LEIDS DETAIL 109

Wat hangt daar boven het water? Waar zit die muurreclame en wat is dat voor een vreemd raampje? Dat zijn voor deze week de vragen voor Leids Detail. Een toelichting onder de laatste foto.

Deze cirkel maakt deel uit van de Jan van Houtbrug aan het eind van de Korevaarstraat. Hij werd in 1923 gebouwd om de lijn van de ‘blauwe tram’ naar Voorschoten mogelijk te maken. Zal straks de Rijn Gouwelijn eroverheen gaan?
De (gerestaureerde) muurschildering van de verfhandelaar kan je terugvinden op de hoek van de Vestestraat en de Oude Rijn.
Het raampje is gezichtsbedrog: een zogenaamde trompe-l’oeuil. Je ziet de raampjes hieronder links en rechts, alleen: het zijn geen raampjes. Het is er gewoon opgeschilderd! Je kunt het terugvinden  aan de Pieterskerksgracht.

Na enige tijd op reservelogjes te hebben gedraaid, is de griep nu zover op zijn retour, dat kan worden aangenomen dat vanaf volgende week ‘de normale werkzaamheden’ kunnen worden hervat. Alle lezers hartelijk dank voor hun hartverwarmende beterschapswensen.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

32 reacties op LEIDS DETAIL 109

  1. Zakina zegt:

    Meteen dacht ik bij dat raampje ‘dat is nep, dat is geschilderd’ en je bevestigt mijn vermoedden 🙂 die eerste foto vind ik een leuk detail ook. 109 details al… hopelijk komt er geen einde aan.

  2. Judith@work zegt:

    Ook namens mij bedankt, Ger Groenbos!
    Dit is fijne info voor iemand die (zoals ik) is geïnteresseerd in zowel de geschiedenis van Leiden als de herkomst van achternamen.

  3. tagrijn zegt:

    @Ger Groenbos: Hartelijk dank voor je aanvullende informatie.Leuk om te weten.

  4. Ger Groenbos zegt:

    De muurschildering P.J.Lezwijn verfwaren. Pieter Jacobus Lezwijn geb.1861 overl. 1941 had een handel in verfwaren. Werkplaats was op de Oude Rijn 81. De naam Lezwijn is een voortzetting van de naam Lesoine die uit België afkomstig is en daarvoor uit Frankrijk. Begin 1600 kwamen de eerste personen uit die familie naar Leiden werken in de Lakenindustrie. Latere familieleden zijn bankier en wethouder van Leiden geweest. Een bekende naam dus.

  5. rietepietz zegt:

    Fijn dat je weer opgeknapt bent !
    Grappig ,ik vond die geschilderde raampjes inderdaad wat vreemd ten opzichten van de rest staan . Evengoed knap gedaan !

  6. beuzeblaadje zegt:

    Leuk dat nepraampje!
    Hoewel ik de cirkel boven het water
    ook erg mooi vind!
    Fijn dat je weer uitgegriept bent!
    Groetjesss,
    beuzeblaadje

  7. lenie zegt:

    nou niets uit niets ,,
    dus weer veel geleerd ..
    ja griep ..breek me de bek niet open !!!

  8. boomkruiper zegt:

    Wat een leuke trompe-l’oeuils. Het zou leuk zijn als ze dat ook bij nieuwbouw toe gaan passen. Wil de ware verfhandelaar/schilder met ‘oog’ voor opstaan!

  9. Herman zegt:

    Ik kende alleen de brug aan de achtergrond, het Kruithuisje. Die muurreclame heb ik nog nooit gezien, waarschijnlijk omdat ik niet zo veel in die buurt kom. Maar muurreclames zijn wel erg mooi, en geven een prachtig tijdsbeeld.

  10. HUUB zegt:

    prachtig die schilderingen… zie je bijna nooit meer…

  11. Jenny zegt:

    Wat grappig, die nepraampjes!
    En die oude reclame’s , die hebben wel wat!
    Weer beter? Het gaat in ieder geval wel de goede kant op hè!
    Groetjes en een fijne zondag!

  12. Vedat zegt:

    Wat goed, dat je de griep hebt overwonnen, Tagrijn. Voor de logjes heeft het niet uitgemaakt hoor, maar toch beter, dat je gezond logt.

  13. Wist niet dat je ziek was!
    Fijn dat je weer opgeknapt bent!
    Onmdat ik geen Leidse ben, hoef ik lekker niet te raden!
    Maar die oude muurreclames blijven leuk!
    gr eva

  14. Plato zegt:

    Hier nul uit drie natuurlijk. Mooi die reclame (dat het behouden blijft) en die “raampjes”.
    Tagrijn, gelukkig ben je weer beter. Aan de kwaliteit van de stukjes mankeerde trouwens niks.

  15. Pasula zegt:

    Gelukkig voel je je weer wat beter, nu met dit mooie weer is het heerlijk om onbezorgd de stad in te gaan.

