HISTORISCHE CANON VOOR LEIDEN

Het moest er natuurlijk een keer van komen. Een historische Canon voor Leiden. Probleem is natuurlijk een beetje: wat is het begin van Leiden? Is dat toen rond 860 de burcht werd opgeworpen en daaromheen wat bebouwing ontstond? Maar ook daarvoor stonden er vanaf Katwijk aan de oevers van de Rijn al wat huisjes. Is het dan het moment dat de Romeinen hier in 47 na Chr. hun nederzetting Matilo bouwden?  Of is het toch dat akkerbouwcomplexje van 2000 jaar voor Chr. dat in de buurt van de Rijnsburgerweg is gevonden?
Het is altijd het grote dilemma voor geschiedschrijvers geweest en de samenstellers van deze canon liepen er natuurlijk ook tegenaan. Zij besloten dus de canon te verdelen in 35 historische vensters, en het eerste, Romeinen aan de Rijn, ‘voorstedelijk’ te noemen.

Dag van de Leidse geschiedenis
Afgelopen zaterdag vond in de Hooglandse Kerk de Dag van de Leidse Geschiedenis plaats onder het motto ‘Leiden, middelpunt van Hollandse Historie’. Alle Leidse historische stichtingen en verenigingen gaven met kraampjes acte de presence, uiteraard ook met de bedoeling leden te werven.

’s Morgens vond de Diesviering van de Vereniging Oud Leiden plaats. Dit keer een feestelijke gebeurtenis, omdat het Leids Jaarboekje zijn eeuwfeest vierde. Dit honderdste boekje werd aangeboden aan burgemeester Lenferink.
Voor de kerk stond ondertussen een bandje te spelen waarin oud-minister Hans Dijkstal probeerde met zijn sax de bezoekers de kerk in te blazen, terwijl minister Plasterk achter de coulissen nog bezig was zijn Leidse krentenbolletjes op te eten. Het hoogtepunt van de dag, de aanbieding van de Leidse Canon, begon daardoor een klein half uurtje te laat.
Wethouder De Haan hield een peptalk en daarna moest natuurlijk door het talrijke publiek, ondersteund door een koortje, staande het Leids Volkslied worden gezongen.

Hieronder wat plaatjes van de bezoekers. Een lange Katwijker in klederdracht stond achteraan en werd door zijn hoge hoed nog een beetje langer.

Met het doorgeven van een estafettestokje mochten de voorzitters van diverse historische verenigingen in een minuut vertellen waarom hun vereniging zo belangrijk was. De outfit van de heer Geertsema was wel opvallend.

Ook Henri Lenferink, de burgemeester, zelf historicus, onderstreepte nog eens het belang van deze canon, waarna minister Plasterk zijn spreektijd vooral gebruikte om het bestaan van de omstreden Nederlandse canon te verdedigen.

Hiermee werd de canon officieel in gebruik genomen. Het stalletje van boekhandel Kooijker deed daarna goede zaken.
Met een geschiedenisquiz werd de Dag van de Leidse geschiedenis afgesloten.

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

21 reacties op HISTORISCHE CANON VOOR LEIDEN

  1. Zakina zegt:

    GOh jullie hebben zelfs een stadsvolkslied hahaha

  2. Plato zegt:

    Uiterst boeiende aangelegenheid. Alhoewel ik dat van die Canon nogal dubieus vindt eerlijk gezegd. Maar dat Plasterk krentebollen nuttigt maakt hem in mijn ogen weer mens. Goed bezocht, kennelijk goed georganiseerd daar in Leiden. Het is altijd achteraf, maar ik had er wel bij willen zijn.

  3. Vedat zegt:

    Wie woonden er op dat akkerbouwveldje, Tagrijn? Waren dat de Kelten? Ik zou dat als het begin van Leiden aanmerken of het nou Leiden heette of niet. Waarom zouden de Romeinen anders belang hebben bij een nederzetting op die plaats.

