JAAROVERZICHT 2008

Dit is de laatste bijdrage van dit jaar. Tijd voor het ‘kerstreces’. Tagrijn is 5 januari weer terug. Hieronder een overzicht van gebeurtenissen en evenementen in Leiden.
Op 26 en 27 januari werd weer de spectaculaire reisbeurs van Djoser in de Pieterskerk gehouden.

In februari riep de NS station Leiden Centraal uit tot proefstation. Er waren wilde en mooie plannen om dit station om te toveren tot een plek waar iedereen graag komt en dat als voorbeeld zou dienen voor de verbouwing van enkele andere grote stations in ons land. De verbouwing zou eind 2008 klaar zijn, maar men is nu nog niet veel verder gevorderd dan een futuristisch toilet…

Samy, een vluchteling uit Ivoorkust, schilderde op 16 februari aan de oever van de Oude Rijn zijn leven op 25 panelen van totaal vijftig meter lang.

Op Koninginnedag werd weer de traditionele vrijmarkt voor kinderen (van 0 tot 80…) gehouden.

In mei werden in het kader van de grote restauratie alle zerken uit de Pieterskerk gehaald en opgeslagen op het plein om de kerk.

Twee evenementen op de laatste zondag van mei: een Japanse markt op het Rapenburg en een braderie op de Haarlemmerstraat.

In juni opende in de Hortus Botanicus een expositie van beelden uit Zimbabwe.

Op 12 juni vond weer de traditionele Bijenmarkt plaats. Dit keer niet op het terrein van de Sterrewacht, maar in een parkje aan de Zoeterwoudsesingel.

De Lakenfeesten in juli stonden weer bol van de activiteiten. We pikken er drie uit: De peurbakkentocht, het Nederlands kampioenschap voor travestieten en het Festival om de Gouden Pet (straatmuzikantenconcours).

Op 29, 30 en 31 augustus werd het Rapenburgconcert weer gehouden. Veel bekende orkesten, groepjes en artiesten traden op, waaronder Candy Dulfer met haar band.

27 en 28 september hadden zo’n 125 kunstenaars hun ateliers weer opengesteld voor de Kunstroute. Ook in De Waag was heel wat te zien.

Drie Octoberfeesten. Je kunt er niet omheen. De tweede oktober, de avond waarop ander andere de taptoe door de straten trekt, werd dit jaar gekenmerkt door zware regenval. Op de Haarlemmerstraat was een kwartier voordat de bonte stoet voorbij zou trekken, nog maar weinig publiek op de been.

Maar dan drie oktober! Geen spatje regen en zowaar ook nog zon! Zij had zo te zien erg veel zin in de optocht die een half uur later zou beginnen.

In oktober werd in de Lakenhal de expositie geopend ter ere van de kort daarvoor overleden kunstenaar Jan Wolkers.

Op 9 november werd in de Hooglandse Kerk tijdens de Dag van de Geschiedenis de Historische Canon van Leiden gepresenteerd.

Tot slot: in een jaaroverzicht mag natuurlijk ook de intocht van Sinterklaas in de Sleutelstad niet ontbreken.

 

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

40 reacties op JAAROVERZICHT 2008

  1. Zakina zegt:

    Wat een afwisselend log zeg!!

  2. Sjoukje zegt:

    Leuk dat jaaroverzicht, daar heb je een hoop werk aan gehad.
    Wij wensen jou – en hen die jou omringen
    het aller beste voor het nieuwe jaar
    geluk in grote en in kleine dingen
    maar bovenal: gelukkig met elkaar!
    Groetjes Sjoukje and Cats

  3. boomkruiper zegt:

    Dit laat tevens zien hoeveel werk je verzet hebt afgelopen jaar!
    De beste wensen voor 2009 Tagrijn!

  4. loontjuh zegt:

    De beste wensen en alle goeds voor 2009.

  5. rietepietz zegt:

    Al kom je pas 5 januari weer in logland toch wil ik je nog op 1 januari het allerbeste toewensen voor 2009 !