  16. Renesmurf zegt:

    Fijn dat je aan de beterende hand bent!
    Leuke details ook weer, dat gaat ook maar door!

  17. Altijd leuk, die nep-raampjes, zeg maar! Het is vaak heel knap gedaan, waar ik veel bewondering voor heb.
    Die muurraclame is ook prachtig en zit er nog steeds een verfwinkel in? Die gespecialiceerde verfzaken zijn er niet zo veel meer. In A’dam weet ik er nog eentje: allerlei voor de huisschilder, maar -uit liefhebberij- ook voor de kunstenaar. Gewoon een feest om er heen te gaan.

  18. Judith zegt:

    Ik dacht eerst ook dat het een Hugenotennaam zou zijn. Maar toen ik in de achternamendatabank van het Meertens Instituut keek (http://www.meertens.knaw.nl/nfd/detail_naam.php?naam=Lezwijn), stond daar als verwante naam Lieswijn. Dus ik begon een beetje te twijfelen.

  19. Min zegt:

    Vrijdag altijd zo benieuwd hé met welk detail je nu weer komt. En dan die schilderingen zou ik ook wel op mijn muur willen 😉

  20. Belinda zegt:

    Geweldig die trompe-l’oeuil. Nog nooit van gehoord joh! Jammer dat het geen licht in huis oplevert… Die muurschildering is prachtig en zou niet misstaan bij andere zaken.
    Gelukkig dat je je steeds een stukje beter voelt Tagrijn. Schiet allemaal niet op die griep dus hopelijk ben je volgende week echt helemaal hersteld!

  21. Di Mario zegt:

    Mmmmmmmmmm, geen eentje goed….
    Maar ja.. wel apart dat raampje.
    Die oude muurschilderingen, dat zouden ze nu nog moeten doen, ipv die schreeuwerige reclame lichtbakken.
    Love As Always
    Di Mario

  22. sylvester zegt:

    Alleen bij de eerste foto moest ik aan een brug denken.
    Welke idioot schilderd er nu ramen op zijn huis ???? 😉

  23. klaproos zegt:

    lezwijn…..
    ik zit aan de rode tagrijn…..
    goh wat fijn…
    stef bos op mijn oren en een glas voor mijn neus..
    hoe mooi kan het leven zijn….
    http://nl.youtube.com/watch?v=ugZUtCVkIaU&feature=related
    slaap lekker

  24. PFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF met mazzel drie uit drie.
    De eerste herkende ik uitsluitend door het Kruithuisje op de achtergrond.
    Nummer twee is natuurlijk een inkoppertje en nummer drie was weer mazzel omdat de kleurtjes me destijds al opvielen en ik nu opeens die kleurtjes weer herkende.
    Off topic, bedankt voor de correctie en heb er ook op gereageerd onder je reactie hahah

  25. tagrijn zegt:

    @ Judith: Het staat wel vast dat alle achternamen die met LE beginnen, af te leiden zijn van de Fransen en Walen die zich zoas je weet een paar eeuwen geleden massaal in de stad vestigden. Maar ‘zwijn’ zou dan iets van ‘suin’ of zoiets moeten zijn. Nee, dat kan ik, ook met een woordenboek,niet plaatsen. Ik heb over deze namen in september nog een logje geschreven:
    http://tagrijn.web-log.nl/tagrijn/2008/09/op-zn-frans.html

  26. Judith zegt:

    Hoera, drie uit drie.
    De eerste ook alleen maar vanwege de achtergrond.
    Lezwijn is trouwens een interessante achternaam, zou wel benieuwd zijn naar de herkomst ervan.

  27. Hanny zegt:

    OT: Het is een kwikstaartje.

  28. Hanny zegt:

    Ik vind het zo leuk dat oude muurreclames steeds vaker gerestaureerd worden. Zij verlevendigen het straatbeeld.
    De trompe-l’oeuil raampjes zijn ook geinig.

  29. deze keer val ik voor de raampjes, al zijn ze niet echt!
    de reclame mag er ook best zijn!
    jammer dat dit soort ‘kunstwerken’ tot het verleden behoren! ik ben blij dat ze bij jullie opgekalefaterd worden!

  30. Annemarie zegt:

    DAt raampje is wel super apart! Tof!
    Die brug tsja..
    Oftewel ik wist eens helemaal niks, hihi.
    Beterschap Tagrijn en fijn weekend toegewenst!

  31. Tjan zegt:

    Vorige week heb je gemist, dus nu ben ik er snel bij. 1 uit 3 slechts… Alleen de eerste foto kon ik plaatsen, en dan nog alleen door de achtergrond. De schildering kon ik niet thuisbrengen, en van het pand van de laatse foto ken ik wel het relief in het midden, maar zijn die namaakraampjes me nooit opgevallen. Volgende week beter…

Je kunt hier reageren

