POPULISTISCH GEDOE


‘Gelukkig leven we in een tolerant land’.
Eh… wat bedoel je daar nu precies mee?
‘Nou, dat we gastvrij zijn voor vreemdelingen en zo.’
‘Je bedoelt bijvoorbeeld Marokkanen?’
‘Eh, nou ja, dat ligt nou net een beetje moeilijk.’
Een béétje moeilijk? Een op de zeven Nederlanders zou, als we afgaan op de laatste peilingen, op twee partijen stemmen die iedere Marokkaan het liefst met een schot hagel in zijn gat de grens over zouden jagen. Een op de zeven Nederlanders gunt deze mensen hun eigen geloof in hun eigen geloofsruimte niet, als je diep in hun hart kijkt. Tolerantie? Me hoela! Een op de zeven… Dat is nogal wat. En dat doordat een kleine groep door slappe overheidshandhaving zijn gang kan gaan.
Om dat aantal van een op zeven nog een beetje te kunnen opschroeven heeft  Ronald Sørensen van Leefbaar Rotterdam een plannetje bedacht. Want mensen als Verdonk en Wilders krijgen niet voldoende platform voor hun denkbeelden op radio en televisie, die volgens hem nu nog te veel als spreekbuis van de linkse machthebbers fungeren. Dat twee van de drie partijen in de coalitie van deze machthebbers rechts zijn, is hem even ontgaan. En om de EO en de  NCRV nu links te noemen…
Tagrijn kijkt niet veel televisie, maar in programma’s als DWDD en Pauw & Witteman ziet hij toch met enige regelmaat Rita opdraven en komen toch dikwijls mensen van de PVV aan het woord. Dat weet Sørensen natuurlijk best, maar hij wil dat zij geen weerwoord krijgen en dat ze onbelemmerd hun behoorlijk rechtse denkbeelden kunnen spuien.
Als het hem lukt, eerst die 50.000 en daarna 150.000 leden voor de B-status halen, zou dat een unicum zijn voor ons land. Zendtijd voor politieke partijen, maar dan geen tien minuten, maar een paar uur per week.
De Mediawet stelt dat, als je aan het vereiste ledental voldoet, je kan worden toegelaten als je een geestelijke, maatschappelijke of godsdienstige stroming vertegenwoordigt. Als je deze groep ontevreden Nederlanders mag rekenen tot een maatschappelijke stroming, dan zou zijn plan best wel eens kunnen slagen. En dat lijkt Tagrijn, met al zijn tolerantie, toch een griezelige gedachte. Maar misschien staat er ergens diep in de Mediawet nog wel een piepklein artikeltje dat onder een maatschappelijke stroming geen politieke partijen worden verstaan.
En als de populistische omroep dan toch zendtijd krijgt, krijg je dus uitzendingen zoals de NRC voorziet:

(Statistisch was dit voor een van de zeven lezers van dit weblog dus niet zo’n leuk stukje. Het zij zo. De reactierubriek is ‘at your service’…)

Dit bericht werd geplaatst in De media. Bookmark de permalink .

23 reacties op POPULISTISCH GEDOE

  1. Herman zegt:

    Nederland is langzamerhand een land geworden van zielepieten en enorme zeurpieten. Dat blijkt telkens weer uit allerlei reacties op krantenartikelen en/of op het web.
    En dat gedoe met die Sorensen, ik hoop van harte dat zich niemand aanmeld. Overigens loopt mevr. Verdonk ook al flink terug in de peilingen.
    Down with PON!!!

  2. Zakina zegt:

    Ik heb weer iets gemist, kijk amper tv, maar heb het dus ook over het hoofd gezien in de krant? Gelukkig is daar Tagrijn… zo blijf ik bij 😉

  3. möök zegt:

    Ik vind het prima. Alleen de vormgeving van de populisten is altijd zo bar en boos.

  4. J@ntje zegt:

    BAH BAH BAH !!!
    nederland is allang niet tolerant meer…
    en de politiek doet daar hard aan mee..
    en vergeet de media niet..
    nogmaals BAH BAH BAH
    Verdraagzaamheid !!
    Tolerantie !
    naar mensen…wat maakt het uit waar hun ouders geboren zijn ?

  5. Renesmurf zegt:

    Hoe meer omroepen we krijgen hou onduidelijker het wordt.
    We hebben maar een rare publiek bestel, met zijn voorns en tegens.
    Ik hoef geen nieuwe omroep er bij.

  6. rietepietz zegt:

    Ach , we mogen hier toch in een reactie zeggen wat we vinden? Geen probleem dus .
    In denk n.l. dat die 1 op 7 niet door “Rita en Geert ” worden gemotiveerd maar juist door een flink deel van de ándere politici en andere mensen als Cohen die “ziende blinde” en horende doof zijn .
    Ieder weldenkend mens heeft niets tegen goedfuntionerende “nieuwkomers ” maar als men van hogerhand de problemen ,die er wel degelijk zijn ,niet wil benoemen en ,erger nog ,als dat wél gebeurd deze meteen aan onverdraagzaamheid van de “autochtonen” worden geweten kweek je zélf onbegrip.
    Ook de positieve discriminatie op veel fronten voedt onrechtvaardigheidsgevoel .
    Brandstichting in de moskee ….. de hotemetoten zijn aanwezig , brand stichting in een christelijke kerk …… niemand te zien .En zo gebeurd er té veel dat je aan allochtonen noch Rita en Geert kun verwijten .

