LEIDS DETAIL 108

Een ongevaarlijk kanon, een vlechtwerk van metaal en een gevelsteen in het wekelijkse rubriekje Leids Detail. De vraag is heel kort: wat en waar? Onder de derde foto staat weer de toelichting.

Het kanon op de eerste foto is te vinden in het Ankerpark. Dit in 1980 aangelegde park aan de Zijlsingel bevindt zich op de plek van de vroegere Grofsmederij. Bij de aanleg werd zowel de hoogte als de vorm van het oude bastion gereconstrueerd. Ook de verdediging van het bastion (het kanon) werd in ere hersteld.
Het metalen vlechtwerk op de tweede foto behoort tot de spits van de stadhuistoren, waarvan je hieronder nog een stukje ziet.
De derde foto is een gevelsteen die herinnert aan de plek waar de 17e eeuwse Leidse fijnschilder Gerrit Dou (1613 tot 1675), leerling van Rembrandt, heeft gewoond. Je kunt de steen vinden aan het Kort Rapenburg 12.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

23 reacties op LEIDS DETAIL 108

  1. Zakina zegt:

    Dat vlechtwerk van die ui vind ik ontzettend mooi!!

  2. beuzeblaadje zegt:

    Geen herkenning Tagrijn maar je
    herinnert mij wel even aan foto’s die ik gemaakt heb van een kanon en die ik nog nooit in een log heb geplaatst! Dat wordt nog weer een “merkwaardig plekje”….
    Je word bedankt!!
    Doeiiii,
    beuzeblaadje

  3. die stadshuistoren is er eentje om te zoenen
    wat een schitterend bouwwerkje 🙂
    daar kunnen de architecten en bouwvakkers van nu nog een puntje aan zuigen 🙂

  4. 10eke zegt:

    Een kanon in een park? Waarom staat dat ding daar?
    Fijne dag, gr 10

  5. Pasula zegt:

    Zo’n kanon geeft echt goed de geschiedenis weer van de stad. In Weesp staat er ook een hele mooie, vlakbij het fort naast de Ossenmarkt. Altijd weer een gevgoel van thuiskomen terwijl het een wapen is.

  6. Vedat zegt:

    Hoe krijg je in Godsnaam een foto van de torenspits zo dichtbij. Maar in Leiden staat een wereldwonder, begrijp ik, een ongevaarlijk kanon.

  7. Plato zegt:

    Vanwaar heb jij dat vlechtwerk gekiekt, Tagrijn? Vanaf de grond? Of een belendend gebouw. Dan moet je wel een perfecte camera hebben want de details zijn zo scherp als een mes.

  8. eva zegt:

    In het detail van de toren zie je goed dat die wel een verfje kan gebruiken.
    Mooie toren trouwens.
    En Gerrit Dou is dat dezelfde als Gerard Dou?
    gr eva

  9. Marcel zegt:

    In Tiel hebben we ook kannonnen staan. Dat heeft toch wel wat. Iedereen vindt dat altijd leuk om te zien. Prettig weekend verder.

  10. Renesmurf zegt:

    Die toren, prachtig, ze lijken allemaal op elkaar en zijn toch allemaal even uniek!

  11. rietepietz zegt:

    Ik ben jaloers op jullie stadhuis , wij hebben een “stadhuis ” dat een paar etages van een hoog gebouw beslaat .Geef mij maar iets met zo’n mooi torentje !
    fijn wekend !

  12. loontjuh zegt:

    Ik sta er iedere keer versteld van.
    De 1e foto herkende ik, fijn weekend, groetjes.

  13. Min zegt:

    Oh en nou ben ik dus vooral nieuwsgierig naar de leerling van Rembrandt.
    Ga ik eens opzoeken..

  14. Belinda zegt:

    Geen uit drie (en dat is ook knap!) 🙂 Ik ken Leiden niet zo goed dat ik dit soort details thuis kan brengen.
    OT: de deurkloppers heb ik niet zelf op de foto gezet maar verzameld van het web. Dus ik kan niet tegen Zakina vertellen waar ze zijn geschoten want ze komen van over de hele wereld.

  15. klaproos zegt:

    schiet alle narigheid maar uit de lucht tagrijn:-)
    kan me niet bommen:-)
    geweldig wat er allemaal te zien is in leiden en hoe jij dat steeds weer vind voor ons,
    machtig man,
    ik ben blij met je:-)
    kan ik nog een verzoeknummer voor jou draaien 🙂
    groetjes en een fijn weekend gewenst
    klaproos

  16. Di Mario zegt:

    Mmmmm, ik had gegokt op de haven.. blijkt het een park te zijn.. Wordt dus vast niet goed gekeurd door je.
    Love As Always
    Di Mario

  17. tagrijn zegt:

    @Hanny: Gerrit Dou wordt ook wel Gerard Dou genoemd. Dat is dus dezelfde. Maar de straat die in Leiden naar hem is genoemd heet ook Gerrit Doustraat.

  18. Hanny zegt:

    Ook al een kanon op de log!
    In Den Haag heb je een Gerard Doustraat. Dat zal wel dezelfde persoon zijn als de Gerrit Dou op de gevelsteen.

  19. Annemarie zegt:

    Dat kanon kwam me bekend voor en dat bleek ook wel. 🙂
    Tsja zo schieten we het weekend maar in..

  20. Hetzelfde als Tjan,twee uit drie ik herkende de steen wel maar kon hem niet plaatsen.
    En goh, de oude Grof, ik heb nog steeds de herdenkings/verzets penning toen hij bezet was ivm de sluiting.
    Uit mijn hoofd ergens halverwege/eind 70er jaren.

  21. Anoniem zegt:

    ojeetje .. :-((
    een kanon als opener???
    zet me dan liever ‘gevangen’ in het kluwen van metaal
    (zo heb ik nog een mooi uitzicht en kan ik in’t oog houden wat jij allemaal uitspookt?) ;-))))

  22. Tjan zegt:

    Twee uit drie. De gevelsteen (de derde foto) had ik weleens gezien, maar kon ik niet situeren. Fraai, die close-up van die groen uitgeslagen, gevlochten ui… 🙂

Je kunt hier reageren

