TJA

Tja, er zijn opnieuw weer wat dingen waarover Tagrijn zich heeft verbaasd.
Hij is geabonneerd op het Museumtijdschrift van uitgeverij Waanders en deze week viel de factuur voor het abonnementsgeld 2009 in de bus. Of hij dat even binnen 14 dagen wilde voldoen… Toch maar even een mailtje gestuurd, dat het saldo op zijn rekening dit moment niet toereikend was en of het dus in termijnen mocht.

Zappend viel Tagrijn in een programma van Jort Kelder. Aan de echtgenotes van de rijke bovenlaag van onze bevolking, die plegen te winkelen in de P.C. Hooftstraat in Amsterdam, vroeg hij wie nu eigenlijk die P.C. Hooft was. De antwoorden waren onthutsend: ‘iemand uit de tweede wereldoorlog, misschien een zeeheld, iemand uit de geschiedenis, de oprichter van de straat(!)’ enzovoort. Slechts één passant gaf het goede antwoord, maar dat was dan ook een schrijver.

Met de kennis van ons cultureel erfgoed is het dus blijkbaar slecht gesteld, maar ook de Nederlandse taal levert vaak problemen op. Zelfs onze grootste grootgrutter gaat wel eens in de fout:

 De acteur Wilbert Gieske kondigde aan te stoppen met de soap ‘Goede tijden, slechte tijden’, maar liet het televisievolkje weten dat hij zou blijven als er 500.000 handtekeningen binnenkwamen. Een leuke maar wel wat ijdele manier om je populariteit te meten.
De producent van GTST ontving hierop zegge en schrijven twee handtekeningen…

Een bekend kerstlied zegt: ‘Reeds daagt het in het oosten’. Logisch, want daar kwamen de wijzen vandaan. Maar hoe wijs moet je zijn opdat er iets daagt bij het lezen van onderstaand bericht? Tagrijn komt niet uit het oosten en er daagt dus nog steeds niet veel na lezing van dit stukje kryptische tekst.Had hij nu vijf keer, tien keer of tweeëneenhalf keer zo veel gedronken als een ervaren rijder? Of vijf keer zo veel als voor hem is toegestaan?  Of mag hij vijf keer de toegestane hoeveelheid drinken? Of… (Dit was niet de kerstprijsvraag van de krant waar dit stukje in stond.)

Er zijn gelukkig mensen met een enorm gevoel voor humor op deze aardkloot. Wie een leuk bord tegenkomt op straat kan daarvan een foto maken en die mailen naar Het op Zondag, een Leids huis-aan-huisblaadje. Bij plaatsing in het rubriekje ‘vreemde foto’s’ krijg je een taart. Rosa en Robin lagen in een deuk toen ze deze tekst bij Halfords lazen en de redactie van Het blijkbaar ook, want het was goed genoeg voor een taart. Maar Tagrijn begrijpt nog steeds niet wat hier nu eigenlijk zo leuk aan is. Misschien kan een lezer hem op het spoor zetten?

Dit bericht werd geplaatst in TJA.... Bookmark de permalink .

27 reacties op TJA

  1. Zakina zegt:

    -Sjoh!! Typefoutje hahaha.
    -PC Hooft was dat niet een 17e eeuwse schrijver?
    -Stam-pot… zou er een boomstam inzitten ofzo hahaha.
    -Hahahha niet goed voor de ego van een soapie, dat er maar 2 handtekeningen binnen komen.
    -die laatste snap ik niet dat dat een taart waard is, want het is heel logisch om aan te geven, dat je ondanks de verbouwing gewoon open bent. Maarja, dat snappen ze vast niet bij de krant of misschien kwam er verder niets hilarisch binnen 😉

  2. rietepietz zegt:

    Dat blad zou ik opzeggen ,voor die prijs “kun je niets hebben” , tja we zullen om de rest maar lachen al is het eigenlijk om te huilen !

  3. Plato zegt:

    Tja die laatste….stond er misschien iets op dat briefje wat over die foto is geprojecteerd? Anders zou ik het ook niet weten.

  4. Judith zegt:

    Die Wilbert Gieske is wel erg hoogmoedig zeg…

  5. Min zegt:

    Tja arme PC Hooft! En sjonge dat ze zo’n rekening durven sturen..

  6. Marcel zegt:

    tjaaaa….. vermakelijk nieuws

  7. J@ntje zegt:

    de laatste zou leuk geweest zijn bij onze halfords die tot de grond toe afgebrand is… en anders ? zou ik het ook niet weten..
    goh tagrijn is jouw rekening niet eens toerijkend voor zo’n abonnementje ahahhahahaha
    heb je al bericht terug gehad?
    vroeger zeiden ze: waar hersens zitten , groeit geen haar, maar na jouw stukje over de pc hooft weet ik het weer zeker, om rijk te worden hoef je beslist niet slim te zijn ! ( wel blond !! 😉 )
    groetjes janneke

  8. boomkruiper zegt:

    Zou toch maar al je bezittingen verkopen voor dat Museumtijdschrift 😀
    Hebben ze een Rembrandt op het oog?

  9. Hermien zegt:

    OT: deze maand nog allebei een beetje afwisselend, vanaf januari alleen de Delftse!

