HET HUIS VAN SINTERKLAAS

Ook dit jaar heeft Sinterklaas weer de Waag aan de Aalmarkt uitgekozen als zijn tijdelijke residentie.

Bij de ingang staan de Brilpieten de kinderen al op te wachten. “Waar is Amerigo nu?’ vroeg de jongen. ‘O, daar, een stuk verderop, in de wei bij een boer. Vanvond gaan we hem weer halen.’ Kind tevreden.

Binnen zien we gelijk de Tekenpiet die de tekenigen bekijkt die de kinderen hebben gemaakt.

Niet te verwarren met de Mutsenmaakpiet.

Sinterklaas kan natuurlijk niet de hele dag op zijn bisschopszetel zitten. Hij liep een beetje heen en weer om de stramme benen te strekken en praatte hier en daar met wat kinderen.

Voor ieder kind had hij een vriendelijk woord en schone beloften voor pakjes in hun schoen.
Die pakjes lagen overal al ingepakt en hoog opgetast in de zaal.

Als ook het nachtelijk werk is gedaan, gaat Sint altijd nog even bij de open haard zitten en bekijkt hij de tekeningen die de pieten uiit de schoenen hebben gevist.

En dan is het hoog tijd om naar bed te gaan. Als hij hier is neemt hij altijd genoegen met een eenvoudig bedje.

Maar het grootste deel van de dag brengt hij toch door op zijn zetel om met de kinderen te praten of naar de liederen te luisteren die het Pietenkoor ten gehore brengt.

De kinderen kregen allemaal een zakje kruidnootjes. Maar aan de gezichtjes te zien, werden die niet door alle kinderen lekker gevonden.

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

24 reacties op HET HUIS VAN SINTERKLAAS

  1. Zakina zegt:

    Echt waar… als Calvin groot genoeg is, wil ik in Den Haag gaan logeren met de Sinterklaastijd en naar het huis van de Sint in Leiden, geweldig lijkt me dat. En dan ook ff mijn broer vragen of hij de Sint bij hem thuis wil laten komen, want mijn vader wil dat vast niet hahaha. Maar lijkt me leuk vanaf een jaar of 4, dan kan hij het zich misschien herinneren.

  2. Geertje zegt:

    Geweldig dat Leiden dat doet!
    Heerlijk dat kinderen het Huis van Sinterklaas van dichtbij kunnen bezoeken en zien waar hun cadeaus vandaan komen 🙂
    Jammer dat de kruidnoten niet in de smaak vielen.

  3. Plato zegt:

    Maar het is dan ook wat voor de gelovige en beslist tere kinderzieltjes. Sinterklaas in het echt en dan vlakbij…dat maak je niet zo maar mee. Mooie foto’s. De Sint is in Leiden op zijn erudietst, zo te zien. Een heilige van standing, zeg maar.

  4. Niklas zegt:

    Heee, dat is gek! Sinterklaas woont nu toch echt in Hoogeveen! Kijk maar: http://www.kloostervansinterklaas.nl/
    Hij heeft daarvoor zelfs de expositie gekraakt waar werk van mij hangt:
    http://www.kunstwoord.nl/index.kunstwoord.nl_2_files/KunstWoord%20Bericht5.pdf

  5. J@ntje zegt:

    nooit geweten dat sinterklaas in Leiden logeerde tijdens zijn verblijf in nederland..
    en dat de bril pieten de poort bewaken…
    maar…
    Tagrijn…wat deed jij daar eigenlijk??
    een wit voetje halen??
    😉
    janneke

  6. Renesmurf zegt:

    Leuk, daar kan je naar Sinterklaas toe.
    Die man heeft ook zijn rust nodig, maar pas na pakjesavond!
    Leuk bed trouwens.

  7. mirm zegt:

    Ik wil ook op bezoek bij Sinterklaas! Heb je Sinterklaas ook een hand gegeven Tagrijn? Het doet me trouwens goed om te zien dat Sinterklaas ook met een beertje slaapt!
    Liefs, mirm

  8. ze zien er uit
    alsof rommelpiet zout in de pepernootjes heeft gedaan ipv suiker 🙂
    gezellig sfeertje!