  7. Min zegt:

    Nou ik heb DWDD waar hij in zat ook gezien.
    Maar ik hoop dat meer mensen is opgevallen hoe dom die man eigenlijk praat.
    En ik vewacht eigenlijk dat PON ook niet de naam zal worden. Dat zullen de heren Pon verwacht ik toch echt niet leuk gaan vinden.

  8. tagrijn zegt:

    @Hermien: Deze man wil echt de Populistische Omroep Nederland (PON)oprichten. Het logo is echt… Volgens van Dale is een van de betekenissen van populistisch: ‘politieke stroming die een sterke en directe band tussen leiders en volk voorstaat en die in de praktijk de weg opent voor eenhoofdig, charismatisch leiderschap waarbij overheidsbureaucratie en partijorganisatie buitenspel gezet worden.’
    Griezelig…doet me toch ergens aan denken. Er zijn overigens al tienduizend aanmeldingen voor zijn omroep… Het is dus helaas geen verzinsel van mij.

  9. Thérèse zegt:

    Ik dacht eigenlijk dat de term ‘populistisch’ niet zo’n gunstige betekenis heeft en nu noemt men de op te richten partij zo?
    En waar blijft nu de één op de zeven hier? Komen hier toevallig allemaal tolerante mensen? Kan Tagrijn een tegenpartij oprichten misschien?

  10. paco zegt:

    Hou er ook niet van

  11. Belinda zegt:

    We schieten niets op met dit soort mensen. Die paar Marokkanen die het verrampeneren voor de rest, die moeten we aanpakken.

  12. kamira zegt:

    Al dat gedoe hierover Ik word er doodmoe van, mijn steun krijgen ze niet

  13. Brimstone zegt:

    Seurensen wil ophitsen. Hij houdt niet van de nuance en argumenten. Eng gefrustreerd manneke! Ik hoop dat z’n plan in duigen valt. En mocht het toch lukken, dan kunnen we weer een mooi schouwspel, hoe ze elkaar de tent uitvechten, verwachten. Die populisten hebben het eigenlijk op niemand en ook niet op elkaar.

  14. Hermien zegt:

    Ik ben nog niet helemaal bij met het NL nieuws, maar de naam PON is een Tagrijnverzinsel neem ik aan. Jammer genoeg geloof ik wel dat die Sorensen met zo’n omroep bezig is.

  15. klaproos zegt:

    brrrr ik moet dat niet tagrijn, ik hou niet van die pon figuren, mijn lijkt dat wanneer je normaal doet je al gek genoeg doet,
    wegwezen met die ponnekes…
    en gweoon doen, tegen iedereen, dan vallen die marrokanen ook best mee:-)
    groetjes
    klaproos

  16. Martine zegt:

    De combinatie vertoont griezelige overeenkomsten met de jaren dertig, recessie, godsdienstvrijheid-intolerantie en gevaarlijke blaters die veel schapen aan hun kont hebben hangen. Het zijn barre tijden..

  17. nanos zegt:

    Het is al lang tijd om die omroepclubs af te schaffen.

  18. gelukkig heeft elke tv een ‘uit’knop!

  19. Hanny zegt:

    Nooit van ze lang zal ze leven zal ik lid worden van deze zendgemachtigde. Misschien dat vanuit een bepaalde hoek een fatwa hiervoor wordt uitgesproken.

  20. Ik ben alleen benieuwd of hij die eerste 50.000 leden gaat krijgen en hij is verplicht zich aan een bepaalde programmering te houden.
    Dus ben benieuwd.

  21. Tjan zegt:

    Dat bij de PON de nuance zoek is, blijkt al uit het beroerde logo: de Waddeneilanden vormen een dam, en Zeeland is een groot schiereiland geworden. De manier waarop Geert en Rita de problemen in ons land afschilderen is eveneens een vereenvoudigde en gekleurde weergave van de werkelijkheid, die met de realiteit maar bar weinig te maken heeft. Om over oplossingen maar helemaal te zwijgen…

  22. Di Mario zegt:

    Mijn lidmaatschap krijgen ze niet hoor. Dat ze daar alvast niet op gaan rekenen.. Of ben ik nou niet tolerant genoeg.
    Love As Always
    Di Mario

  23. Annemarie zegt:

    Ben ik even blij dat ik over paar nachtjes vertrek..
    Ik vind dat de media gewoon wel echt de media moet blijven en dat de politiek zich daarbuiten moet houden!

Je kunt hier reageren

