SAMENSCHOLING

Het is weer november en dan dringt het tuig weer in hordes het huis van Tagrijn binnen. Het bewijs zie je hierboven. Ze fladderen om je kop, ze steken bovendien als je ze voorzichtig buiten wilt zetten, ze stinken een uur in de wind en bevuilen je muren. Vorig jaar deed de printer het niet meer zo goed. Kap open en ja hoor, daar zat weer een familie…
Als Tagrijn andere weblogs bekijkt, ziet hij vaak foto’s van dit ongedierte. Deze mensen vinden ze blijkbaar ‘lief en schattig’. Nou, waarom gaan ze daar dan niet heen?
Nu ziet hij ze even niet. Omdat hij boos dit stukje zit te schrijven hebben de infiltranten zich weer angstig verstopt achter een schilderij of gordijn. Maar wacht maar, straks gaan ze hun terreuracties weer voortzetten.
Ook vorig jaar heeft Tagrijn hier over bericht. Hij kreeg toen wat tips voor een pijnloze verwijdering. Een erg aannemelijke was: de stofzuiger erop en buiten de zak leeg schudden. Maar er vielen tientallen rode lijkjes uit de stofzuigerzak. ‘Tagrijn moordenaar’, riepen de overlevenden, die van een afstandje toekeken. ‘We zullen je wel krijgen’. En de troepen verzamelden zich…
OK, wollt ihr den totalen Krieg? Dan krijg je die. We zullen wel eens zien wie hier de baas is in huis…  Al moet Tagrijn de hulp van de VN inroepen.
Alleen zo jammer dat hij op dit punt een watje is: hij wil ze niet doodmaken…



WIE ZEI DAT EIGENLIJK?

Zoals beloofd vandaag opheldering over de tien bekende gevleugelde uitspraken. Iedereen dank voor het deelnemen. Volgende week de grens over in de trant van: ‘to be or not to be’? Zeg het maar!

– De leugen regeert: koningin Beatrix.

– Als je begrijpt wat ik bedoel: Olivier B. Bommel (door Marten Toonder).

– Jongens waren we, maar aardige jongens: eerste regel van De Titaantjes, van Nescio.

– In gelul kan je niet wonen: staatssecretaris Jan Schaefer

– Groots en meeslepend wil ik leven: H. Marsman uit De grijsaard en de jongeling.

– Ik rotzooi maar wat aan: Karel Appel.

– Weet je nog wel, oudje?: tekst Jacques van Tol, gezongen door Louis Davids.

– En morgen gezond weer op: Sonja Barend.

– Mens, durf te leven: tekst van Dirk Witte, het eerst gezongen door Pisuisse.

– Een nieuwe lente, een nieuw geluid: Herman Gorter, uit het gedicht Mei.

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei. Bookmark de permalink .

32 reacties op SAMENSCHOLING

  1. Geloof me, ik vind het heel akelig voor je. Als peutertje heb ze eens overal tegelijk gehad, bij zwermen: in mijn ogen, in mijn kleren. En ze beten. Dat was in Denemarken en er was toen een L.Heersbeestjesplaag. Je zult maar een plaag in je huis hebben, met de verschijnselen die je beschrijft.
    Toch doet het mij deugd deze rakkers weer te mogen begroeten. Ik kan het niet helpen. Waren het maar kakkerlakken, dan kwam ik onmiddellijk langs met grof verdelgingsmiddel. Maar L. Heersbeestjes? Nee… Net als jonge sla in vochtige bedjes.

  2. de aziaten vallen aan :)))))
    misschien kan je een overwinteringskastje buiten voor ze ophangen
    dan hoeven ze niet verder te zoeken 😉
    http://www.oudestal.nl/index.php?page=shop.product_details&product_id=113&flypage=flypage.tpl&pop=0&option=com_virtuemart&Itemid=1

  3. Pasula zegt:

    Toch nog leuk om even te lezen van wie die uitspraken waren.

