SINT ARIE


‘Allemensen, Arie, wat is er met jou gebeurd?’ roept Ans uit, als Arie in enigszins verfomfaaide toestand de huiskamer binnen strompelt.
Arie’s baard hangt aan flarden op zijn kin en zijn kleding ziet er ook niet echt uit om door een ringetje te halen. Nu zullen trouwe lezers die de gebeurtenisen van dit echtpaar al enige tijd volgen, zich wellicht afvragen, sinds wanneer Arie een baard draagt. Wel, om precies te zijn een uurtje.
‘Het is allemaal jouw schuld’, schreeuwt Arie, volledig over zijn toeren, ‘ik zag daar al een heel zwaar hoofd in, maar jij wilde dat ik dat deed. Leuk voor de buurkinderen, zei je. Maar het is tuig, Ans. Dat stel groeit op voor dag en dauw, wat ik je brom.’
’t Is me wat moois’, moppert Ans, terwijl ze de schade opneemt. ‘Ik heb een hele dag achter de naaimachine gezeten om van dat gordijn een sinterklaaspak te maken en moet je nu eens zien. En waar is die mijter gebleven?’
‘En daar maak jij je nou druk over? Je mag je blote knieën danken dat ik nog leef. Ze gingen gelijk als een blind paard van stal. Geen enkel respect voor de Sint.’
‘Het leek me toch zo’n keurig gezinnetje, Arie. Dus toen zij vroeg of jij dat misschien kon doen, dacht ik, dat is nou precies iets voor Arie. Altijd aardig voor kinderen, nou ja, ik bedoel, je haat ze niet.’
Ik wilde m’n best doen, echt waar. Maar ’t begon al gelijk toen ik binnenkwam. Geen mooi sinterklaasliedje, nee gelijk schreeuwen: pakkies, pakkies! Waar is de tijd gebleven dat je een kind nog blij kon maken met een dooie mug, Ans? Dus ik roep kwasi boos tegen die ene, die rooie, kom jij maar eens bij de sint, met jou heb ik nog een varkentje te schillen. Wat denk je? Roept dat loeder: Sinterklaas praat net zo raar als de buurman. Nou vraag ik je toch af, Ans, praat ik raar?’
‘Nee hoor, Arie, dat valt soms best mee’, sust Ans.
‘Nou, en toen zegt dat andere kind: en hij heeft ook net zo’n bril. Dus ik geef hem gelijk van publiek en zeg: zeker in dezelfde winkel gekocht. Gaat die buurman zich er ook nog eens mee bemoeien en zegt: dat kan niet, Sint. Want u woont in Spanje en de buurman is daar echt nog nooit geweest. Ja, dan brengen ze me wel helemaal van m’n abrikoos natuurlijk. Hoe moest ik daar voor die kinderen nou een mouw aan breien?’
‘Nou Arie, je had toch kunnen zeggen dat…’
‘Natuurlijk Ans, je had, je had… Nou probeer je je eigen hachje schoon te vegen, omdat het jouw idee was. Straks zeg je nog dat ik het allemaal uit m’n neus heb gezogen. Nou, echt niet. Tot overmaat van ramp viel die mijter ook nog van m’n kop. En die hond, die al die tijd al om me heen sprong en die ik van me af wilde houden, pakt die hoed gelijk en scheurt het ding aan stukken. Dus ik werd kwaad en geef dat beest een schop. Wan dan moet je toch voor je eigen eieren kiezen. Maar toen sprong die hond tegen me aan en hing aan m’n baard.’
‘Arme kinderen’, zegt Ans, ‘die dachten een leuke Sinterklaas te vieren…’
‘Ik denk dat ze nog nooit zo’n leuke Sinterklaas hebben gevierd eigenlijk, Ans. Volgend jaar moet jij het eens doen. Het loont echt de moeite waard…’
‘Arie, ga jij nou maar je eigen kloffie weer aantrekken. Dan knap je wel op. En daarna gaan we eten. Ik heb stamppot boerenkool.’
Arie veert op. ‘Boerenkool? En weer met van die spekkies?’
‘Ja Arie. Mét van die spekkies!’
‘Dan ga ik gauw die rotzooi uitdoen. Jij weet tenminste wat een mens toekomt. Daar neem ik dan toch maar m’n pluimpje voor af.’ Arie loopt de kamer uit, Ans met een glimlach achterlatend.

Dit bericht werd geplaatst in Ans en Arie. Bookmark de permalink .

