LEIDS DETAIL 107

Opnieuw drie vragen in Leids Detail. Waar vind je dat glazen raampje, waar zat het bakkersgilde en waar vind je dit hoekhuis? De ‘oplossing’ staat zoals gebruikelijk weer onder de derde foto.

Op de eerste foto zie je in het ronde raam een winkelhaak en een passer, al eeuwen het symbool van de vrijmetselaars. In een pand aan Steenschuur 6 waarin in 1868 nog een moutfabriek en een azijnmakerij waren gevestigd, zit Loge La Vertu, de Leidse afdeling van de loge. Tot voor kort was dit voorbehouden aan mannen, maar er is nu ook een loge voor vrouwen, de Orde der Weefsters.
De tweede foto toont een gevelsteen die ons vertelt dat in dit gebouw aan de Langebrug 52 ooit het Bakkersgildehuis was gevestigd. Het gebouw heeft verder geen bijzondere geschiedenis. Het is het rechterpand op de foto hieronder.
Op de hoek van Breestraat 177 en het Steenschuur is dit dubbelpand in Hollandse renaissancestijl te vinden. Het is omstreeks 1632 gebouwd. Helaas zijn in de loop der jaren de twee trapgevels verdwenen. Ook het weinig fantasierijke bord van en Chinees restaurant doet de gevel geen goed. Er is nog wel en aardig verhaal aan het pand verbonden, maar dat wordt bewaard voor een van de volgende ‘detailtjes’ of voor een verhaaltje in de rubriek ‘Uit Leidse bron’.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

27 reacties op LEIDS DETAIL 107

  1. Zakina zegt:

    Hier in Groningen hebben de Vrijmetselaars zo’n zelfde vrouwenafdeling. Ik ben benieuwd naar het verhaal over de chinees

  2. Herman zegt:

    Twee goed en de groeten van Goeie Mie zou ik zeggen (mie als van de chinees).

  3. Judith zegt:

    Twee van de drie goed.
    Ik ben in mijn studententijd heel vaak bij de Chinees op de Breestraat langs geweest, maar moet tot mijn schande bekennen dat ik nooit verder heb gekeken dan de oerlelijke begane grond.

  4. beuzeblaadje zegt:

    Vraag me niet waarom maar dat lijkt me
    een heerlijke Chinees! Onthouden dus voor ons tweede rondje Leiden!
    Ajuuus,
    beuzeblaadje

  5. rietepietz zegt:

    Wat me wel opvalt is dat de panden in een geweldig goede staat verkeren .

  6. Vedat zegt:

    Mooi, Tagrijn. Een Chinees in een oud Hollands pand, dat staat ook niet. Het zou mij ovrigens niet zijn opgevallen, als jij het niet zo expliciet had aangehaald. Aan de andere kant is het ook weer zo, dat de Hollanders elders in de wereld ook typisch Hollandse huizen hebben gebouwd. Misschien is het dus wel heel bijzonder wat je hebt vastgelegd.

  7. Renesmurf zegt:

    wow, wat zijn ze weer schitterend! Prachtig, bijna elke keer weer.

  8. f r e d zegt:

    restaurant nieuw china….. origineler kan het niet.

  9. Plato zegt:

    zo’n mooi klein ruitje is prachtig. Dat moet je er ook maar uit weten te pikken.
    Ik vind dat pand van dat restaurant nogal meevallen. Ok, het is niet fraai, die borden maar er moet natuurlijk ook geleefd worden in de stad. Je kan nieet alles hebben. Het ziet er evengoed netjes uit.

  10. Jenny zegt:

    Ik wist niet dat er ook een logo van de vrouwelijke vrijmetselaars bestond!
    Mooi!
    Ja,hahaha…..die Chinezen hè! Een onderwerp van gesprek voor de Leidse gemeenteraad misschien?
    Groetjes!

  11. boomkruiper zegt:

    Ach word ik (vrouw) weer aan het weeftoestel gezet i.p.v. het bouwen. Zegt mij al voldoende …

  12. Thérèse zegt:

    Heel interessant weer. Van de Vrijmetselaars weet ik eigenlijk weinig, laat staan van de vrouwelijke. Ik zal het eens gaan opzoeken. Zonde van zo’n inbreuk op een prachtig pand door een chinees restaurant; ik begrijp ook niet dat er zo mee wordt omgegaan. Het had toch best in een passende stijl gekund?
    Een prettig weekend gewenst.

  13. Marcel zegt:

    Het teken van de vrijmetselaars ziet er zeer goed onderhouden uit. Eigenlijk gek, maar dat valt me dan op.

  14. cindy zegt:

    Mooie foto’s weer Tagrijn! Alleen…..ik heb zoals gewoonlijk weer eens geen flauw idee waar deze objecten zich in Leiden bevinden, ha, ha!!
    Liefs,
    Cin

  15. Tjan zegt:

    Gelukkig weer een keer drie uit drie… 🙂

  16. klaproos zegt:

    geweldig detail weer tagrijn,
    de onderste weet ik nog,:-)
    vlakbij parkeerde ik de auto altijd,
    is dat niet in de buurt waar prins willem alexander op kamers zat??

  17. Belinda zegt:

    Het logo van de vrijmetselaars was mij bekend maar dan de vraag in welk pand, als je geen Leidenaar bent kan je natuurlijk alle drie de vragen niet met goed gevolg afleggen. Erg mooie details weer van een evenzo prachtige stad!
    OT: de graftekst in je reactie bij mij vond ik prachtig!! 🙂

  18. Morgaine zegt:

    Leiden is gewoon een schitterende stad, ooit kom ik zeker weer een keertje dolen in Leiden 😀
    XXX

  19. paco zegt:

    prachtige locaties

  20. Di Mario zegt:

    Die chinees is toch niet zoals die italiaan in leiden? 😉
    Love As Always
    Di Mario

  21. sylvester zegt:

    Die chinees past niet onder zo’n mooi gebouw. 😉

  22. Tje, is het nu alweer vrijdag?? De tijd vliegt.

  23. ik ga voor het ronde venster
    (al is dit een mannenzaak?) ;-))

  24. Ik herkende ze wel maar had alleen de chinees goed.
    Zit mij nu diep te schamen hahahaah.

  25. Hanny zegt:

    Het moest verboden worden dat deze mooie panden zo ontsierd worden door dit soort reclame en door een pui die totaal niet bij de rest past.

  26. Annemarie zegt:

    Het zijn weer stuk voor stuk mooie locaties! 🙂
    En mm, chinees… krijg ikz o zin in 😉

Je kunt hier reageren

