GESPREK MET DE KERSTMAN


Een paar dagen geleden wilde ik wat nadenken over een kerstverhaaltje en had een daartoe geschikt etablissement in de Leidse binnenstad uitgezocht. Eentje met sfeer, met een kerstboom, zachte kerstmuziek en steeds weer een glas glühwein onder handbereik. Inspiratie aan de bron dus.
Ieder jaar duiken ze weer op, de verhalen over de boer die met de kop fier in de wind over de wijde akkers staart, zich dan plotseling bedenkt dat het kerstfeest is, naar zijn boerderij terugloopt en daar dan zijn verloren gewaande zoon ziet, die jaren terug in een doldrieste bui van huis was weggelopen.
Ook nog steeds populair: de arme weduwe die met naai- en verstelwerk voor de rijkelui een armzalig centje probeert bij te verdienen en aan het eind van het verhaal ontroerd een pakketje met lekkere dingen van de kinderen uit de buurt in ontvangst neemt.
Dat dus niet… Maar wat dan wel? Op dat moment werd er tegenover me een baard op mijn tafeltje gelegd, die bij nader inzien bleek vast te zitten aan een ietwat verlopen kerstman. ‘Ja’, zei hij, ‘ik denk, ik ga hier maar zitten. Die man zit ook helemaal alleen.’ Het viel niet te ontkennen.
‘Zo, en nu een pilsje’, vervolgde hij terwijl hij een van de meisjes wenkte. Het werd vlot gebracht, want kerstmannen worden in de regel snel bediend. ‘Als je het niet erg vindt, flikker ik die baard er effe af. Anders komt het schuim erin. Hebben ze daar weer wat van te zeggen. Maar voor vandaag zit het er gelukkig weer op.’
‘Het lijkt wel of u het niet leuk vindt om kerstman te zijn’, gooide ik een visje uit. Ik ving de kabeljauw onmiddellijk: ‘Toen ze me vorige week vroegen in het tehuis, nog wel. Want kijk, m’n AOW gaat naar Sociale Zaken, dus een centje bijverdienen om af en toe een pilsie te kunnen kopen, is nooit weg. Maar nou loop ik de godganse dag in dat apenpakkie heen en weer in een winkel. Ik moet ‘hohoho’ roepen en met zo’n kloteklokkie klingelen. Ik roep ook nog ‘merrie krismus’, maar dat moet dan in het Engels tegenwoordig. Heb nog flink moeten oefenen op de uitspraak. En al die kleine kindjes willen me kleffe handjes geven. En dan zegt zo’n moeder: ‘geef de kerstman maar een kusje.’ Nou snap ik waarom ze dat snotapen noemen, getver!’
Dus volgend jaar zal ik Dirk warm aanbevelen. Heel warm. Want Dirk houdt van kinderen. Net als een herdershond. Ken je herdershonden?’
‘Ik weet hoe ze eruit zien’, zei ik, ‘maar verder weet ik er niets van’.
‘Dacht ik al. Daar heb jij ook geen gezicht voor. Die mensen haal je er zo uit. Maar goed, Dirk is ook kommesjeel aangelegd. Want je moet de ouders van die kinderen ook kadootjes aansmeren. En dat kan Dirk goed. Vasthoudend. Net een terriër. Ken je die wél? Terriërs?’
‘Eh… nou ja, een beetje’. Ik vreesde dat hij nu de hele kennel ging afwerken. Maar waarschijnlijk stelde hij nu vast dat ik voor geen enkel hondenras een gezicht had. Hij gooide het nu over een andere boeg. ‘Ik dacht vanmiddag, laat ik nou ook es kommesjeel doen. Want Dirk zegt altijd dat je je mensen moet aankijken. Dan kan je aan de weet komen hoe dik de portemonnee is. Komt er een vader, keurig in het pak, zo’n tiep dat wel wat kan missen, dus ik pak zo’n computerding van tachtig euri van de stapel en ik zeg tegen dat kind: ‘Zo joh, dat krijg je alvast van de kerstman’. Wordt die gozer zo wit als m’n baard. Die schrok zich rot. ‘Weet je wel wie ik ben’, roept hij. Kan jij het raaien?’
‘Nee, natuurlijk niet.’
‘Nou, hij was straatagent. Verdient het zout in de pap niet. Maar dat pakkie kan je dat kind natuurlijk niet meer afnemen. Dus die vent rekent af. En ik zeg nog tegen dat kind: de rest komt wel onder de kerstboom. Dat zijn dan toch leuke momenten. Maak je gelukkig ook nog mee.’
Terwijl hij zijn baard weer om z’n kin drapeerde, voegde hij eraan toe: ‘Want opeens herkende ik hem. Die zak heeft mij vorig jaar een bekeuring gegeven omdat mijn achterlichie niet brandde. Ik kon honderd keer zeggen dat ik alleen maar zakgeld had, hij hield vol, ik moest betalen. Om te gillen toch? Nou zat hij vies in de boot.’
Zijn baard zat weer helemaal goed en hij slofte vermoeid weg. Nog een keer draaide hij zich om en riep: ‘Jij rekent zeker wel even af; jij hebt wel een gezicht van iemand die snapt dat het er bij mij niet af kan’.
Natuurlijk, want hij was zijn verhaal kwijt maar ik had er een.