  4. rietepietz zegt:

    Men zegt dat de beestje geluk brengen , je kan dus niet meer stuk Tagrijn 😉

  5. Geertje zegt:

    Ik zie waarom jouw huis Tagrijn; het is aan de buitenkant wit.
    Ze komen af op deze kleur in de herfst/winter, omdat ze zich kunnen opwarmen bij een beetje zon.
    Ze scholen samen, omdat ze elkaars lichaamswarmte gebruiken de vrieskou te overleven.
    Tja, spleten en kieren dichten blijft de enige remedie.
    Eerlijk gezegd heb ik ook mijn buik vol van deze beestjes; alle inheemse soorten zijn door deze soort aan het verdwijnen.
    Mocht je ze uitroeien; van mij mag het.
    (Helaas kan ik het ook niet….).
    Dus….
    Weer de stofzuiger met panty en misschien volgend jaar een donkere kleur?

  6. Thérèse zegt:

    @Hildegarde: Hé, interessant om te weten. Ik had er nog nooit van gehoord.

  7. J@ntje zegt:

    stuur ze maar hier naartoe !!
    en doe wat gaas voor je raampjes zodat ze er úberhaupt niet in kunnen ??
    ik ruil ze wel voor de dikke vette spinnen die hier rondlopen…dan weet je het!
    fijn weekend tagrijn 😉

  8. Hildegarde zegt:

    Tja, dat zijn die Aziatische lieveheersbeestjes, die kopen ze per kilo om bladluizen te eten in serres zodat er geen chemische bestrijdingsmiddelen nodig zijn, maar er ontsnapten er veel en die vreten onze inheemse lieveheersbeestjes op en kweken fel. Zij overwinteren in grote groepen binnenshuis. Zo zie je maar weer dat het binnenbrengen van exoten (planten, vogels, insecten,…) niet zo verstandig is. Ik heb geen ervaring met het buitenzetten van deze stippelbeestjes. Misschien zijn ze wel met een borsteltje in een blik te vegen ? Ik weet niet of ze daar slaperig genoeg voor zijn. Ik hoop dat je er wat op weet te bedenken.

  9. boomkruiper zegt:

    Ze willen gewoon dat je er een olieverfschilderijtje van maakt. Kijk ze nu toch eens poseren met z’n allen 🙂

  10. f r e d zegt:

    mitrailleur al gekocht….??

  11. Plato zegt:

    Haha ik zie nu pas dat ik hevig heb zitten denken terwijl de antwoorden er al stonden. Blamage dus. Maar goed.
    Ik begrijp niet waarom die beesten in zulke groten getale bij jou binnen wandelen Tagrijn. Heb ik nog nooit meegemaakt.
    Misschien moet je toch eens een andere after shave proberen.

  12. Zakina zegt:

    Ik zat helemaal fout met Snip en Snap en dat terwijl ik echt wel het reportoir van Louis Davids ken.
    Wat vies zeg dat ze er weer zijn… zoeken ze weer het huis op waar ze geboren zijn ofzo? In de krant heeft het vorig jaar ook gestaan, dat er een plaag van was.

  13. Renesmurf zegt:

    oja, die van Sonja wist ik ook nog wel.
    Tja, alles wat leeft en je niet eet, lekker laten leven, lijkt mij.
    Maar dan moet het geen plaag zijn natuurlijk, dan moeten ze wel weg.

  14. Thérèse zegt:

    Goh, ik dacht ook: “Wat mooi! En zo met z’n allen op een wit papiertje, hoe krijgt hij zo’n mooie foto bij elkaar?”
    Maar het is dus een plaag? Echt waar of hou je ons voor de gek??

  15. Niklas zegt:

    Om ze te deporteren mag je, juist bij deze beestjes, toch geen zinloos geweld gebruiken?
    Een eenvoudige, schone en …vrijwel geweldvrije methode van arrestatie: neem een glas, zet dat op de kop boven de beestjes, schuif er een ansichtkaart of ander kartonnetje onder, en ze zijn klaar voor transport tot over de grens van jouw huis!
    Door ons veelvuldig beproefde en goedgekeurde methode.
    Succes!

  16. mirm zegt:

    Ze zien er idd schattig uit. Maar als je er zoveel hebt snap ik dat je dat er niet meer in ziet. Geen idee hoe je die beestjes levend eruit krijgt. Misschien gewoon een grote poster van hun aartsvijand nr 1 ophangen?
    Oh en al die uitspraken, daar wist ik er dus geen een van. Maar die van over de grens, die van to be or not to be, die weet ik wel 😀 Dat is Shakespeare! (en wel Hamlet, maar dat heb ik gespiekt) Dus ga maar over de grens volgende week 😀
    Liefs, mirm

  17. Belinda zegt:

    Schiet niet op Tagrijn dat je oorlog hebt met die beestjes van de lieve heer… 😉 Ik zou je geen tip kunnen geven om dit op te lossen. Ik zou toch gewoon die stofzuiger blijven gebruiken in de strijd!

