WIE ZEI OOK ALWEER…


Iemand zegt iets en opeens wordt het door iedereen in het dagelijks spraakgebruik opgenomen. Soms tijdelijk, maar soms ook eeuwen.
Heel tijdelijk was bijvoorbeeld het gegoedemoggel, dat je tot vervelens toe om je heen hoorde en opeens weer weg was.
Aan de tv hebben we uitdrukkingen overgehouden zoals ‘aju paraplu’, ‘en wel hierom’, ‘jemig de pemig’, ‘geen gezeik, iedereen rijk’, ‘inpakken en wegwezen’.
Er zijn er tientallen, maar ook deze uitdrukkingen zullen op den duur weer verdwijnen en plaatsmaken voor anderen.
Gevleugelde woorden beklijven wél. Het grappige is dat iedereen ze kent, maar zich niet kan herinneren of misschien nooit heeft geweten aan wie ze moeten worden toegeschreven.
Daarom vandaag een logje met tien van die Nederlandse zinnetjes die echt iedereen kent. Maar weet je ook welke Nederlanders deze woorden als eerste zeiden en ze onsterfelijk hebben gemaakt? Morgen, onder de tekst over een samenscholing, kan je zien hoeveel je er wist.

– De leugen regeert.

– Als je begrijpt wat ik bedoel.

– Jongens waren we, maar aardige jongens.

– In gelul kan je niet wonen.

– Groots en meeslepend wil ik leven.

– Ik rotzooi maar wat aan.

– Weet je nog wel, oudje?

– En morgen gezond weer op.

– Mens, durf te leven!

– Een nieuwe lente, een nieuw geluid.

En, viel het mee?

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei. Bookmark de permalink .

21 reacties op WIE ZEI OOK ALWEER…

  1. Plato zegt:

    Nou even zonder google want dat vind ik kinderachtig. Een zien.
    1. geen idee: WF Hermans?
    2. heer Bommel natuurlijk.
    3. Nescio, in de de titaantjes.
    4. weet ik niet
    5. Marsman
    6. Karel Appel
    7. Louis Davids / Jacq. van Tol
    8. Sonja Barend
    9. Dirk Witte (een naamgenoot heeft een boekje over hem geschreven. Vandaar)
    10.Herman Gorter in Mei. Zal ik niet weten. Herman komt uit Wormerveer. Mijn woonplaats.

  2. Zakina zegt:

    – Als je begrijpt wat ik bedoel. (heer bommel natuurlijk)
    – Weet je nog wel, oudje? (volgens mij snip en snap)
    – En morgen gezond weer op.(dat vervelende mens van Barend)
    – Mens, durf te leven! (ik weet het wel, maar kan er even niet opkomen en wil niet spieken bij een ander)
    – Een nieuwe lente, een nieuw geluid (heel bekend, maar zou het echt niet weten)
    Oh Tagrijn, wat een leuk onderwerp weer

  3. rietepietz zegt:

    Om even bij Hanny in te haken , was dat niet geschreven door een meneer Witte , z’n voornaam wil me ff niet te binnen schieten wim? wilming of zoiets .Knap van Hanny want volgens mij zijn ze allemaal goed al ben ik in de schrijvers niet zo heel goed thuis en zou ik niet zomaar op hebben kunnen hoesten .

  4. Hanny zegt:

    Ik drukte per ongeluk op plaatsen. Nu nog het restant.
    6. Karel Appel
    7. Louis Davids
    8. Sonja Barend
    9. Gezongen door Pisuisse, maar wie het schreef????
    10. Herman Gorter

  5. Hanny zegt:

    De meeste weet ik.
    1. Beatrix
    2. Marten Toonder (heer Bommel)
    3. Nescio in De Titaantjes
    4. Jan Schaeffer
    5. H. Marsman
    6.

  6. nanos zegt:

    De meeste staan er al.
    -Een nieuwe lente een nieuw geluid is het begin van Mei van Gorter.
    -groots en meeslepend wil ik leven staat in een gedicht van Marsman.
    (Allebei ooit op school geleerd.)
    -Weet je nog wel oudje is dacht ik van Louis Davids.
    -Mensch durf te leven is van Dirk Witte.
    (Mijn moeder kende die liedjes van buiten.)