Dit bericht werd geplaatst in Verhalen. Bookmark de permalink .

26 reacties op GESPREK MET DE KERSTMAN

  1. Zakina zegt:

    Ja tuurlijk, mag jij nog betalen ook… Als iemand het niet leuk vindt om te doen, moet die het niet doen. Iemand die kerstman of Sinterklaas speelt moet dat leuk vinden en ook uitstralen.
    Maar goed.. ik ben nog niet helemaal bij met lezen en reageren, maar dat komt omdat de moederplicht me weer roept. 🙂 en straks maar ff samen de kou trotseren… moet toch wat eten ;-). En aangezien ik nu een Leidslogje las, weet ik meteen wat ik wil eten… HUTSPOT (ja, sorry, dat doet me aan Leiden denken) :P:P heerlijk 😛

  2. Herman zegt:

    Prettig Kerstfeest, Tagrijn 😉
    Mooi verhaal.

  3. Plato zegt:

    Alweer zo’n prima kronkel, Tagrijn. Jij kan er wat van. De status van kerstman gaat er echter niet op vooruit. Moeten ze toch eens wat aan doen daar.

  4. J@ntje zegt:

    hahahaaahhahahahahahahhahaa
    wist niet dat gratis pilsjes zó makkelijk te verdienen zijn !
    had ik eerder moeten weten… 😦
    wahahahahaha
    groetjes janneke

  5. Renesmurf zegt:

    Kerstman in Nederland, het moet niet gekker worden.
    Sinterklaas is al meer dan genoeg.

  6. rietepietz zegt:

    Nou het verhaal had best meer dan een “pilsie” waard,gelukkig wist de kerstman dat niet !

  7. Judith zegt:

    In welk café zou zich dit toch hebben afgespeeld? Goed geschreven verhaal!

  8. boomkruiper zegt:

    Bundelen Tagrijn die verhalen van jou en dan een mooie uitgeverij zoeken!

  9. mirm zegt:

    😀 We want more!!!
    Toch leuk zo’n kerstman. Kan je er ook zo’n eentje mijn kant op sturen?
    Liefs, mirm

  10. Martine zegt:

    Een kerstverhaal naar mijn hart! Smaakt naar meer..

  11. eva zegt:

    Ja, dat is een leuk verhaal geworden.
    Bij de een van de eerste zinnen moest ik er meteen aan denken dat ik nog gluhwein moet halen, heb ik de visite van vanavond beloofd!
    gr eva

  12. Sjoukje zegt:

    Een leuk verhaal, ik heb er van genoten.
    Ik wens je alvast hele gezellige feestdagen!
    Groetjes Sjoukje

  13. Thérèse zegt:

    Heel leuk verhaal, echt waar!! Wil je niet met ‘iemand’ een schrijversduo gaan vormen? Is ook kommesjeel, hoor!
    Wat een heerlijk café heb je bij jou in de buurt; het wordt er vast druk met loggers, die een lekker glühwijntje komen drinken en meteen wat inspiratie komen opdoen….

  14. f r e d zegt:

    jij praat met de kerstman?? ruil ‘m in voor de therapeut.

  15. Min zegt:

    Geweldig Tagrijn! Ik had hem nog een pilsje gegeven als hij diegene die je een factuur stuurde van 5 ton te bezoeken ;-))

  16. klaproos zegt:

    :-))
    wat een heerlijk verhaal tagrijn,een vliegende kraai:-))
    je hebt wel waar gekregen voor je pintje:-)
    super
    groetjes
    klaproos

  17. weer een heerlijk verhaal, Tagrijn. Daar lust ik wel pap van

  18. Belinda zegt:

    Daar zou ik ook wel een drankje voor over gehad hebben!! Geweldig verhaal weer Tagrijn!

  19. Di Mario zegt:

    Dit is wel humor, daar hou ik wel van.
    Love As Always
    Di Mario

  20. Pasula zegt:

    Hahaha geweldig verhaal Tagrijn!
    Ik hou d’r van, niet zo kersterig, maar toch 😉

  21. Ik kan maar één ding zeggen HEERLIJK verhaal.
    Carmiggelt-achtig en daar houd ik van.

  22. ben ik zo aangegrepen door deze kerstman, dat ik je vergeet te bedanken voor je lieve reaktie, tagrijn!
    dankjewel,

  23. wat is de kerstman toch een mensenkenner! :-))
    dit verhaal leest zo vlot weg, dat ik het jammer vind dat het al gedaan is??

  24. Hanny zegt:

    Dit is net een Kronkel. Geweldig!

Je kunt hier reageren

