GOEDE DOELEN SCHIETEN DOEL VOORBIJ


December is de beste maand om in te spelen op de goedgevigheid van de mens. Daarom vallen de acceptgiro’s van de goede-bedoelingenfondsen nu weer bij bosjes op onze deurmat. Onder het motto: ‘Geef! Juist nu is uw steun hard nodig!’, of, een ramp voor de gevoelige mens: ‘U zit straks heerlijk aan uw kerstdiner? Maar wat hebben ze in Congo te eten?’
En wij geven weer, met gulle hand. Omdat het zo’n ellendige ziekte is of omdat de beelden die we dagelijks op tv zien, ons hard raken. Voor ieder orgaan in ons lichaam is wel een stichting en die sturen je dezer dagen vast weer een brief. Let maar op.
Als je donateur bent, ben je helemaal de klos: ‘Juist u, als vaste donateur, weet hoe hoog de nood is. Daarom durven wij u om een extra gift te vragen.’
De geldstromen vloeien in gestaag tempo uit onze portemonnaies naar de goede-doelenpotten. Want je kunt het toch niet over je hart verkrijgen die kinderen waar dan ook in Afrika te laten kreperen?

De keerzijde
Ons schuldgevoel dat we te veel genieten, kopen we af met giften. Die giften komen bij de fondsen. En dan? Je veronderstelt dat men daar dan onmiddellijk meer schooltjes van gaat bouwen, meer waterputten gaat slaan en meervoedselpakketten dropt? Dat het onderzoek naar kanker of MS in sneller tempo gaat als we maar heel veel geven? Nee, beste lezer. Dan heb je het mis. De fondsen leggen reserves aan. Alleen zij weten waarom, want uitleg krijg je niet. Of heel vaag, zoals bij Natuurmonumenten, die stellen dat ook in slechte tijden geld nodig is en dat dit een reserve van 190 miljoen rechtvaardigt.
De heilsoldaten staan weer buiten te zingen en vragen je geld in de kerstpotten te gooien. Uw gift gaat bij de ongeveer honderd miljoen euro die ze al in hun spaarpotje hebben. KWF, Artsen zonder grenzen, Dierenbescherming, Zonnebloem, noem ze maar op, allemaal potjes met tientallen miljoenen, om over het steenrijke Rode Kruis of het Oranjefonds met 180 miljoen aan reserves, nog maar te zwijgen. Geef toch, geef toch! We hebben het hard nodig!

Vraagtekens
De cijfertjes hierboven zijn niet bedacht of overdreven. Wie dat wil kan het zo googelen. Vorig jaar werd door alle fondsen 760 miljoen euro bijelkaar verworven door collectes of legaten. Dat bedrag wordt voor een groot deel niet gebruikt maar aan de rerserves toegevoegd. De grote vraag waarmee je dan blijft zitten is toch: als er zo verschrikkelijk veel onderzoek nodig is voor akelige ziektes, als er zoveel onvoorstelbaar leed is in de wereld, waarom wordt dat geld dan opgepot en niet gebruikt om zo snel en zo veel mogelijk de noden te lenigen?
We zitten op dit moment in zwaar weer. Een economische crisis stormt op ons af en is onontkoombaar. Daardoor zakken de aandelenkoersen. De afgelopen weken hebben ook al die goede-doelenfondsen hierdoor tientallen miljoenen euro’s zien verdampen. Als donateur blijf je dan toch met het akelige gevoel zitten dat het geld dat door ons is bijeengebracht, hierdoor voor een fors deel is verdwenen…
Geef! Geef!

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei. Bookmark de permalink .

24 reacties op GOEDE DOELEN SCHIETEN DOEL VOORBIJ

  1. Zakina zegt:

    Voel me een stuk minder schuldig nu. Ik kan niet meer geven nl, lastig als je zelf weinig hebt nl. Maar ik geef wel aan 1 dakloze vrouw al is het maar 30 ct per keer als ik haar zie. Ik weet dat zij het goed besteed. En niet zoals een andere dakloze hier in de stad die 2x per dag 40 euro ophaalt. Maar dit is een ander voorbeeld.

  2. Herman zegt:

    Rekenkamers onderzochten waar het geld voor de tsunami slachtoffers is gebleven. Wat blijkt…. een groot deel valt niet meer terug te vinden en ze weten niet waar het aan uit gegeven is.
    Geef vooral geld aan kleinschalige projecten, dat werkt veel beter, denk ik.

  3. Martine zegt:

    Goed dat je hier de aandacht eens op vestigt.
    Mijn geld, of liever gezegd de waarde van mijn kerstpakket, gaat dit jaar naar de Stichting Sjems, een door collega’s opgerichte stichting, die de situatie van Tunesische verstandelijk gehandicapten verbetert met zeer concrete hulp. Veel kleinschaliger kan het niet. Zo gaat dat bij onze instelling al jaren. Halverwege het jaar krijgen wij als personeel hierin de keus: Zelf een kerstpakket ontvangen, of het bedrag dat aan het pakket zou worden besteed schenken aan een door het personeel gekozen doel. Waarbij het doel kleinschalig moet zijn en te maken moet hebben met de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Dat bevalt me prima, hoef ik in december ook niet mijn voorraadkast uit te mesten en de resten van mijn vorige pakket weg te gooien (denk bijv aan die vieze blikjes paté, bleh) om ruimte te maken voor nieuwe meuk die toch niet goed voor me is..

  4. Vedat zegt:

    Inderdaad, Tagrijn, ik ben het helemal met jou eens. Ik heb mezelfal aangeleerd om an de deur niks meer te geven. Mijn vrouw vindt het moeilijk, maar als ze op het punt staat om te geven, zegt mijn kleindochter: “Oma, je zou toch niet meer geven?” “Ach alleen voor deze ene keer.” Je kent het wel. Dan komt opa en die foetert oma uit dat ze ……

  5. Pasula zegt:

    Het geld zou idd gebruikt moeten worden. Ik ben wel heel erg van geven aan goede doelen maar dan in de vorm van donateurschap. Op straat geef ik bijna nooit.

