LEIDS DETAIL 110

Welk monster kijkt je hier aan? Waarom staat de naam van H.Verburg op deze gevel? Waar vind je dit ornamentje? Drie vragen die beantwoord worden onder de laatste foto van deze aflevering van Leids Detail.

De nogal chagrijnige vissenkop is een onderdeel van de fontein op de Vismarkt. Op de foto hieronder zie je hem, zoals je hem nu niet kunt zien. Tijdens de wintermaanden krijgt de fontein namelijk een houten winterjas aan. De fontein dateert uit 1692 en was bedoeld voor de visvrouwen die hier de vis wasten. Mooi uitgevoerd voor een boenbak dus. Het water werd niet opgepompt uit de verontreinigde Rijn, maar werd via een buizenstelsel opgepompt uit een reservoir op de Burcht.
De tweede foto toont een deel van de voorgevel van het grootste en mooiste hofje van de stad: Meermansburg. Het is te vinden aan de Oude Vest 159. We zullen via dit weblog wel eens een kleine rondleiding door dit hofje maken. Want er valt veel te zien en nog meer over te vertellen. Het hof werd in 1681 gesticht door Maerten Meerman, bewindhebber van de VOC en zijn vrouw Helena Verburg. De bouwmeester is Jacob Roman. Hieronder een foto van de fraaie toegangspoort.
De derde foto toont ons een omgekeerde toorts, symbool van het uitgedoofde leven. Het is te vinden bij de ingang van de al meer dan dertig jaar niet meer gebruikte begraafplaats aan het eind van de Groenesteeg. Rechts van het hek zie je de toorts en links, verscholen achter de begroeiing, een vlinder, die symbool staat voor het kortstondig leven. Tja, memento mori… 

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

22 reacties op LEIDS DETAIL 110

  1. Zakina zegt:

    Wat een mooie fontein zeg, zoiets verwacht ik eerder in het buitenland. En wat sjiek voor een boenbak hahaha.

  2. Herman zegt:

    Twee van de drie, de fontein en het hofje.
    Wat zijn de details toch mooi…

  3. Judith zegt:

    Zo, ik ben er ook weer.
    Ik wist dit keer alleen de bovenste foto te plaatsen, de rest kwam me absoluut niet bekend voor…

  4. beuzeblaadje zegt:

    Al een paar dagen had ik het gevoel
    iets vergeten te zijn!
    Vanavond wist ik het: jouw Leids Detail
    van afgelopen vrijdag!
    Maar ik ben weer “bij” Tagrijn en het
    weer met plezier gelezen en bekeken!
    Groetjesss,
    beuzeblaadje

  5. rietepietz zegt:

    Bij het eerste en laatste plaatje had je me behoorlijk op het verkeerde been gezet 😉

  6. Min zegt:

    Ze zijn weer prachtig Tagrijn, de foto’s !

  7. Plato zegt:

    Ik ga ook voor die fontein. Prachtig. Maar zo’n hofje lijkt me ook de moeite waard. En natuurlijk is het anders als je er woont. Daar moet je een mens voor zijn. Maar gewoon eens kijken is toch leuk. In een paar passen een totaal andere beeld van de stad.

  8. J@ntje zegt:

    die eerste foto vind ik geweldig!!
    wens je een fijn weekend!
    groetjes janneke

  9. Marcel zegt:

    Prachtige Leids details weer. Een visfontein voor vrouwen. Ik had er nog nooit van gehoord. Prettig weekend.

  10. Pasula zegt:

    Wat Hanny zegt had ik ook, ik dacht echt aan een sprookje.

  11. loontjuh zegt:

    Mooi logje.
    Off…heb antwoord op je vraag gegeven.
    Fijn weekend, groetjes.

  12. klaproos zegt:

    prachtig detail log tagrijn, dara wil ik graag meer over weten, en net als neus denk ik.. woooooow wat zou er achter dat hek zitten/ liggen voor mooie oude graven…
    vandaag hoeft niet meer maar morgen mag je van mij even gaan kieken daar :-))
    groetjes
    klaproos

  13. f r e d zegt:

    is h.verburg de partner van onze landbouwminister??

  14. Belinda zegt:

    Weer prachtige leidse details heb je gekozen! Ik vind die fontein het mooiste. Ik ben gek op oude begraafplaatsen, daar zou ik heel wat uurtjes door kunnen brengen!

  15. Di Mario zegt:

    Die fontijn kan ik me niet herrineren. Moet ik toch de volgende keer maar eens opletten.
    Love As Always
    Di Mario

  16. ik zie de vrouwen hunne vis al proper maken??
    ’t moet een appetijtelijke bedoening geweest zijn??
    het kerkhof boeit mij zeer!
    ik stap met jou graag doorheen de poort! :-))

  17. tagrijn zegt:

    @Vedat: Zelfde brug, niet deze foto. Het ging toen om de brug die heel toepasselijk ‘Laatste brug’ heet. Maar niet omdfat er een kerkhof achter ligt, maar toen de laatste brug over de grachten was.

  18. Vedat zegt:

    Ik ben wel benieuwd wat er allemaal achter de toegangsdeur van het hofje schuil gaat. Meestal is het mooi, maar het benauwd soms wel, als ik denk er zelf te wonen.
    De fontein is nu wel mooi. Nou ja, zoals die op de foto staat, maar wat zal het er vroeger anders geroken hebben.
    De derde foto heb je volgens mij al eens geplaatst, Tagrijn. Toen als een mooie brug of vergis ik mij daarin?

  19. Ook al twee uit drie,ik ben al tijden van plan weer eens te gaan kijken en fotograferen bij de Groenesteeg want dat is echt mooi.
    Ik had uiteraard ook de toorts niet door.
    Ik ken mensen die in het Meermanshof wonen is echt schitterend.

  20. Tjan zegt:

    Twee uit drie. De Groenesteeg kon ik niet thuisbrengen, de fontein en het hofje wel (al kende ik het verhaal van Verburg dan weer niet). Mooi, die vissenkop zo close!

  21. Renesmurf zegt:

    Tegenwoordig kunnen, of willen, ze het niet meer zo mooi aankleden allemaal.
    Gelukkig kon dat vroeger wel, en genieten we er nog dagelijks van.
    En wat ziet alles er ook mooi uit als de zon schijnt.

  22. Hanny zegt:

    Als je de eerste foto ziet, zou je niet zeggen dat hij bij een prachtige fontein hoort. Ik dacht meer aan het een of andere sprookje met een draak of zo.
    Ik verheug me al op je rondleiding door het hofje!
    Fijn weekend!

Je kunt hier reageren

