisch. Mooi als je als man en vrouw beiden in die scene zit!

  19. paco zegt:

    Je brengt een hoop mensen tot kunst zo, Tagrijn

  20. Jaco zegt:

    De boom waarin Daphne veranderde was de laurierboom, die door Apollo heilig werd verklaard en sindsdien het symbool is voor de overwinning of de verering (lauwerkrans, laureaat). Gelukkig worden Bouwhuijs en Klaassen in dit log gelauwerd door jou, want ik kende ze nog niet. Prachtig expressief werk, al ligt mijn voorkeur bij de sprekende beelden van de beeldhouwster.

  21. Di Mario zegt:

    Als ik naar zandvoort ga, ga ik meestal voor andere dingen. Niet eens voor het strand, niet voor het circuit.. (soms dan) maar voor een vriendin, trouwens ook een kunstwerkje om te zien.
    Ik zal toch eens beter om me heen kijken daar.
    Love As Always
    Di Mario

  22. sylvester zegt:

    Ken beide kunstenaars niet, van Piccaso heb ik wel eens gehoord. Het huisje op de eerste foto vind ik het mooist, kunnen ze ook cavias gebruiken? hihihi

  23. het gebouw op zich is al een kunstwerk!
    picasso is inderdaad niet ver weg? :-))
    @ als je goed kijkt zie je zelfs veeeeeel meer dan een hand of arm?? ;-)))

  24. Ik blijf het geweldig vinden hoe je dit soort musea wet te vinden en ons laat meegenieten.

  25. Hanny zegt:

    Dat een piepklein museum zoveel moois kan herbergen. In werkelijkheid zal het nog mooier zijn dan op de foto’s, dus ik denk dat je genoten hebt.

Je kunt hier reageren