  6. Totaal geen boodschap aan. Er roepen er zoveel.

  7. Plato zegt:

    Nou ja, strijkstok…reserves is niet hetzelfde als strijkstok. Maar ook daar hebben we kennelijk geen beeld bij omdat men ons dat niet geeft. Ik snap dat oppotten ook niet. Zo’n organisatie zal ingewikkelder in elkaar zitten dan wij denken en daar hoort vast een enorm administratief apparaat bij. Tagrijn, je zet ons terecht aan het denken. Het lullige is: ik geef aan mijn buurtgenoot omdat ik haar zo dapper vind met collecteren. Het systeem zit slim in elkaar.

  8. klaproos zegt:

    nu tagrijn,..
    eigenlijk weten we al jaren dat er zoveel geld aan de strijkstok blijft hangen overal,en we zouden eigenlijk even niks meer moeten geven…
    laat defensie maar oprotten:-))
    als ik dan weer de hongerige mensen in congo zie….
    vandaag de stervende koeien in zimbabwe,
    tagrijn ik ben een watje, ik hoop toch dat ik dát verschil kan maken….. ook al weet ik beter..
    groetjes
    klaproos

  9. rietepietz zegt:

    Je log is me uit het hart gegrepen Tagrijn . Voor mij is het al járen een doorn in het oog dat alle ingezamelde giten worden opgepot en belegd in plaats van gebruikt te worden waarvoor het bedoeld is , onderzoek verrichten of nood lenigen !
    Wij geven uitsluitend nog aan “goede zaken” die in onze directe omgeving , controleerbaar, verricht worden . De grote “liefdadigheidsinstellingen ” krijgen geen eurocent zolang geld er opgepot wordt dat dus inderdaad verdampt bij de eerste de beste ellende op de beurs !

  10. kamira zegt:

    ik ga met de pet rond om wat in een bus te gooien

  11. J@ntje zegt:

    goed punt!!
    en dan was je net opgelucht dat ze het niet op de verkeerde bank hadden gezet!
    wie goed doet , goed ontmoet, dat dan weer wel !
    begin bij jezelf en je eigen naaste omgeving, kan je weinig verkeerd doen en zie je gelijk resultaat!
    ;))

  12. Marcel zegt:

    Ik maak een selectie waar ik wel wat aan geef en waar niet aan. Er zijn te veel goede doelen.

  13. f r e d zegt:

    de catalogi van de nieuwste camera’s maken van mij het vlees geworden goede doel…..

  14. Thérèse zegt:

    Ja, ik heb het ook gelezen, want die goede doelen hoeven geen belasting te betalen, heb ik begrepen. Ja, het wordt nu echt van de gekke: eerst die hoge salarissen en nu dit.
    Toch durf ik aan de deur geen nee te zeggen, omdat er altijd weer iemand zo lief is om te gaan collecteren…
    Maar ik begrijp het ook niet, waarom ze maar potten en potten.

  15. een heel lastig onderwerp, Tagrijn en goed om het eens op deze manier onder de aandacht te brengen. Natuurlijk vraagt iedereen zich wel eens af wat er met dat geld gebeurt, maar toch …pfff…lastig hoor

  16. Belinda zegt:

    Helemaal eens! Wij Nederlanders geven veel aan goede doelen maar wat ze met dat geld doen blijft de vraag. Het beste kan je rechtstreeks je geld geven aan de mensen die het echt nodig hebben, dan weet je zeker dat het aankomt bij degene waarvan je het verwacht.

  17. paco zegt:

    maar als je helemaal niets meer doet…

  18. Brimstone zegt:

    Aan al die goede doelen fondsen, hun geldwerving en besteding van de gelden zitten heel veel haken en ogen.
    Bij die grote reserves had ik nog nooit stil gestaan. Goed punt om eens de aandacht op te vestigen.

  19. Min zegt:

    Tja aangezien ik nog niet weet waar, of en hoeveel geld ik in 2009 kan of ga verdienen stop ik dit keer alle gulle giften in mijn eigen reservepotje.

  20. Hermien zegt:

    Heikel onderwerp. Het liefst geef ik aan kleinschalige projecten waarvan ik weet dat het grootste gedeelte ook echt op de plaats van bestemming komt. Maar ja, hoe kom je daar aan? En dan geef je toch weer te hooi en te gras ook wat aan de grote fondsen op hoop van zegen dat ze er toch ook wat goeds mee doen.

  21. Di Mario zegt:

    Dan heb je het nog niet eens over het geld wat aan de strijkstok blijft zitten aan vergoedingen en salaris aan de bestuursleden.
    Love AS Always
    Di Mario

  22. de brieven worden hier brutaler, nu het geld niet zo vlotjes meer hun kant uitkomt. :-((
    ik help liever door een handje uit te steken, dan door geld in het verkeerde laatje te laten vallen.
    ik vind het knap van je dat je dit onderwerp durft aan te snijden, tagrijn.

  23. Ik heb er ook vaak moeite mee, ik wil best wel geven aan goede doelen, maar ben ook vaak bang dat er vrij veel aan de strijkstok blijft hangen of naar de hoge heren/dames gaat.
    Het blijft dus elke keer afwegen, en goed doen we het toch nooit.

  24. Hanny zegt:

    Doodziek word ik van alle bedelbrieven, met name die nog wat extra aan me vragen. Beterschap is denk ik alleen mogelijk als ik de brieven bij het oud papier gooi.

Je kunt hier reageren