  10. klaproos zegt:

    🙂
    voor 8 nummers is dat wel weinig geld hé, tagrijn
    dan zal het wel op van dat voddige papier gedrukt zijn 🙂
    de dames van jort..
    was dat aangetrouwd geld misschien :-))
    want dat zou veel verklaren,
    hey… ik ben niet blond…
    maar wel dom :-))
    bief of beef je spreekt het ook bijna hetzelfde uit,
    en met de veramerikanisering in ons land past dat er wel bij 🙂
    De producent van GTST
    ontving hierop zegge en schrijven twee handtekeningen…
    whahahaha van mij en …….
    hik…
    op naar de volgende…
    hmmm
    ik ben nu ook de kluts kwijt:-))
    misschien wil iemand zo vriendelijk zijn te helpen zoeken 🙂
    groetjes
    klaproos

  11. Vedat zegt:

    Waanders is een goede onderneming. Wedden, dat ze alles terugstrten als ze merken, dat het een foute faktuur is. lleen jammer, dat het net in deze crisistijd gebeurt.

  12. Renesmurf zegt:

    Dat laatste snap ik ook niet, dat linksboven zal wel iets zijn.
    dat jonge mensen minder mogen drinken dan ouderen moesten ze maar afschaffen, nu snapt niemand er meer wat van.

  13. f r e d zegt:

    tja…………………

  14. Tjan zegt:

    Ik heb dat stukje over Halfords ook gezien, en volgens mij stond er in de inzet linksboven iets in de trant dat de betreffende vestiging Halfords wegens verbouwing gesloten was.

  15. Brimstone zegt:

    Dat moet wat zijn dat tijdschrift. Krijg je er af en toe ook een kunstwerkje bij? 🙂
    Geinige tsjatjes weer, Tagrijn.

  16. Thérèse zegt:

    Wonderlijke toestanden daar in dat Leiden. De musea maken er een (stam)potje van, men rijdt daar knap-dronken rond en ik had toch zo’m goede indruk van Leiden.
    En over die grap, ik begrijp hem ook niet, maar misschien was dit DE enige inzending, nog minder dan die twee handtekeningen. Tja, zeg dat wel….

  17. Jenny zegt:

    Whahaha…nou, ik hoop dat het mocht( in termijnen )!
    Die laatste, dáár snap ik totaal de humor niet van???
    Erg leuk log Tagrijn!
    Groetjes!

  18. Belinda zegt:

    Ik snap van die onderste ook niet wat daar nou zo leuk aan is??
    Beginnende bestuurders mogen minder drinken(0,2) dan ervaren bestuurders (0,5) dus die beginnen bestuurder had een promillage van 1,0 en dat is 5x zoveel als dat een beginnende bestuurder mag. Resultaat: rijbewijs kwijt en als toetje: punten in zijn rijbewijs. Ik vat hem wel. 😛

  19. Volgende keer bewaar ik het restje stamppot voor jou, want met die dure hobbie van je wordt het nu toch wel lastig. Leuke klanten heeft Halfords daar. Die zien overal de humor van in.

  20. paco zegt:

    Misschien komt de onthulling nog

  21. Hermien zegt:

    Laten we een handtekeningenactie starten voor Tagrijn, het is toch te gek dat hij dat abonnement niet meer zou kunnen houden! En als we allemaal wat geld storten, kan hij er misschien een cursusje “hoe herken ik aparte humor?” van betalen en daarna ons uitleggen wat de grap van het bord is.

  22. sylvester zegt:

    Wachten op het vakantiegeld dan maar. Dure smaak heb je trouwens 😉

  23. Ik zie de lol van de laatste foto ook niet in, zal wel aan ons liggen.
    Ennuhhh dat rekeningetje betaal je toch gewoon even en als je er moeite mee hebt gooi ik het wel even bij je in de bus hoor, een beetje logger helpt elkaar toch met een kleinigheid als het moet.
    Die twee handtekeningen waren van allereest Wilbert zelf en de tweede denk ik van RTL om zijn ontslag te bevestigen.

  24. Hanny zegt:

    Ben je nu straks aangewezen op de voedselbank als je deze rekening hebt betaald? Wie hebben zij wel stampot voor je, zodat je weet wat dat precies is.

  25. tagrijn,
    ik ga met de pet rond voor je!
    maar eerst zet ik een pluim op je hoed! :-))

  26. Di Mario zegt:

    Dat jij dat niet ineens kan betalen. Ehhh, misschien kan neeflief je iets voorschieten?
    Het was toch gewoon een hoofd van P(eek) & C(loppenburg)
    Stampot? Ken je dat niet? Dat is een potje, die staat meestal onder de stam.. van bijvoorbeeld de kerstboom.
    Eén handtekening van hem zelf.. heb je die meegerekend?
    Ik zeg het je.. hij had gedronken. 😉 Moeten ze niet doen als ze zo jong zijn.
    Ehhhhh, sorry, waarschijnlijk heb ik ook te weinig humor.
    Love As Always
    Di Mario

  27. kamira zegt:

    Het spoor ben ik bijster
    En de kluts ???? kweeniewatdatis
    Ik heb toch maar èen zoet rood wijntje op
    Enne tijdens de verbouwing moet je toch een helm op?

Je kunt hier reageren

