LEIDS DETAIL 113

<

Een moskee (?), een grote bol en een gebouw. Drie aardige plaatjes voor een nieuwe aflevering van de wekelijkse rubriek Leids Detail. Wat is het verhaal erachter? Wie het niet weet kan dit onder de derde foto lezen. Veel succes!

Bij de eerste foto zal menigeen op het verkeerde been zijn gezet. Zoals je op de foto hieronder kunt zien is het een van de kleine torentjes aan de frontzijde van het stadhuis aan de Breestraat. Het heeft alles te maken met de Watergeuzen die Leiden in 1574 hebben bevrijd. De calvinistische geuzen droegen zilveren maantjes met het motto: ‘Liever Turks dan Paaps’. Want Turken waren betrouwbaar en roomskatholieken niet.
De bol op foto twee is er een van de twee die liggen voor de ingang van energiebedrijf Nuon aan de Langegracht. Hieronder zie je dat. De in de 19e eeuw afgebroken Hogewoerdspoort heeft flink wat nagelaten, waaronder deze twee mysterieuze bollen.  Ze bevonden zich ooit op de timpanen van de Hogewoerdsbuitenpoort en vonden in de jaren 1970 bij de vernieuwing van de Langegracht een nieuw plekje.
Tot slot de derde foto. De uitleg laten we aan de ANWB over. Het gebouw staat aan de Haven. Met de rug naar het gebouw maakte Tagrijn daar ook maar een plaatje van.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

22 reacties op LEIDS DETAIL 113

  1. Plato zegt:

    Ja, ook hier: score noel komma noel.
    Maar wel mooi om de foto’s te zien. En ach….wij niet Leidenaren weten inmiddels wel dat het hier flink afzien is.

  2. beuzeblaadje zegt:

    Uiteraard jouw Leids Detail ook nog
    even weer “meegepikt”. Maar de score is
    weer nihil!
    Doeiiii,
    beuzeblaadje

  3. rietepietz zegt:

    Ik dacht al dat die bal in dat kuiltje niets met golf spelen te maken had 😉

  4. Vedat zegt:

    Heel mooi, Tagrijn. Dat de watergeuzen liever Turks waren, dat kan ik me nog wel voorstellen in die tijd. Vervelend, dat we dat op de katholieke lagere school nooit leerden. “Boeven” waren het, dacht ik als kind.
    Maar over de scheepvaartmaatschappij heb ik nog wel wat te vragen, Tagrijn. Een ziekenfonds, een wandelvereniging, een toerclub… Ja, noem maar op, wat er allemaal is opgericht met als naam “De Volharding.” In mijn ogen waren het altijd “volkse” en “protestante” verenigingen. Een scheepvaartmaatschappij verrast mij dus. Weet je daar meer over?

  5. Tjan zegt:

    Het moest van ver komen dit keer. Echte hersenkrakers. Maar… uiteindelijk toch drie uit drie 🙂 Mooi verhaal rond dat Turkse maantje.

  6. Judith zegt:

    Hmmm, alleen de bollen wist ik te plaatsen, verder was het allemaal nieuw voor mij!

  7. f r e d zegt:

    leg neerrrrr die bal….!!!

  8. J@ntje zegt:

    jeetje het is echt alweer vrijdag !
    leerzaam weer !!
    ongeloofelijk hoeveel foto’s je van zo’n stad kan maken..
    je blijft me verrassen !
    fijn weekend!

  9. Renesmurf zegt:

    Wat leuk, die ode aan de turken!
    Die bollen zijn nog het allerleukst!

  10. Elmar zegt:

    Mooi leerzaam stukje Tagrijn!
    groetjes en fijn weekend!
    Elmar

  11. Thérèse zegt:

    Mooie stukjes Leiden weer. “Liever Turks dan paaps”, daar moet ik toch wel een beetje om lachen. Als veel mensen er nu ook zo over dachten, was Turkije gauw in de EU, denk ik.
    Fijn weekend!

  12. Min zegt:

    Oh op zo’n stormachtige en druilerige dag als vandaag zulke mooie en zonnige foto’s te zien.
    Ik zou bijna zin hebben om op vakantie te gaan in Leiden 😉

  13. Belinda zegt:

    Dat bijbehorende verhaal bij de eerste foto, had ik nooit verwacht! Geweldig!

  14. loontjuh zegt:

    Niet alle foto´s herkende ik.
    Mijn scripts staan erop, veel kijk en luisterplezier, fijn weekend.

  15. Hermien zegt:

    De Haven vind ik toch zo’n mooi plekje in Leiden!
    En die halve maantjes dat is nieuw voor mij, weer wat geleerd!

  16. Zakina zegt:

    intressant, vooral dat halve maantje

  17. Brimstone zegt:

    De halve maantjes op het stadhuis zijn bijna weer actueel. Een mooi historisch symbool.

  18. paco zegt:

    Mooie afsluiting weer

  19. Niklas zegt:

    ‘Liever Turks dan Paaps’: heeft dat niet alles te maken met de haatzaaiende uitspraken van en (paaps opgevoede, maar nooit volwassen geworden) Geert Wilders, zoals hij dezer dagen weer het nieuws beheerst?

  20. weer een log vol wijsheid en wetenswaardigheden.
    ik heb er met volle aandacht van genoten!

  21. Hanny zegt:

    Wat voor symbool en motto zouden de geuzen nu hebben als Leiden nu bevrijd zou worden?

  22. Nee . de eerste foto herkende ik wel.
    Ik werd op het verkeerde been gezet bij de derde foto.
    Dacht in eerste instantie aan een van de huizen achter het Schuttersveld (kom zo snel even niet op de naam).
    Die bol heb ik volgens mij onlangs ergens anders of bij jou ook al eens gezien.
    Kan ook helemaal fout zitten, maar ja drukke dagen he hahhahahahh

Je kunt hier reageren