  6. Joanna zegt:

    Een leuke jaarwisseling en een voorspoedig, gezond 2009 wensen wij jullie vanuit Zwitserland.
    Joanna en Urs

  7. ik kom je een mooie jaarwisseling wensen, tagrijn!

  8. Geertje zegt:

    Wens je een geweldige dag morgen Tagrijn!
    En alle goeds en geluk voor 2009!!!!

  9. Hildegarde zegt:

    Knap en zinvol, zo’n jaaroverzicht, met veel kunst : geweldig. Ik wens jou een heerlijk 2009 toe, vol fijne dingen en veel hartelijkheid !

  10. Jenny zegt:

    Lieve Tagrijn, voor jou en de jouwen wens ik een gezond en gelukkig 2009!
    Verder hoop ik, dat ik van je leuke en leerzame logjes kan blijven genieten.
    Je hebt weer een spetterend Leids jaaroverzicht neergezet!
    Groetjes en knuf!

  11. beuzeblaadje zegt:

    Het lijkt zo een veelbewogen jaar
    Tagrijn! Ik kom je even een zalig
    Kerstfeest wensen!
    Liefs,
    beuzeblaadje

  12. ik wens je een liefdevol kerstfeest, tagrijn!

  13. Marcel zegt:

    Wat een prachtig jaaroverzicht heb je gemaakt. Ik wens jou fijne dagen en tot 5 januari.

  14. PaulHUzzz zegt:

    Wat leuk zo’n jaaroverzicht van wat er in de stad gebeurde! Meestal heb je zulke overzichten van (inter)nationaal nieuws dat iedereen al wel kent…

  15. loontjuh zegt:

    Mooi jaaroverzicht. Fijne dagen en gezond 2009 met muzikale groet.

  16. kamira zegt:

    zo , nou tagrijn prachtig gedaan !!
    fijne vakantie of hoe je het ook noemen wil
    en tot kijk in 2009

  17. paco zegt:

    Dat heb je fantastisch gedaan

  18. Herman zegt:

    Fijne kerstdagen en een heel gezond 2009.
    En ik zie al weer uit naar je volgende blog.

  19. 10eke zegt:

    Een geweldig jaaroverzicht! Was is er veel gebeurd en wat ging de tijd weer snel!
    Fijne Kerstdagen en een Geweldig 2009!
    Hartelijke groetjes 10

  20. eva zegt:

    Wst een mooi jaaroverzicht!
    Ik wens je ook fijne dagen en
    een goed begin van het nieuwe jaar!
    gr eva

  21. Renesmurf zegt:

    ja, mooi overzicht, het laatste plaatje is het leukst!

  22. Judith zegt:

    Een waardige afsluiting van 2008!
    Jouw kerstreces is dus al begonnen. Ik ben helaas nog niet zo ver (op het werk dan). Over het bloggen zullen we het maar helemaal niet hebben, want dat is er zeker de laatste helft van dit jaar bij mij behoorlijk bij ingeschoten.
    Bij jou was dat absoluut niet het geval! Opnieuw een gestage stroom aan kwalitatief hoogwaardige logs. Ga zo door volgend jaar, maar daar heb je mijn aansporing niet voor nodig.
    Fijne feestdagen!

  23. Geertje zegt:

    Mooi jaaroverzicht Tagrijn!
    Wens je een hele fijne vakantie en geweldige dagen.
    Tot volgend jaar 😉

  24. Min zegt:

    Hallo Tagrijn ik heb genoten van je jaaroverzicht en die foto’s met sneeuw in Leiden. Geniet van je reces en tot volgend jaar.

  25. Vedat zegt:

    Tagrijn, een prettige Kerst en een goed uiteinde en goed begin, met daaraan gekoppeld natuurlijk ook een fijn 2009. Bedankt voor de mooie logjes.

  26. Annemarie zegt:

    Zo te zien heb ik behoorlijk wat gemist in Leiden…
    Leuk jaaroverzicht zo Tagrijn. 🙂

  27. Thérèse zegt:

    Een prachtig jaaroverzicht. Heel wat gezelliger dan die van de Journaals. Ik kijk al een jaar bij je kennelijk.
    Ik wens je een fijn Kerstreces, mooie feestdagen en zovast een heel goed Leids nieuw jaar.

