IRAN IN VOGELVLUCHT

Met een vrolijke muzikant voorop wandelen we vandaag door het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden om de tentoonstelling ‘Iran in Vogelvlucht’ te bekijken. Deze luitspeler is een Parth. De Parthen maakten tussen de 2e eeuw vC en de 2e eeuw nC de dienst uit in Iran.
Het RMO heeft ongeveer 3700 voorwerpen uit Iran in beheer die een periode bestrijken van 5000 vC tot 700 nC. Wie het museum bezoekt ziet daarvan doorgaans maar een zeer klein deel. Daarom werd besloten om nu, na een kwart eeuw, weer een grote expositie aan dit cultuurrijke land te wijden.

Hierboven een voorbeeld van de hoogstaande kwaliteit van het Iraanse aardewerk. Al sinds de oudheid verstonden zij de kunst van hoogwaardig glazuren met metalen. Hieronder nog een voorbeeld hiervan.

Luristan is een moeilijk toegankelijke streek in West-Iran, dat tussen 1000 en 600 vC werd bevolkt door een nomadisch ruitervolk. In hun graven werden deze sierlijke bronzen beeldjes gevonden.

Eveneens uit Luristan: een bronzen dekplaat van een houten schild, ongeveer 900 vC:

In de 14e eeuw vC bloeide het koninkrijk Elam in het zuidwesten van Iran als nooi tevoren. De vorsten waren druk in de weer met het bouwen van nieuwe paleizen en tempels. Om te laten zien wie deze prachtige gebouwen had  laten neerzetten werden de muren voorzien  van teksten in Elamisch spijkerschrift. Hieronder een voorbeeld:

Tussen 224 en 651 nC stond Iran onder bewind van de Sassaniden.  Deze werden beroemd door hun glaswerk:

Lange metalen sierspelden werden gebruikt om kledingstukken vast te zetten (z.g. fibula’s). Soms werden ze ook voor rituele doeleinden gebruikt, zoals deze spelden uit de 8e eeuw vC die in het zuidwesten in een heilgdom werden teruggevonden.

Griekse geschiedschrijvers uit de 4e en 5e eeuw vC vertellen ons al over de rijkdommen aan het hof van de Perzische vorsten in Persepolis, de stad die in 330 vC door Alexander de Grote voor een groot deel werd verwoest.De sieraden hieronder werden zowel door mannen als vrouwen gedragen.

Deze snavelkannen dateren uit ongeveer 1000vC:

Tot slot deze uitbundig gekalligrafeerde schaal.

De expositie ‘Iran in vogelvlucht’ is t/m 8 maart 2009 te zien in het Rijksmuseum van Oudheden aan het Rapenburg 28 in Leiden. Tot de tentoonstelling behoren ook 35 spectaculaire luchtfoto’s van de Zwitserse fotograaf Georg Gerster. Openingstijden di tm zo 10 – 17 u. MJK geldig. 

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

20 reacties op IRAN IN VOGELVLUCHT

  1. Zakina zegt:

    Ja ja het laat weer eens zien hoe prachtig de cultuur voorheen in Iran was… Irak en Iran is daar de beschraving niet ooit begonnen? Jammer dat er alleen maar ellende is, zou beter zijn als er overal vrede zou zijn… want wat zouden we dan een moois kunnen zien in veel van die landen. Maar gelukkig hebben we zo af en toe een expositie en gelukkig kan jij het ons tonen 🙂

  2. Herman zegt:

    Erg mooi, duidelijk dat Iran van oorsprong een prachtig land is geweest met een geweldige cultuur. Ik denk eigenlijk nog steeds, jammer alleen dat het huidige bewind hier zo weinig mee doet.

  3. Vedat zegt:

    Een museumjaarkaart en een treinkaartje om lekker te treinen door het land. Is er nog een reden voor mij om Leiden niet te bezoeken? Je maakt het me wel moeilijk, Tagrijn.

  4. Het heet dan wel oudheid, maar ze waren vaak hartstikke modern. Zoals die unisexbeha (foto 11). Daar waren ze hun tijd mee vooruit. Pas nu komt de beha voor mannen weer een beetje terug; in Japan.

  5. rietepietz zegt:

    Je ziet dit soort voorwerpen wel eens in het TV programma “tussen kunst en kitsch “en het verbaast me altijd dat dit soor héél oude spullen meestal maar een “habbekrats” waard zijn vergeleken bij eeuwen jongere spulletjes , vrremd hé!

  6. Brimstone zegt:

    Verbijsterend, wat een hoogstaande cultuur!

  7. Plato zegt:

    Ik ga ook voor dat spijkerschrifttablet. Interessant. Mooi overzicht van een interessante tentoonstelling.
    Tagrijn: hoe is het nu met die bult op je hoofd?

  8. boomkruiper zegt:

    Jaaaa de snavelkannen kende ik nog van ‘Kunst en Kitsch’ maar voor de rest allemaal juweeltjes!

  9. f r e d zegt:

    aan zo’n tip hebben we wat….!!

  10. Thérèse zegt:

    Nou, daar ga ik echt eens heen. Dit is een unieke kans. Die ga ik niet laten lopen. Hele goeie tip, Tagrijn.
    (Ik ga het onmiddellijk in mijn agenda zetten)

  11. paco zegt:

    prachtige kunst.kunstig vastgelegd

  12. Belinda zegt:

    Wat een prachtige oude kunst. Ik was zelf altijd gek van de mummies die ze hebben in dat museum. Was daar niet weg te slaan!!

  13. Hanny zegt:

    Wat een schitterende voorwerpen! Zal vast een genot geweest zijn om alles te bekijken.
    Weet je ook waarom er gaten zitten in die beeldjes uit Luristan?

  14. Zo te zien weer een heel mooi expositie in Oudheden.
    De ellende met jou logs is, dat ik elke keer denk, ja daar moet ik ook naar toe.
    Maar ja heb dan of maak er weer geen tijd voor.
    Maar ja, ik heb het weer druk met andere dingen in de stad, zo houden we toch de mensen op de hoogte van het totaal van Leiden hahaha.
    Gelukkig dat ik door jou logs er toch nog wat van meepak, maar ik beter mijn culturele leven en ga in de kerstvakantie toch weer eens wat musea af in onze stad.

  15. Renesmurf zegt:

    Wow, wat prachtig mooi zeg!
    Ik zie zulke dingen altijd graag, maar lees niet altijd alles wat er op de bordjes staat.
    Het is gewoon leuk dat het nog bestaat en bewaard blijft allemaal, en bij elkaar hoort.

  16. Pasula zegt:

    Die sieraden vind ik erg mooi evenals de sierspelden. Lijkt me wel de moeite waard om in het echie te bezichtigen.

  17. Di Mario zegt:

    Daar zitten mooie kunstwerkjes in. Helemaal dat spijkerschrift kan mijn intresse trekken.
    Love As Always
    Di Mario

  18. iran is een land waar ik weinig of niks vanaf weet?
    tenzij het over oorlog gaat? :-((
    ik kijk mijn ogen bij deze kunstwerken!

  19. Hildegarde zegt:

    Vervlogen grootheid ? Die snavelkannen zijn ook wel bijzonder.

  20. beuzeblaadje zegt:

    Je hebt prachtige foto’s gemaakt van deze
    indrukwekkende expositie Tagrijn!
    Heel bijzonder en zeker de moeite van een bezoekje waard!
    Groetjesss,
    beuzeblaadje

Je kunt hier reageren

