SINTERKLAAS IS WEER IN LEIDEN!

Zaterdag bij twaalven. Waarop staan al die mensen daar toch in weer en wind te wachten en te blauwbekken op de Bostelbrug? Zou soms… Kijk, daar in de verte…

Ja hoor, het is de pakjesboot van Sinterklaas! Is hij toch nog gekomen ‘nu hij het weer zo lelijk vindt’?

‘Ik zie hem al staan. Zijn knecht staat te lachen en roept ons reeds toe’. Van een afstand niet te verstaan, maar vast goed bedoeld.

Sint heeft dit jaar heel wat personeel. Er is zelfs een aparte Pietenboot.

Kinderen, al dan niet gezeten op de schouders van hun vader, laten zich niet onbetuigd en hebben zich gehuld in sint- of pietenpak.

De lucht betrekt en terwijl de Pieten op de Beestenmarkt pepernoten strooien, strooit de hemel gul een pak hagel leeg op de menigte.

Dan klimt de Sint op zijn schimmel, door de ladyspeaker helaas consequent fout Amigo genoemd en kan de goedheiligman zijn triomfale tocht door Leiden beginnen. De stoet wordt dit jaar geopend door een groep blauwe zwarte Pieten.

Ondanks de kredietcrisis moedigt deze Piet ons aan toch vooral een grote schoen te zetten.

Natuurlijk ontbrak ook dit jaar de Zwarte Pietenband niet.

En daar is ie dan. Op weg naar het Stadhuis en daarna naar het Huis van de Sint, waar hij evenals vorige jaren tot zijn vertrek zal resideren. Uiteraard onderbroken door zijn nachtelijke tochten over de daken. Al ziet de Sint er erg goed uit voor zijn leeftijd, vraag je je toch af hoe hij dat volhoudt…

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

23 reacties op SINTERKLAAS IS WEER IN LEIDEN!

  1. rietepietz zegt:

    Mooie plaatjes van een prachtig kinderfeest, leuk met aan die kinderliedjes gekoppeld !

  2. Brimstone zegt:

    Vroeger toen ik kind was, heel vroeger dus, had het paard van Sinterklaas helemaal geen naam, volgens mij. Hij heette gewoon ‘Paard van Sinterklaas’.

  3. plato zegt:

    Wat een leuke foto’s, Tagrijn. Een mooi verslag. Alleen…..alleen….. Afgelopen zaterdag kwam de Sint ook over de Zaan aangevaren. Ik meen om 14.00 uur. En nu zou ik wel eens willen weten: hoe heeft ie dat nou zo snel kunnen doen. Zou hij aan boeddhistische yoga doen en zichzelf in twee kunnen splitsen? Of….(ik durf het haast niet te vragen) is in Leiden sprake van een hulpsinterklaas geweest.
    (*ik hoop dat deze opmerkingen en vragen mij niet in de zak doen belanden *).

  4. beuzeblaadje zegt:

    Wat een heerlijke intocht
    hadden jullie daar in Leiden!
    Maar ja….daar kan de Goedheiligman
    dan ook met de boot komen he?
    Ik vind het geweldig dat er zoveel
    “werk” van wordt gemaakt!
    Groetjesss,
    beuzeblaadje

  5. Renesmurf zegt:

    Wat leuk dat ie er weer is, een prachtige traditie!
    Op de meeste plaatsen is die nu al.
    Mooi vastgelegd!

  6. Thérèse zegt:

    Ach, die laatste foto, wat een pracht!! (De anderen ook, hoor) Maar die prachtige schimmel en al die mooie kleuren.
    Hoe Hij het volhoudt? Ja, Sint is een heilige en dan kan er van alles….ik zelf geloof er heilig in.

  7. f r e d zegt:

    hoe deelbaar kan je zijn als sint…..

  8. Belinda zegt:

    Heerlijk voor de kinderen dat de Sint ook in Leiden is aangekomen. En… nog wat in je schoen(tje) gehad?

  9. Zakina zegt:

    Hebben die pieten de bos penen mee, omdat Amerigo anders niet volgt? hahhaa… maarre ik heb al een week lang mijn laarzen in de gang staan… maar niets heh 😦

  10. paco zegt:

    Zoiets moet gewoon blijven

  11. Min zegt:

    Geweldig ook mijn tantezeggertjes zag ik zondag met pieten- en sintpakken aanlopen..
    Maar ja wij hadden een hele vroege pakjesmiddag ;-))

  12. boomkruiper zegt:

    Prachtig in zo’n oude stad!!!

  13. Vedat zegt:

    Blijft toch altijd leuk, zo’n sinterklaasintocht en ach, Americo is toch de Amigo van de Sint.

  14. Hanny zegt:

    “hagel” moest er staan

  15. Hanny zegt:

    Vrolijk verslag van een koude intocht, die niet bekroond werd met pepernoten maar met hagen. Dat had Sint toch wat beter moeten regelen. 😉

  16. wat een kleurrijk spektakel!!
    en wat een heerlijke reportage heb jij ervan gemaakt!
    ik ga mijn schoentje opblinken!
    (mja, ik met al mijn zonden ..) ;-))

  17. Di Mario zegt:

    He.. dat is mijn schoen….
    Love As Always
    Di Mario

  18. klaproos zegt:

    gaaf hé die sint:-)
    ik vind het een traditie die wij in ere moeten houden tagrijn,
    kerst rukt op en sint lijkt vergeten te worden,
    ik vind dat doodzonde..
    ik realiseerde me vandaag ineens,dat ik dit jaar géén sint ga vieren….
    beetje gek gevoel..
    mooie boot met pieten tagrijn, wat een vrolijke fransen zijn het toch hé:-)
    groetjes
    klaproos

  19. Het was weer een heerlijke intocht ondanks de kou.
    We hebben het geliukkig redelijk droog gehouden.
    Alleen heeft het uren geduurd voor ik weer een beetje warm was, vooral het (bijna) uur op de boot was ijskoud hahaahha.
    Off topic, heb nog een foto van je gemaakt in de flits dat we elkaar zagen, ik stuur hem zo door.

  20. Mooie fotoreportage van de intocht van de sint met z’n pieten, maar wat betekent “tagrijn” eigenlijk!

  21. Annemarie zegt:

    Heerlijk dat hij weer in het land is! Ik luister op dit moment vooral naar sint liedjes, zo heerlijk. 🙂
    Mooi verslag tagrijn! compleet anders dan vanaf de boot. Nooit geweten dat voorop de stoomboot zo’n laken hing, nice.

  22. 10eke zegt:

    En… heb jij je schoen al gezet? Ben je lief geweest dit jaar?
    Fijne dag, gr 10

  23. Marcel zegt:

    Blijft toch leuk, de intocht van sinterklaas. Ook in Leiden weer een feest.

Je kunt hier reageren