  28. Belinda zegt:

    Leuk je Leidse Jaaroverzicht van 2008 Tagrijn. Er is duidelijk genoeg te doen in Leiden gedurende het jaar. Hopelijk is het volgend jaar op de culturele agenda net zo druk.
    Geniet van je ‘kerstreces’ en tot volgend jaar!

  29. klaproos zegt:

    een mooi jaaroverzicht tagrijn, geen leed te bespeuren op wat water na,
    en zo zouden alle jaren moeten zijn,de recessie heeft hier niet toegeslagen en dat alleen is ook al weer fijn:-)
    ik wens je een heerlijk reces, en kom goed terug het nieuwe jaar in stappen hé,
    ik heb nog een link voor je, als je zin en tijd hebt:-)
    http://members.chello.nl/~h.roodbeen/chakra.htm
    groetjes
    klaproos

  30. Di Mario zegt:

    Ik hoop maar dat er volgend jaar weer zoveel mooie dingen georganiseerd worden voor jou en natuurlijk voor ons.
    Wens je hele mooie kerstdag en een goede jaarwisseling.
    En alvast gefeliciteerd met je kleine neefje z’n verjaardag.
    Love As Always
    Di Mario

  31. Brimstone zegt:

    Een mooi afsluitend jaaroverzicht.
    Fijne dagen Tagrijn en tot volgend jaar!

  32. LEIDEN LEEFT!!!
    dat laat jij wel zien met je reportage
    je kerstreces is welverdiend
    fijne sfeervolle kerstdagen toegewenst 🙂

  33. Hermien zegt:

    Tagrijn, hele fijne dagen en bedankt dat dankzij jou Leiden een beetje dichterbij was het afgelopen jaar!
    Een heel mooi 2009 gewenst en hoewel ik nu weer vlakbij zit, blijf ik je natuurlijk volgen!

  34. rietepietz zegt:

    Een mooi overzicht en natuurlijk wens ik ook jou heel fijne feestdagen en een voorspoedig en gezond 2009 !

  35. Pasula zegt:

    Geweldig jaaroverzicht Tagrijn. Ik wens je mooie dagen toe en geniet lekker. Tot volgend jaar!

  36. Dwarsbongel zegt:

    Prachtig overzicht! De kunst van het selecteren optimaal toegepast!

  37. Plato zegt:

    Bekende foto’s, mooie evenementen in een levende stad. Tagrijn ik wens je een vredig en zinvol reces. Volgend jaar zullen we je opnieuw volgen op je schreden door Leiden en je humor zal ons daarbij vrolijk op de been houden.
    Fijne kerstdagen en een geweldig 2009 voor jou en de jouwen.
    Groetjes
    Willem

  38. een stad vol leven!
    jij hebt er een mooi overzicht van gemaakt, tagrijn!
    ik wens je veel plezier tijdens je ‘kerstreces’. :-))
    tot volgend jaar,

  39. Een jaar in vogelvlucht, alle gebeurtenissen zitten nog op netvlies en daardoor besef je weer hoe snel een jaat voorbij gaat.
    Tagrijn, heel prettige feestdagen en ik hoop ook in 2009 weer een hoop mooie en leuke logs van je te zien.
    Zelf blijf ik wel doorloggen met de feestdagen maar ze kunnen er onregelmatig op komen te staan.
    Off topic,vanavond vroeg iemand mij of er meer mensen waren die zo gepassioneerd over Leiden schrijven.
    Heb jou als voorbeeld genomen en uitgelegd wat het verschil is in ons schrijven en hoe goed dat elkaar aanvult.

  40. J@ntje zegt:

    nou ik weet niet waar mijn reacties blijven..
    overnieuw maar weer
    hartstikke leuk jaaroverzicht!
    en bij deze
    fijne feestdagen en een heel gelukkig 2009 !
    liefs janneke

Je kunt hier reageren