  9. boomkruiper zegt:

    Dacht even dat de tekenpiet een tangetje bij zich had om alle teken … :O en daarna een tonic-Lyme 😉

  10. Belinda zegt:

    Heel leuk voor de kids dat ze de Sint ook echt kunnen bezoeken in Leiden. Denk niet dat dat in veel plaatsen zo is!

  11. paco zegt:

    Hij blijft boeien

  12. Marcel zegt:

    Sinterklaas verblijft in een mooi huis en zo lekker toegankelijker voor de kinderen.

  13. tagrijn zegt:

    @LGlibber: Je gaat onze wethouders toch niet met boeren vergelijken? Dat is wel een grove belediging voor alle boeren.

  14. Annemarie zegt:

    Ik blijf het geweldig vinden het huis van Sinterklaas!! 🙂 ohoh wat zullen de kids daarvan genieten.

  15. Het blijft leuk he om even in het huis van Sinterklaas rond te kijken.
    Ik ben echt blij dat hij onze stad heeft uitgekozen om tijdelijk te komen wonen.
    Maar Americo, staat hij bij een boer, hebben we die dan nog of bedoelen ze dat hij gewoon in het van der Werfpark staat en dat een van de wethouders er op let.

  16. Hanny zegt:

    Toch jammer dat de residentie van Sint in Leiden is en dat hij niet steeds in een andere plaats resideert. Want wat is het leuk om zijn nederige woning te bezoeken met kinderen. Maar Leiden is een beetje ver weg. En wij, gewone stervelingen, zijn niet in staat zoals Sint zelf, om snel heen en weer te racen naar Leiden.

  17. op visite bij sinterklaas!
    wat een eer!
    ik hoop dat iemand het matje voor de open haard goed legt, want ik moet er niet aan denken dat sinterklaas vandaag of morgen erover struikelt. :-((
    nu ga ik mijn briefje schrijven .. :-))

  18. beuzeblaadje zegt:

    Geweldig hoe dat tegenwoordig met
    de Sint geregeld is! Wat zou ik aan dat tijdelijk onderkomen van de Sint graag een bezoek hebben gebracht in de tijd dat mijn kinderen nog kindjes waren. Je zou er nu haast je geloof door terugkrijgen…..
    Leuke foto’s Tagrijn!
    Groetjessss,
    beuzeblaadje

  19. Thérèse zegt:

    O o wat ben ik toch blij dat ik geen Sinterklaas ben. Wat heeft die man het toch druk.Wat een lief beertje in het bed van Sint.
    Tagrijn, kan je niet wat computerpieten sturen; die van ons doet het nog steeds niet zo goed??

  20. Di Mario zegt:

    Is toch ook wat.. Ik ben nog één van de weinige volwassenen die volhoudt dat Sinterklaas nog steedts bestaat en ik ben er nog nooit geweest.
    Love As Always
    Di Mario

  21. 10eke zegt:

    Sint die boft toch maar.
    Fijne week, gr 10

  22. rietepietz zegt:

    oei m’n persoonlijk info was verdwenen !

  23. Anoniem zegt:

    Als ik nog “gelovige “had zou ik zéker een bezoekje brengen , énig !
    Stirkem heb ik wel een beetje medelijden met de Sint maar dát wordt vrijdag pas duidelijk !

  24. klaproos zegt:

    heerlijk log tagrijn ik zit weer net zo te genieten als vorig jaar van dit huis van de sint,
    ‘k zou der opnieuw van gaan geloven….
    ik voel een liedje op borrelen
    “want ik geloooooooooooof in hem”
    wijze van andré zaliger natuurlijk:-)
    die kruidnoten zullen wel een héél scherpe smaak hebben zo te zien 🙂
    mooi logje tagrijn
    groetjes
    klaproos

Je kunt hier reageren

