LEIDS DETAIL 111

Een wieltje, een puntdakje en een deurtje. Dat zijn de drie opgaven waarmee de rubriek Leids Detail het jaar 2009 begint. Het verhaaltje lees je natuurlijk weer onder de derde foto.

Op de eerste foto zie je een bovendeel van de brug over de Haagweg, de Staatsspoorbrug. Hij werd gebouwd in 1878 toen de eerste treinen gingen rijden van Leiden naar Woerden. Er was namelijk een spoorweghaven gegraven om goederen in en uit te kunnen laden op schepen. De haven is er nog maar is buiten gebruik. De huidige hefbrug met vier poten werd in 1941 door Rijkswaterstaat gebouwd.
Op de tweede foto zie je een deel van een gebouwtje dat aan het eind van de Geeregracht staat. Het werd in 1935 gebouwd als het zuidelijk rioolgemaal van de stad. Het deed tevens dienst als urinoir en als transformatorstation. De stijl herinnert aan die van de Amsterdamse School. Het is sinds 1986 buiten gebruik en het doet nu dienst als werkruimte van de Archeologische Werkgemeenschap Nederland, afdeling Rijnstreek.
Foto drie tenslotte vinden we terug op de Langegracht. Daar was sinds 1734 de bekende distilleerderij De Fransche Kroon  van Hartevelt en Zoon gevestigd. De distilleerderij functioneerde tot 1969.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

21 reacties op LEIDS DETAIL 111

  1. beuzeblaadje zegt:

    Dat is gelijk een mooie Tagrijn dit
    eerste Leids Detail van 2009!
    Ik ga helemaal voor het puntdakje!!!
    Groetjesss,
    beuzeblaadje

  2. Zakina zegt:

    Leuk dat ze die oude spoorbrug hebben laten staan al rijden er nu auto’s overheen. Wel fijn dat je er een complete foto van bijplaatst

  3. rietepietz zegt:

    Ze zijn weer heel apart Tagrijn !

  4. 10eke zegt:

    Geweldig om alles te zien en te lezen! Dank Tagrijn!
    Fijne dag, gr 10

  5. Geertje zegt:

    Mooie details; ik blijf het enorm origineel van je vinden, om steeds weer dat soort punten op de plaat te leggen!
    Leuk ook de uitleg erachter; kom je in Leiden, dan vallen die zaken meteen op!

  6. plato zegt:

    Het gebouwtje doet me ook denken aan een kerkje in Wormerveer dat nu tot appartementencomplex is omgetoverd. Inderdaad zo ongeveer begin vorige eeuw gebouwd.
    Natuurlijk ken ik geen van de plekjes. Je kent mij hè?

  7. Brimstone zegt:

    Allemaal details waarbij ik pas bij de gehele foto zeg….’oh, ja!’.

  8. Renesmurf zegt:

    Toch erg knap hoe ze dingen indertijd zonder computers konden bouwen allemaal.
    Echt mooi is die brug niet, maar ook niet lelijk, en prachtig vanwege de geschiedenis!

  9. Vedat zegt:

    De brug kan nog steeds omhoog, zo te zien. O ja, natuurlijk ook weer omlaag. Maar dat gemaal, hebben ze daar de lucht uit gekregen? Als je namelijk varkens in een stal hebt gehad, dan blijft die lucht er altijd hangen, wat je ook met die stal doet. Het lijkt me met zo’n gemaal eigenljik niet anders.

  10. Thérèse zegt:

    Vooral die brug vind ik erg mooi! Wat dat gebouwtje met dat puntdakje betreft, wij hebben hier in een dorp vlakbij, een kerk in die stijl ongeveer. Maar die is heel erg groot.

  11. Pepijn zegt:

    Zucht. En nu mét goed doorkomende URL: http://kurl.nl?4B49 .

  12. Pepijn zegt:

    @ Di Mario
    Hartevelt bestaat nog steeds. Is een merk van Bols, waardoor het is overgenomen. Het pand bestaat uit drie delen. In het middelste deel, De Fransche Kroon, zit nu het COC.
    Zie ook .
    -Pepijn

  13. Tjan zegt:

    1 uit 3 slechts. Alleen de brug herkende ik. Van foto 2 dacht ik – misschien door die brug – dat het een fragment van de voormalige kerk aan de Haagweg was. En hoewel foto 3 op een steenworp van mijn huis is, kon ik ‘m niet thuisbrengen.

  14. Elmar zegt:

    Die puntdakjes doen inderdaad aan de Amsterdamse School denken! Urinoir en transformator station, ging dat wel goed dan? Je zult je maar vergissen!:-)))
    Groetjes en fijn weekend!
    Elmar

  15. paco zegt:

    Die laatste is mooi

  16. klaproos zegt:

    goeiemorgen tagrijn,
    ik ga voor de puntdakjes,
    die zien er onwijs gaaf uit,

  17. Di Mario zegt:

    Harteveld ken ik toch nog wel van naam, maar jij zegt tot 1969. Is het daarna nog ergens anders verder gegaan dan? Of ken ik alleen maar oude flessen die overdatum zijn 😉
    Love As Always
    Di Mario

  18. Pasula zegt:

    Dat plaatje met de kroon spreekt me heel erg aan en niet omdat het toevallig een distilleerderij was. 😉

  19. dit zijn weer interessante details, tagrijn!
    de brug met zijn wielen vind ik heel bijzonder!
    een spoorweghaven, zeg je??
    nooit geweten dat dit bestond??

  20. Ging ik toch bijna de mist in met foto drie.
    Dus eigenlijk 2,5 uit drie.
    Dacht bij foto drie in eerste instantie aan het brandweerdeurtje bij het Praethuys.

  21. Hanny zegt:

    In Kampen zijn dit soort wielen met bladgoud versierd.

Je kunt hier reageren

