INTERNATIONAL WHISKY FESTIVAL 2008

Ook dit jaar bezocht Tagrijn het International Whisky Festival dat nu al voor het vijfde jaar in de sfeervolle Pieterskerk werd gehouden.
Vrijdagmiddag was al de Dutch Whisky Award 2008 uitgereikt door burgemeester Lenferink. De onderscheiding ging naar de 16 jaar oude Bowmore Islay Single Malt.
Ronald Koeman reikte namens de Scotch Single Malt Whisky Society de awards uit voor de beste whiskydetailhandel en -horecaonderneming. Dat waren Rob Herfkens uit Heerde en Leon Elshoff van Café L&B uit Amsterdam.
 Met het speciaal voor deze gelegenheid ontworpen glas in de hand konden bij 42 standhouders de misschien wel duizend malts worden geproefd, al dan niet met bijbetaling.
Voor de erg oude malts moest namelijk een paar drams (euro) worden bijgepast.
Met zo’n overstelpende hoeveelheid is het dus een kwestie van zorgvuldig selecteren, want ofschoon je natuurlijk maar een nipje te proeven krijgt, kan het in de loop van de avond toch aardig aantikken.
Met zeventien proefjes, naar schatting anderhalve normale maat whisky (een maatje zie je hiernaast) , konden we om elf uur keurig rechtop de kerk verlaten.
Van de 17 ‘geselecteerden’ werd wat Tagrijn betreft de winnaar de Schotse Ardbeg Renaissance. De grote verliezer was voor hem de uit pure nieuwsgierigheid gekozen Japanse whisky, die door de dubbelgangster van Ushi (Wendy van Dijk) werd geserveerd. Een ondefinieerbaar zoet bijsmaakje stond er borg voor dat het glas in een emmertje werd leeggekieperd.
Reden om andere ‘exotische’ whisky’s, zoals die uit Zwitserland en Zweden, niet te proberen.
 Nosing and tasting, dat is de bedoeling. De whisky voorzichtig in het glas laten ronddraaien, je neus erin en dan pas nippen. Zoals je op het schema hieronder kunt zien, lopen de ‘smaaksensaties’ sterk uiteen. Je moet dan ook beslist iedere keer je glas omspoelen en ook zelf de mond spoelen. De voorkeur van Tagrijn gaat altijd uit naar een zachte, niet al te scherpe whisky, niet al te zoet, en een beetje turfachtig. Maar gelukkig loopt de smaak van de whiskyliefhebbers sterk uiteen.
Voor het festival wordt ieder jaar een whisky gebotteld. Op het festival zelf wordt echter geen enkele whisky verkocht. Dat is toch wel een prettige bijkomstigheid. Geen opdringerige verkopers, maar gewoon rustig proeven en genieten. En dat wilde ook dit jaar best lukken!

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei. Bookmark de permalink .

21 reacties op INTERNATIONAL WHISKY FESTIVAL 2008

  1. Zakina zegt:

    Het fijnste is natuurlijk dat er geen opdringerige verkopers rondlopen

  2. rietepietz zegt:

    Je had al gezien dat ik er niet was , whiskey puur is niet mijn drankje en als ik het gemixt zou drinken ( wat ik ook niet doe ) maakt het niet zoveel uit welk merk het is denk ik.Maar jij voelt je er duidelijk thuis , leuk toch!

  3. Renesmurf zegt:

    Goh, ze doen al net als met wijn.
    Ik blijf geen drank, geef mij maar cola!

  4. dit is nou vast niet het moment om te zeggen dat het zo heerlijk mixt in de cola :))))))))
    grapje hoor!
    ik heb wel eens van een wiskey genoten
    maar mij doe je meer een plezier met een belgische bierproeverij 😉
    niks geen nosing, gewoon een schuimsnorretje 🙂

  5. Plato zegt:

    Ik herken het onderwerp van een voorgaand jaar. Ook daar waren proevers. Maar deze heeft wel een verdacht rood hoofd al.
    Leuk item. Maar ik koop maar geen fles. Dat is niet goed voor me.

  6. kamira zegt:

    je kan nu wel schrijven dat je rechtop liep
    maaare getuigen daarvan???? wie ?

  7. boomkruiper zegt:

    De kerk heeft nog nooit zo lekker geroken!

  8. Het leukste vind ik wel dat het in een kerk is. Naar goed voorbeeld dus

  9. paco zegt:

    Ik houd het bij wodka

  10. Thérèse zegt:

    Nou, ik vind het knap, dat je het ook weer mooi kunt beëindigen. Zelf zou ik, vrees ik, het steeds lekkerder gaan vinden…..behalve die Japanse dan……

  11. Pasula zegt:

    Leuk zo’n festival als je van whiskey houdt en ook echt perfect dat er geen verkopers waren, anders hou je er zo’n bittere smaak aan over.

  12. Belinda zegt:

    Voor de echte liefhebber een jaarlijks terugkomend fenomeen! Ik ben gek op whisky maar verkracht het met cola… *sorry Tagrijn*

  13. Min zegt:

    Zelf drink ik het niet, maar mijn vriend ga ik met de feestdagen een mini whiskey proeverij geven ;-))

  14. sylvester zegt:

    Het is dus net als wijn proeven ongeveer.
    Helaas, ik lust het niet 😉

  15. Hanny zegt:

    Als je whiskyliefhebber bent, dan is zo’n avond natuurlijk het neusje van de whisky. Petje af dat je de kerk in verticale positie kon verlaten! 😉

  16. jij bent intussen een kenner, tagrijn??
    en een straffe gast, als je na al die proevertjes nog rechtop naar huis kunt gaan? ;-))
    mij zou je moeten rollen, vrees ik? ;-))

  17. Di Mario zegt:

    Terwijl Glibber aan het bier is in het plastic, drink ik (hardewijkse) vieux met cola uit glas. Wat een alcohol op deze log zo.
    Love As Always
    Di Mario

  18. klaproos zegt:

    ahhh ik herinner me dit nog van vorig jaar… en denk hûh alweer een jaar voorbij…
    mr. T. wat gaat de tijd snel..
    ik denk dat ik wel aan een borrel toe ben,
    ‘kmismevriendje
    xxx
    klaproos

  19. Annemarie zegt:

    Tsja ehmm. Ik als eigenlijk niet alocholdrinker, kan er geen mening over geven/
    Maar laat die snaps proeverij maar beginnen.. 😉
    Op een gegeven moment heb je na zoveel jaar ongetwijfeld bijna alles geproefd, toch?
    Waarom 17?

  20. Voor de ware Whisky liefhebber is dit een geweldig evenement heb ik de laatste jaren begrepen.
    Je zou bijna alleen al voor het glas gaan, mooi collectors-item.
    Er is toch wel verschil op de wereld hoor, terwijl jij met dit prachtige glas stond te nippen, had ik bier in plastic hahahah.

  21. Vedat zegt:

    Wat apart, Tagrijn. Lastst ontmoette ik iemand, die dergelijke avonden ook bezocht. Ik had daar nog nooit van gehoord. Nu weer bij jou en dat tijdens het laatste festijn in de Groenoordhallen. Je moet wel een echte liefhebber en kenner zijn.

Je kunt hier reageren

