GESWAFFEL

Alle “Van Het Jaar’- verkiezingen zijn weer achter de rug en zo weten we sinds een paar weken dat swaffelen het ‘Woord van het Jaar’  is geworden. Zat er dik in natuurlijk, want iedereen sprak al het hele jaar over dat geswaffel… Tagrijn geeft het toe: hij had echt nog nooit van dat woord gehoord, laat staan de erbij behorende sport beoefend. Hoe is het dan mogelijk dat meer dan 16.000 Nederlanders dit woord bij Van Dale verkiezen tot het Woord van het Jaar?
De statige Van Dale wil niet vergrijzen en houdt dus ieder jaar deze verkiezing op zoek naar nieuwe woorden.
De jongens van de site Geen Stijl hebben weer eens een enquete kunnen verzieken door hun lezers op te roepen dit woord aan te wijzen als hun favoriet. Op deze manier hebben ze ook al eens kans gezien Rachel Hazes te laten uitroepen als Nederlander van het Jaar. Dat Van Dale, ofschoon ze wisten hoe het woord aan zoveel kiezers kwam, toch heeft besloten swaffelen tot Woord van het Jaar uit te roepen, is dan ook een raadsel.

Geswaffel
Voor degenen die niet weten wat swaffelen is, een korte uitleg. Het is een typische mannensport, om de doodeenvoudige reden dat het vrouwen ontbreekt aan het geschikte instrumentarium. Je slaat met je mannelijkheid tegen het hek van paleis Noordeinde, en dan heb je dat paleis geswaffeld. Nog mooier om te kunnen opscheppen dat je de Taj Mahal of de Chinese muur hebt geswaffeld natuurlijk. Geef toe, het is dan toch een woord dat een plek in de Van Dale verdient. Zeker als je het lef hebt deze sport vandaag bij vijftien graden vorst te beoefenen. Verhip: IJsswaffelen, woord van het Jaar 2009!
Virtueel swaffelen is natuurlijk ook mogelijk tegen betaling. Zie de foto hierboven. Je gaat op Koninginnedag (toen was het woord dus al bekend) op de stoep staan en stelt mannen in de gelegenheid voor een paar dubbeltjes bijvoorbeeld Maxima te swaffelen. Wow! Of ze veel hebben verdiend die dag, is niet bekend.

Nieuw woord?
Maar is swaffelen eigenlijk wel een woord dat in 2008 is ontstaan? Google weet als altijd raad en zo vond Tagrijn in The Urban Dictionary deze tekst:

Weten we dat ook weer. Het is gewoon jatwerk! Iets andere uitvoering, zelfde benodigdheden.

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei. Bookmark de permalink .

28 reacties op GESWAFFEL

  1. Zakina zegt:

    Ja ach… ze moeten toch wat te doen hebben en typisch geen stijl natuurlijk. Dat van Dale het dan toch laat doorgaan snap ik niet. Ik wist voor de verkiezing niet eens wat het woord betekende, was de betekenis deels alweer vergeten, maar nu vast niet meer. Ach, het moet je sport maar zijn… gelukkig kan ik niet swaffelen 😉

  2. rietepietz zegt:

    Ik kende het woord voor de “uitverkiezing” ook niet en éigenlijk heb ik daar prima mee kunnen leven .

  3. 10eke zegt:

    Goed gevonden Tagrijn! Ben benieuwd hoeveel mannen dit echt geswaffeld hebben. Ik ken er in elk geval geen één.
    Fijne dag, gr 10

  4. kamira zegt:

    ziezo weer iets geleerd op mijn oude dag

  5. Geertje zegt:

    Met 3 mannen in huis, is het van een onbekend woord voor iedereen hier, opeens een voor mij veel te vaak gehoord woord in huis.
    Leuk te weten dat het gejat is!
    (eerlijk gezegd, hoop ik stiekem dat mensen in dit weer ook even swaffelen en dan vastvriezen; lijkt mee een grappig bericht in de Spits of zo :-). Of is dat misschien te gemeen?)

  6. boomkruiper zegt:

    Wel een gevaarlijke sport zo met deze vorst bij het Koninklijk hek 🙂

  7. Ken je dat, een vakantie waarin een woord centraal staat. Nu je begrijpt het al, we hebben het WOORD voor van alles en nog gebruikt. Swaffelen. Sinds we thuis zijn hebben we het woord niet een keer meer uitgesproken.

  8. klaproos zegt:

    tsssssssssssssssssss
    ik vind dat hele swaffelen al niks, maar om zó hard te swaffelen dat er broken bones zouden kunnen ontstaan :-))
    dát lijkt me nu wel weer té,
    edoch tagrijn, de swaffelaars zijn de werld niet uit hé, er zijn der meer die dat gelezen hebben zeker, denk aan de taj mahal?
    anyway, ik vind het erg vreemd:-))
    en nu druk ik me zacht uit,
    wat is de vrouwelijke variant van swaffelen eigenlijk tagrijn:-)))))))))))))))

  9. Min zegt:

    Ik geniet liever wekelijks van een Leids Detail dan van welke verkiezing dan ook.
    Waarom moeten er toch altijd mensen, dingen en woorden van het jaar zijn.
    Maar ja, dat is dan mijn ergenis.