  4. de burgemeester op de preekstoel ..
    over geschiedenis gesproken? ;-))

  5. bij het woord Canon krijg ik hele andere ideeën 🙂

  6. rietepietz zegt:

    Leiden en geschiedenis is gewoon één !

  7. Pasula zegt:

    Leiden is een en al geschiedenis, heerlijk om met een gids doorheen te lopen (misschien van de zomer met wat webloggidsen uit Leiden??)
    OT: Tagrijn, ik las je reactie op m’n log en m’n collega’s vonden het een compliment! (We zijn gemiddeld ouder dan je zou denken maar mijn camera is errug lief voor rimpels enzo ;-))

  8. Thérèse zegt:

    Nou wat zullen jullie Leidenaren (Leienaren) genoten hebben!!! Een groot feest met volop drukte.
    Even over het Leidse volkslied: Prachtig natuurlijk. Nu kom ik zelf van oorsprong uit Breda en daar hebben we ook een volkslied – niet dat wij aan het Leidse ook maar kunnen tippen- maar Breda is ook een Parel toevallig, de Parel van het Zuiden. Dat heb ik nog goed onthouden. Leuk, hè??
    Nou, feest nog maar even door!!

  9. Belinda zegt:

    Geweldig volkslied hebben jullie. Dat boekwerk is natuurlijk een must have voor elke Leidenaar!
    Mooi verslag Tagrijn.

  10. Marcel zegt:

    In Tiel hebben wij de Tielse canon. Volgens mij was Tiel de eerstehttp: //vvdmelissen.web-log.nl/vvdmelissen/2007/11/de_tielse_canon.html#comments stad met een eigen canon. Zie mijn log:

  11. Di Mario zegt:

    Jullie vullen elkaar mooi aan met jullie logs.
    Ik ben weer helemaal op de hoogte.
    Love As Always
    Di Mario

  12. paco zegt:

    Mooi maar ik word tegenwoordig overspoeld met cannonen

  13. sylvester zegt:

    Ik mis de vikingen in je verhaal, die zijn wel in Dorestad (wijk bij duurstede) geweest???

  14. Hanny zegt:

    Leiden is een stad die echt leeft. Waar altijd wel wat te doen is. En die nu een eigen Canon heeft. Mooi om in zo’n stad te wonen.

  15. Herman zegt:

    Helaas kon ik er niet zijn vanwege een bezoek aan de Zoom Experience in Utrecht (zie mijn blog). Mijn vrouw was er wel want mijn goede vriend Ton Jansen mocht een gedicht voordragen, samen met enkele andere dichters van het Leids Dichters Gilde. Morgen zal ik wat foto’s van haar op mijn blog plaatsen.

  16. klaproos zegt:

    toch wel een gedenkwaardige dag tagrijn….
    mooi verslag van jouw hand:-)
    *golfballekes laat vallen voor geertsema*
    groetjes
    klaproos

  17. Caecil zegt:

    Al een tijdje vraag ik me af welk gezicht bij deze blog hoort. Misschien kom ik hem wel regelmatig ergens in de stad tegen….?
    Ik weet nu in ieder geval zeker dat we tegelijkertijd in de Hooglandse kerk waren op de Leiden Geschiedenis Dag.
    Mooi boekje van de Leidse Canon. Hij staat al op mijn Sintlijstje. Ik heb genoten van de dag tussen alle Leienaren, want wat waren er weer veel op afgekomen.
    ‘De Leienaar’ (volgens minister Plasterk bestaat ie echt)houdt echt van zijn stad. En terecht!

  18. Annemarie zegt:

    Indd het Leids Volkslied, doet me denken aan 3 october vorig jaar….

  19. Leuk is dat dat we allebei over het zelfde onderwerp toch heel verschillende logs hebben.
    Ik vond het een mooi initiatief en het was behoorlijk druk, kortom een leuke dag.

  20. beuzeblaadje zegt:

    Het Leids Volkslied spreekt me het
    meeste aan Tagrijn!
    Doeiii,
    beuzeblaadje

Je kunt hier reageren