  18. nanos zegt:

    Het is dat Tagrijn het zegt en dat anderen het ook wisten, maar dat van die leugen en de majesteit.. Nee, dat wist ik niet. De rest wel.
    Ik moet het afkloppen, maar die lieve(?heers)beestjes hebben we (tot nu toe dus) nooit in huis gehad. Ik zou er toch echt gewoon de stofzuiger op zetten. De rest helpt allemaal niet? Dan maar moorden.

  19. Min zegt:

    Je hebt speciale nestkasten voor die lhb’s (o.a. verkrijgbaar bij vivaro).
    En de meeste uitspraken zeiden me heel veel. Maar ja toen ik keek stond het antwoord er ook al..

  20. paco zegt:

    Zoiets heet toch jagen?

  21. Di Mario zegt:

    Je schrijft je oorlog wel mooi op.. Ik lig hier in een deuk.
    Love As Always
    Di Mario

  22. Martine zegt:

    ..en ik wist er zeven. En van eentje wist ik wel wie het zong, maar niet wie het geschreven had. Dus die telt niet.

  23. Martine zegt:

    Ik voel met je mee. Op mijn mooie atelier, bij mijn vader op zolder, zitten ze ook. Honderden. Van de zomer een wespennest, nou deze irritante fladdertjes weer.
    Eén ding weet ik zeker: Ze kunnen niet tegen acrylverf. Jammer alleen dat ik er ook niet tegen kan als ze daar in zitten, grr.

  24. klaproos zegt:

    whahahahahaha
    tagrijn, ik leer je kennen als een watje:-)))
    wat een krijgsheer.. in jou leger wil ik wel zitten,:-))
    ik blijf ze prachtig en lief vinden maar hier zitten ze niet:-) misschien is dat je tactiek.. ze mooi en lief gaan vinden 🙂
    groetjes
    klaproos

  25. sylvester zegt:

    Spinnen rustig hun web buiten laten maken, dan vliegen ze daar in 😉

  26. ik krijg accuut een jeuk-aanval. wat erg, Tagrijn. ik hoop dat ze het hier binnen niet leuk vinden. ik wist ook niet dat ze een geur verspreiden. Tsja…ik ben bang dat ik geen goede tip voor je heb. verhuizen is wel erg rigoreus he ?
    o.t. ik schrijf wel nuchter maar ik knijp hem als een ouwe dief

  27. Marcel zegt:

    Ik wist niet dat die beesten nog konden leven in november. Heel verrassend.

  28. Hanny zegt:

    Eerst maar eens de luizenkam gebruiken. 😉
    Lastig lijkt me als je ze in huis hebt. Buiten zijn het wel leuke beestje (om op de foto te zetten).
    Er is een schone taak voor je weggelegd: een milieu- en diervriendelijke lhb-val ontwerpen.

  29. Ohh vergeet ik bijna, nooit geweten dat ze in huis komen ’s winters.
    Is natuurlijk knap vervelend en ben blij dat ik ze alleen maar zomers in de tuin heb.
    Maar,………….ik vind in de winter regelmatig een verdwaalde half duffe wesp in huis, alleen kan gelukkig nergens een nest ontdekken, dus hoop maar dat het om enkele verdwaalde exemplaren gaat.

  30. Dacht er zeven goed te hebben, bleken er toch zes te zijn.

  31. vermits deze kevertjes verlekkerd zijn op bladluizen zou ik zeggen ..
    juist, ja! ;-))
    veel succes, tagrijn!
    @ jij hoef jezelf niet te excuseren,hoor! ik had mezelf ook geen schijn van kans gegeven! :-))

  32. Annemarie zegt:

    Tsja die terreur is dan wel ernstig inderdaad…
    Waarom jouw huis???
    Omdat jij te lief bent misschien Tagrijn?
    Die uitspraken, ik wist er geen 1, hihi

Je kunt hier reageren