  10. Pasula zegt:

    Ik kan er niets aan doen maar telkens als ik een woord zie wat zo vaak gebruikt wordt ga ik er wat anders van maken. Swaffelen, tja waffel zit erin en waf, met een beetje verbeelding ook nog wavel en dan kom je weer op navel en zo onstaat er een vreemdsoortige zin:
    “Waf, hou je waffel” zo sprak hij tegen zijn hond.
    het beest gooide al snel zijn krib tegen de kont.
    “Geef me een wavel, dan hou ik m’n snavel”
    en hij zwabberde swaffelend over de grond.

  11. J@ntje zegt:

    okee…
    lijkt mij pijnlijk…
    maar ja wie ben ik ?
    oja !
    een vrouw !
    ;)))

  12. Di Mario zegt:

    Ehhhh, al is het straks 30 graden.. ik ga het niet doen hoor.
    Love As Always
    Di Mario

  13. Anoniem zegt:

    Weer wat geleerd.
    Alvast fijn weekend, 2 muzikale dagen. Het zal wel tig keer over moeten, maar we hebben er super zin in, groetjes.

  14. beuzeblaadje zegt:

    My God ik loop ook weer eeuwen achter!!!
    Maar heb net even aan mijn KINDEREN gevraagd of ze wisten wat swaffelen was.
    Wat dacht je wat ik als antwoord kreeg?
    Tuuurlijk: sfaffelen is met een slappe penis ergens tegen aan slaan en met een stijve penis heet het “ketjoenken”…..naar het geluid wat het maakt! Aldus mijn oudste en jongste DOCHTER van 23 en 14!!
    Gutoogutoogut wat ist wat!
    Je leert en hoort nog eens wat als je op weblog zit!
    Fijne avond,
    beuzeblaadje

  15. Thérèse zegt:

    @Hermieneke: Trek je er niets van aan, hoor!

  16. Thérèse zegt:

    Tja…..hum hum…ik ben meer Frans geörienteerd. Bij ons, in Hoorn dan, is er een heel gezellig café, al jààààren, dat SWAF heet, ook al jaren, en dat komt van het Frans soif hebben = dorst hebben.
    Maar swaffelen blijft dom, vind ik dan.Ik persoonlijk vind het dan ook niet erg dat ik geen swaffel heb. Wel een leuk logje, hoor Tagrijn.

  17. Plato zegt:

    Ik vind dit stukje nog het aardigst van wat er tot nu toe over dat woord is gezegd. Hopelijk is het ook gelijk het laatste stukje. Want zeg nu eerlijk, is er een groter non-item denkbaar?

  18. Renesmurf zegt:

    Ik vind het wel een grappig woord.
    Het is goedgekeurd omdat het vorig jaar pas echt bekend geworden is.
    Ijsswaffelen zal het niet halen, dat is verkapt.
    Het ligt niet aan Geen stijl, maar aan de stemmers, die blindelings doen wat zij zeggen.

  19. Elmar zegt:

    Mijn zus woont in Londen en had nog nooit van het woord gehoord, ze was nog verbaasder toen ze hoorde (ook al komt het blijkbaar uit het Engels)wat het betekende en dat het het woord van het jaar geworden was. Ik vind het wel een grappig woord dus woord van het jaar ach waarom ook niet!
    Groetjes,
    Elmar

  20. Judith zegt:

    Dat van die Geen Stijl-actie had ik niet meegekregen, maar dan is het helemaal belachelijk dat ze het woord alsnog tot woord van het jaar hebben verkozen.

  21. f r e d zegt:

    voor zover ik me kan herinneren swaffelde ik al op de peuterspeelzaal……..

  22. paco zegt:

    Swaffelen als het vriest.Kijk uit

  23. Hermien zegt:

    Sinds ik het woord ken, mis ik het vreselijk dat ik niet kan swaffelen. Ik had het liever allemaal niet geweten!

  24. Brimstone zegt:

    Kijk maar uit met je negatief over GS uitlaten, straks sta je erop 🙂

  25. nanos zegt:

    Nou ja, Tagrijn, wat is dat nou weer voor gemopper. Is er eindelijk eens geen flauwekulwoord gekozen tot woord van het jaar, maar een gewoon woord uit ons dagelijks taalgebruik, en dan is het weer niet goed.

  26. let bij dit weer erop dat je niet blijft ‘plakken’?

  27. Gewoon allemaal Geen Stijl eens beswaffelen ahahahha.
    Maar inderdaad jammer dat op die manier een woord wordt uitgeroepen tot woord van het jaar.

  28. Hanny zegt:

    De reden waarom swaffelen uitverkozen is, is een beetje langs me heen gegaan in Oostenrijk. Dankzij deze log ben ik bijgepraat.
    Eerlijk gezegd had ik ook nog nooit van het woord gehoord.

Je kunt hier reageren