  7. beuzeblaadje zegt:

    Woooow dít is moeilijk!!!
    – De leugen regeert ?????
    – Als je begrijpt wat ik bedoel ??????
    Joh ik kan het hele lijst je wel langs gaan maar er wil me nu helemaal NIETS te binnen schieten!
    Sorry, ben wel erg benieuwd naar de uitslag!
    Groetjessssss,
    beuzeblaadje

  8. Vedat zegt:

    Sonja Barend en Ramses Shaffy heb ik wel herkend, dacht ik.

  9. mirm zegt:

    Ik heb geen idee, maar misschien kan ik me achter het excuus van ‘voor mijn tijd’ verschuilen? :p Ik ken trouwens de helft van de uitspraken ook niet 😉
    Liefs, mirm

  10. Judith zegt:

    De meeste ken ik wel, maar ik ben benieuwd naar de nummers 7 en 10…

  11. Belinda zegt:

    Ik heb een ontzettend slecht geheugen maar een aantal kan ik zeker thuisbrengen:
    1. Beatrix
    2. Olivier B. Bommel
    3. Nescio
    4. Jan Schaeffer
    5. ….
    6. Geweldig uitspraak van Karel Appel
    7. …..
    8. Mies Bouwman
    9. Ik hou het op Ramses
    10. ……..

  12. paco zegt:

    Als je een dubbeltje bent..

  13. Di Mario zegt:

    – De leugen regeert.
    * Trix
    – Als je begrijpt wat ik bedoel.
    * B. Bommel
    – Jongens waren we, maar aardige jongens.
    * —-
    – In gelul kan je niet wonen.
    * —-
    – Groots en meeslepend wil ik leven.
    * —-
    – Ik rotzooi maar wat aan.
    * —-
    – Weet je nog wel, oudje?
    * —-
    – En morgen gezond weer op.
    * Mies Bouwman
    – Mens, durf te leven!
    * Mmmm, weet ik niet meer….
    – Een nieuwe lente, een nieuw geluid.
    * Mmmm, weet ik (ook) niet meer….
    Die met die streepjes, die ken ik niet hoor.. ook niet qua uitspraak… Mag ik hier uit concluderen dat ik geen echte nederlander ben 😉
    Love As Always
    Di Mario

  14. Pasula zegt:

    Ik zag vele bekenden staan zoals als je begrijpt wat ik bedoel – Olie B. Bommel en Morgen gezond weer op van Sonja Barend maar die zijn al genoemd.
    Ik hoor Giel Beelen vaak zeggen: ik rotzooi maar wat aan maar weet niet of hij de uitvinder van die zin is.

  15. klaproos zegt:

    De leugen regeert -beatrix
    Als je begrijpt wat ik bedoel – heer bommel
    Mens, durf te leven ramses zong het,maar wie zei het 🙂
    Een nieuwe lente, een nieuw geluid de dichter:-)
    en de erst zal ik voor anderen laten tagrijn:-)
    het is gek hoe dingen de overlevering mee ingaan:-)
    maar ik heb een vriendje dat op de eifeltoren is geklommen en haar hoogtevrees in de ogen gekeken heeft:-) wahaahahha,
    wat zeg je dáár van 🙂
    groetjes
    klaproos

  16. sylvester zegt:

    Ken er ook maar 2, ik hoorde laatst, je spreekt met een dubbele tong, lijkt mij dat die bij de indianen vandaan komt 😉

  17. Vedat zegt:

    Ik wacht stiekem af.

  18. Ik denk dat ik van 7 van de 10 de oorsprong ken, ben erg benieuwd naar de uitslag morgen.
    Of topic, ook toeval dat ik je oude huis op de foto heb genomen hahahah

  19. Renesmurf zegt:

    De leugen regeert.
    – Als je begrijpt wat ik bedoel.
    De koningin en bommel, zo uit mijn kop.

  20. hierin verschillen we grondig, tagrijn! :-))
    ‘jemig de pemig’ of ‘gegoedemoggel’ zijn uitdrukking die wij, vlamingen, (gelukkig) niet in onze mond nemen. ;-))
    van je hele lijst haal ik er natuurlijk de afkondiging van sonja barend uit.
    wij hebben een soortgelijk zinneke, dat jos ghysen op het einde van elk van zijn radioshows zei;
    ‘bij leven en welzijn, tot volgende week!’ :-))
    bij leven en welzijn, tagrijn, tot volgend log. :-))

  21. Annemarie zegt:

    Ik heb werkelijk geen idee…
    Want de meeste uitspraken gebruik ik zelf ook eigenlijk niet.
    Ben benieuwd!

Je kunt hier reageren

