JA HOOR, DAT HEB ÍK WEER!


Heel wat mensen zullen vandaag blij zijn dat de dag van gisteren voorbij is. Want gisteren was echt weer zo’n offday…
Al voordat je je bed uit bent, weet je al dat je er met het verkeerde been zult uitstappen. Je vel past vandaag niet zo goed om je ziel.
Je kijkt uit het raam. Nou, daar word je ook niet vrolijker van. Harde wind, de regen kletst tegen de ramen. En dat dus precies nou je er even uit wilde. ‘Ja hoor, dat heb ík weer’, mopperden gisteren heel veel mensen.
En dan die regen… Ook al valt er per definitie meer naast dan op je kop, toch slaat het je uit het veld.
Nog tv gezien? Nou, die kan je ook net zo goed uit het raam mikken. Er was nou echt he-le-maal niets vandaag. Ligt dat aan mij? Nee, natuurlijk niet. En de krant brengt vandaag ook alleen maar treurnis. Daar knap je ook niet van op.
Je komt uitgerekend vandaag tot de ontdekking dat je met kerst toch te veel geld had uitgegeven, de bodem van de portemonnee wordt zichtbaar, de rekeningen van abonnementen stromen binnen en je moet nog een dag of tien voordat er weer wat bijkomt. Alsof het allemaal nog niet erg genoeg is. ‘Ja hoor, dat heb ík weer!’
Je zit vandaag in de put en je wilt er best uit, maar dan hebben ze er ook nog een hek om gezet. Waarom werkt er nou eens een keer niets mee? Je ploft dan maar op de bank en staart met holle ogen voor je uit. Ieder huisje heeft zijn kruisje, maar dat van jou is tien meter hoog en van gietijzer. Vandaag ben je de verpersoonlijking van al het verdriet op de wereld.

Blue monday
Voor iedereen die zich gisteren ongeveer zo voelde, een geruststellende mededeling. De Britse psycholoog Cliff Arnal heeft een formule opgesteld aan de hand waarvan hij heeft kunnen vaststellen dat de derde maandag van januari de meest deprimerende dag van het jaar is: Blue Monday. De meeste mensen zullen die dag in een flinke dip zitten. Alle zaken die hierboven zijn genoemd zitten in het pakket die de dip veroorzaken.
Dus wie gisteren in een dip zat, weet in ieder geval dat hij niet de enige was. En dat het heel normaal was. We kunnen nu gaan uitkijken naar de dag waarop de mensen zich het prettigst voelen. Want dat heeft Arnall ook berekend. Nog even geduld: dat is de vrijdag in juni die het dichtst bij de dag ligt waarop officieel de zomer begint.
Tot die tijd moeten we het maar zien te rooien.

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei. Bookmark de permalink .

21 reacties op JA HOOR, DAT HEB ÍK WEER!

  1. Geertje zegt:

    Ook voor mij geen Blue Monday gelukkig! 🙂
    (Had er al voldoende voor een paar jaar gehad denk ik ;-)).
    Maar eerlijk gezegd, als ik het weer van vandaag bekijk en de voorspellingen voor morgen zie, dan word ik toch wel een beetje somber…

  2. Judith@work zegt:

    Ik had afgelopen maandag een glansrijk functioneringsgesprek dus mijn dag was best wel goed!
    Die vrijdag in juni wordt in ieder geval niet mijn beste dag van het jaar, dat weet ik nu al. Die valt namelijk in een van de drukste weken van het jaar op mijn werk en waarschijnlijk zal ik dan na twee nachtdiensten de hele dag in bed liggen om bij te komen…

  3. Vedat zegt:

    Ja, ik heb dat bericht over die depri-dag ook gelezen. Ik ben er nogal nonchalant overheen gestapt. Ten onrechte dus, nu ik dit gelezen heb.

  4. Min zegt:

    Wat een mazzelaar ben ik toch, ik heb steeds minder om over te sippen.
    Ik let al op hoe ik het geld uitgeef en ik zie elke dag wel iets wat me doet glimlachen.
    En vandaag lukt dat al heel aardig dankzij dit log.

  5. Renesmurf zegt:

    Het ergste is dan in elk geval achter de rug.
    Wel sneu, zo vroeg in het nieuwe jaar al zo somber te doen.

  6. klaproos zegt:

    🙂
    blue monday.. hij had het niet beter kunnen verwoorden tagrijn:-)
    vandaag moest ik nog aan je denken,
    dacht: dit zou tagrijn wel mooi gevonden hebben, en je zult het zo zien op mijn log:-)
    groetjes
    klaproos

  7. Ja hoor. Wie valt er weer buiten de boot? Wie kan er weer eens niet meedoen? Mijn depressie was allesbehalve een blauwe maandag. Dus die telt natuurlijk niet… En gisteren – weer of geen weer – ben ik opnieuw tekortgeschoten.

  8. Elmar zegt:

    Gisteren gelukkig negens last van gehad!
    Je kunt natuurlijk zo’n dag ook goed vol plannen dan is ie snel voorbij!;-)
    groetjes,
    Elmar

  9. boomkruiper zegt:

    Zolang als je alletwee je oren nog aan je hoofd hebt zitten hoef ik me nog geen zorgen te maken 😉

  10. ingrid zegt:

    ‘k Ben blij dat ik er nu pas achter kom ; anders had ik gister misschien idd in een dip gezeten 😉
    Groetjes Ingrid.

  11. Thérèse zegt:

    Uitstekend humeur gisteren!! Wat zal het die aankomende vrijdag een uitbundige dag worden; als ik dàt maar aankan…

  12. Belinda zegt:

    Ach Blue Monday is zonder depri te worden aan mij voorbij gegaan. Mensen praten elkaar ook echt dingen aan hoor!

  13. f r e d zegt:

    dat had ik gisteren moeten weten; dan had ik wel even meegedepressiveerd…..

  14. kamira zegt:

    Ik heb de hele dag lopen zingen gisteren!!!!

  15. paco zegt:

    Voelde mij uitstekend gister.

  16. Zakina zegt:

    Ik had gister last van heel andere dingen, maar deprimerend was het wel hahaha. Ik droom van luiers met vastere inhoud 😉

  17. ik had er gisteren geen last van
    blij dat ik niet de gemiddelde nederlander ben 🙂

  18. Echt last had ik er niet van, maar ja goede voornemens had ik niet, ik wist al dat mijn giro dramatisch laag zou staan en van het weer kijk je ook al niet vremd meer op.
    Was op tijd op werk, had geen file, kreeg drie nieuwe klanten, dus…………….ik houd mijn hart vast voor die vrijdag in juni, dan zal wel alles fout gaan bij mij.

  19. een vrijdag in juni????
    ik begin af te tellen ..

  20. Dwarsbongel zegt:

    Het kan best zijn dat de meeste regen naast je valt, maar je wordt wel nat van de regen die OP je valt…

  21. Hanny zegt:

    Blijkbaar ben ik een heel opgeruimd mens, want een dipt heb ik gisteren niet gehad en heb ik trouwens zelden.
    Wat ze al niet uitzoeken.

Je kunt hier reageren

