SINTERKLAASINKOPEN

Nu iedereen weer op pad is om Sinterklaasinkopen te doen, wil Tagrijn graag wijzen op de aanbiedingen van de Bijenkorf die hij op 26 november in de krant zag staan. Weliswaar van 26 november 1928, maar je weet maar nooit.


Dat waren nog eens doldwaze dagen!


WIE ZEI DAT OOK ALWEER?

Gisteren stonden hier tien bekende zinnetjes. Vandaag de uitslag:

– To be or not to be, that’s the question: Shakespeare uit Hamlet.

– I did not have sex with that woman: president Bill Clinton over Monica Lewinsky.

– Big brother is watching you: George Orwell uit het boek ‘1984’.

Shit happens:  Bekend geworden door de film Forrest Gump.

– Ich bin ein Berliner: president John F. Kennedy.

Honi soit qui mal y pense: koning Edward III, stichter van de Orde van de Kousenband.

One small step for a man, one giant leap for mankind: Neil Armstrong, toen hij in 1969 voet op de maan zette.

Paris vaut bien une messe: Hendrik IV, die katholiek werd om  in 1593 koning van Frankrijk te worden.

Ich bin von Kopf bis Fuss auf Liebe eingestellt: Marlene Dietrich in een lied uit de film Der Blaue Engel.

I am the greatest: de bokser Mohammed Ali (Cassius Clay).

Het is wel opvallend dat de meeste deelnemers aan dit spelletje er nu veel meer goed hadden dan vorige week met de Nederlandse gevleugelde uitspraken. Zou het komen omdat we, zoals Vedat opmerkt, ‘wereldburgers’ zijn?

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei. Bookmark de permalink .

22 reacties op SINTERKLAASINKOPEN

  1. Zakina zegt:

    Wat een mooie krant en wat leuk dat je die hebt zeg!! De prijzen lijken heel goedkoop, maar de normale werkman verdiende hooguit 10 gulden per week en dus behoudt de Bijenkorf haar dure imago 😉 want alleen de mensen die geld over hielden (na stook-, woon- en eetkosten enzo) konden zich Sintkadootjes veroorloven.
    Denk idd dat we meer wereldburgers zijn.. maar op tv wordt er ook meer aandacht aan het buitenland besteed en minder aan Nederland vind ik persoonlijk.

  2. kamira zegt:

    ik dacht toch echt dat het toch een kinderfeestje moet zijn maare jij wet veel zeg over leiden

  3. Pasula zegt:

    Wat een prijzen! Ja ben het met je eens: doldwaas!!

  4. Plato zegt:

    Ik zie een aantal dingen die er nu zo ongeveer nog, of weer, zijn. Wel leuk zo’n pagina. Dat zie je niet vaak meer, damesgezichten uit de roaring twenties, de charlestontijd en de crash van 1929. Goeie vergelijking.

  5. rietepietz zegt:

    Leuk zo’n oude reclame pagine , wat me opvalt is dat de tassen en stropdassen relatief duur zijn .

  6. Renesmurf zegt:

    Goh, ik wist dan meer nederlanders, maar het gaat dan ook meer om de uitspraken dan om degene die ze gelanceert heeft.
    De winkels zijn feitelijk niks veranderd, alles is nog steeds in de aanbieding en spotgoedkoop, volgens de posters dan.

  7. Vedat zegt:

    Leuk een krant uit die tijd en dan te bedenken, dat de Bijenkorf bekend stond al een duur warenhuis. Misschien was dat in die tijd ook wel zo. Wat ik mij van vroeger, jaren vijftig, herinner is, dat de Bijenkorf het imago van truttigheid had.

  8. Geertje zegt:

    Gaaf die reclame Tagrijn!
    Ja, de meeste uitspraken kende ik ook.
    Die van de maanlanding kan ik zelfs dromen; wat een gebeurtenis; weet het nog als de dag van gisteren, toen ik gekluisterd zat aan de tv (mocht een keer opblijven).
    Heb Buzz Aldrin in Delft gezien; was ook zo’n belevenis die ik nooit meer zal vergeten.
    Ruimtevaart is toch wel iets wat me enorm boeit. Ook het hele onderzoek naar verre nevels en onstaan van stelsels.
    Al denk ik, dat nu op de aarde veel meer onderzoek gedaan moet worden gezien. Het is echt twee voor twaalf.

  9. Hildegarde zegt:

    Tof zo’n krantenblad van 1928. Ah, nr. 4 : van de film Forrest Gump, vond ik een geweldige film.

  10. Nou jka zet een reactie neer krijg ik een melding dat ik offline zit te werken en weg reactie hahah.
    Zou er misschien van die aanbiedingen nog iets over zijn, de prijzen staan me wel aan.
    Ik had gelukkig degenen waarvan ik dacht ze goed hebben goed.

  11. klaproos zegt:

    prachtig om dat te zien tagrijn,
    waar vind jij zoiets als ik vragen mag…
    ligt dat op je zolder of bij de familie of waar duikel je zoiets moois op??
    wel zuinig op zijn hé,
    maar dat ben jij wel dat geloof ik zeker:-)
    groetjes
    klaproos

  12. Marika zegt:

    Die pantoffels rechtsonder verkopen ze nu nog whahaha, alleen niet voor die prijs. Wat leuk die oude krant!

  13. boomkruiper zegt:

    Wat een mooie vormgeving heeft die Bijenkorfadvertentie. Alleen daarom al is het heerlijk een archief in te duiken

  14. Judith zegt:

    Wat een andere wereld zeg. Niet te geloven dat dit nog maar 80 jaar geleden is…

  15. Belinda zegt:

    Geweldig zo’n oude advertentie van de Bijenkorf. Nog flink aan de prijs (voor die tijd) vind ik die bedragen!

  16. Brimstone zegt:

    Best leuke tasjes en die stola mag er ook zijn. En die prijzen moeten natuurlijk wel afgezet worden tegen de inkomsten in die tijd.
    Mijn moeder, geboren in 1920, kan zich nog herinneren dat ze voor haar communie een paar schoenen van f 2,50 kreeg. Dat waren echt een paar dure stappertjes, ze mocht ze alleen aan naar de kerk 😉

  17. Di Mario zegt:

    Dat waren nog eens aanbiedingen… Tenminste voor deze tijd. 😉
    Love As Always
    Di Mario

  18. Hanny zegt:

    Het valt me op dat veel van de artikelen die in de reclame zijn, tegenwoordig ook nog gewild zijn. Alleen de prijs, die verschilt wel heel erg veel met nu.

  19. door alle ‘commotie’ vergeet ik te zeggen;
    de fontein werd er geplaatst in 1983. ;-))
    .. of het is inderdaad jaaaaaaaaren geleden dat jij er was of .. je hebt de fontein mislopen? :-))

  20. wat een kostbare ‘schat’ heb jij in handen, tagrijn!
    een ‘getekende’ krant van 80j geleden????
    ongelooflijk!
    zelfs toen bestond de cadeaubon al????

  21. J@ntje zegt:

    wahahahahahahaha
    1928 werd mijn moeder geboren…
    en dan vind ik het raar dat ze moeite heeft met haar gsm !
    SHAME ON ME !!!

  22. Annemarie zegt:

    Oei dat zijn wel hele goedkope cadeautjes inderdaad Tagrijn!
    Maar de vraag is of de jeugd van tegenwoordig er blij mee zou zijn… 😦

Je kunt hier reageren