23 reacties op SINT ARIE

  1. Zakina zegt:

    Lekker boerenkool met spekjes :P:P
    Maar als je zo in de kranten leest enzo… dan lijkt wel of het niet meer leuk kan. Grappig verhaal, zeker de zinnen die anders worden gezegt dan gebruikelijk… varkentje schillen ipv appeltje bijv 🙂

  2. beter eerst zijn eigen kloffie aantrekken ja
    want boerenkool smaakt toch lekkerder met spekjes als met baard :))))))

  3. rietepietz zegt:

    Ook bij mij zijn de Ans en Arie verhalen écht je allerleukste ( én ondertussen razend knap in elkaar gezette) verhalen .
    Een écht Sinterklaascadeau , dankjewel , ik ben er blij mee!

  4. plato zegt:

    Tagrijn, ik neem diep alle hoofddeksels ter wereld voor je af. Als het om Ans en Arie gaat ben je niet qua stijl maar ook qua humor onovertroffen. Wat een figuur, die Arie, ik zie het voor mijn ogen gebeuren. Heerlijke vent. Die heeft het Kruidvat ook niet uitgevonden zeg. Gelukkig is Ans er nog om hem op het rechte pad vast te binden.

  5. Thérèse zegt:

    Die moderne jeugd toch, maar eigenlijk denk ik ook dat ze een erg leuk feest gehad hebben, zelfs de hond heeft mee mogen doen.

  6. Niklas zegt:

    Weer een meesterlijk geschreven verhaal!
    We hadden op het bedrijf waar ik werkte een chef interne dienst rondlopen, die ook altijd gezegden en spreekwoorden verhaspelde; kostelijke “vondsten”…!

  7. Pasula zegt:

    Hahaha ja die Sinterklaas is natuurlijk de paella zat, dat snap ik wel. En boerenkool is natuurlijk pure verwennerij. Heerlijk avondje zal dat worden! 😉

  8. Mannie zegt:

    Heerlijk die tijd! De omgang met elkaar van mensen die zo vertrouwd zijn, heel mooi!

  9. Min zegt:

    Whahahaha kinderen die opgroeien voor dag en dauw.
    Maar ook ik ben blij weer wat van Ans en Arie te horen.

  10. Annemarie zegt:

    We vroegen ons laatst al af wanneer ze weer voorbij zouden komen!
    Had ik toch bijna Arie & Ans gemist…….

  11. boomkruiper zegt:

    Stamppot met spekkies is een must in zware tijden

  12. f r e d zegt:

    je zal die arie maar in je familie hebben…..

  13. klaproos zegt:

    heerlijk logje van AA :-))
    hoe’st mogelijk tagrijn schus je nou al die versprekingen zo maar uit je potlood, dat geeft wel aan dat we hier met een GROOT
    talent te maken hebben:-))
    een heerlijk log om te lezen tagrijn, dank je wel
    groetjes
    klaproos

  14. Dat was weer heerlijk ouwerwets genieten, Tagrijn

  15. Arie heeft dus een flinke kou in de kleren gekregen. Wat wil je ook. De jeugd heeft tegenwoordig toch geen gezag meer voor een bejaarde van dagen? Ze schennissen zo een heilige waar die bij staat.

  16. Belinda zegt:

    Hahahaha geweldige uitspraken van die Sint-Arie! Heb er weer van genoten!

  17. paco zegt:

    Blijven doorgaan met Ans en Arie

  18. Joanna zegt:

    ontzettend leuk verhaal Tagrijn, zo te zeggen uit het leven gegrepen 😀
    love Joanna

  19. Di Mario zegt:

    Ik was er wel blij mee geweest hoor…
    Love As Always
    Di Mario

  20. nanos zegt:

    Prachtig!
    Ik had bijna medelijden met Arie. Het is maar goed dat hij Ans heeft.

  21. niks menselijks is heiligen vreemd? ;-))
    ik heb dit verhaal weer met heel veel plezier gelezen, tagrijn!
    wanneer komt je boek uit???
    @ ben jij zwanger, tagrijn? :-))))))

  22. Hanny zegt:

    Ha, het was al weer een tijdje geleden dat we iets over Ans en Arie hoorden. Maar hartstikke leuk dat ze weer van stal zijn gehaald. Arie nog wel als hulpsint. Was Ans meegegaan als Zwarte Piet dan had ze Sint misschien kunnen behoeden voor al het onheid dat hem is overkomen. Maar ja, dan had hij weer geen boerenkool met spekkies gehad.

  23. Het leven van een hulpsinterklaas is niet makkelijk, en zeker niet als je ook nog eens Arie bent.
    Zie trouwens opeens Cor vd Laak (Kees van Kooten) voor me als sinterklaas, heb je dat gezien destijds.

Je kunt hier reageren

