EEN NACHTELIJK VLIEGTOCHTJE


Tagrijn is altijd wat sceptisch als mensen over paranormale ervaringen beginnen te praten. Daarom is het met enige aarzeling dat hij dit waargebeurde verhaal na ruim twintig jaar toch opschrijft. Was het een droom? Dat ligt erg voor de hand. Maar hoe kan het dan dat…? Afijn, lees maar.
Toen hij die nacht wakker werd, merkte hij dat hij niet in zijn bed lag, maar ergens tussen het plafond en de vloer zweefde. Zelfs op dat moment realiseerde hij zich dat zulke dingen echt niet kunnen en dat hij dus droomde.
Maar het was wel grappig, dus hij probeerde of hij richting aan dat zweven kon geven. Dat lukte.
Toen bedacht hij dat hij dan ook wel naar buiten kon. Dus het raam open en gaan. Even later zweefde hij boven nachtelijk Leiden. Op de klok van het stadhuis zag hij dat het net één uur was, dus erg lang sliep hij nog niet! Hij vloog over de Hoogstraat en zag dat er vlammen uitsloegen in de winkels in de Donkersteeg. De brandweer was er druk aan de gang. Hoe bedenk je zoiets…
In die tijd leefde zijn moeder nog en hij dacht dus: ik vlieg even naar haar huis in de Merenwijk en kijk door het raam naar binnen. Van de vlucht herinnert hij zich niets meer, een stukje overgeslagen waarschijnlijk, maar hij zag zijn moeder op de bank zitten met een puzzelboekje. Niet zo vreemd, want daarmee kon je haar bijna uittekenen tot diep in de nacht.
Toen werd hij wakker. Prinsheerlijk in zijn bed. Wat een idiote droom. En daarna sliep hij weer in.
De volgende morgen stond hij zo fris als een hoentje op en grinnikte om die toch wel leuke droom. Totdat hij de radio aanzette, die in het nieuws meldde dat in de Leidse binnenstad, in de Donkersteeg, die nacht een groot aantal winkels was uitgebrand. Ja, en daar kijk je dan toch even van op, want dat geeft zo’n droom meteen een andere dimensie.
Daarom de vraag die Tagrijn tot aan vandaag bezighoudt en waarmee hij dit stukje ook is begonnen: Was het een droom? Dat ligt erg voor de hand. Maar hoe kan het dan dat…?

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei. Bookmark de permalink .

25 reacties op EEN NACHTELIJK VLIEGTOCHTJE

  1. Geertje zegt:

    Toeval kan je het gewoon niet noemen.
    Je hebt in je droom gezien dat het een bepaalde straat was waar het ook daadwerkelijk gebeurde.
    Natuurlijk moet het een droom zijn geweest; zweven of vliegen (heerlijk is dat he? 🙂 )
    kan in realiteit niet.
    Natuurlijk kan je bijvoorbeeld sirenes hebben gehoord hebben in je slaap, waardoor je droomt over brand, maar dan nog verklaart het niet de lokatie.
    Ik geloof (en geloof me, uit ervaring) dat er veel meer is tussen hemel en aarde.
    Ik denk dat je een voorspellende droom hebt gehad, of misschien op de een of andere manier het bewustzijn van iemand anders hebt “meegekregen”.
    Zender-ontvangerprincipe.
    Maar goed, hoe dan ook; bijzonder is het zeker!

  2. Min zegt:

    Geen idee hoe zoiets kan, maar het is wel een mooi verhaal.

  3. Zakina zegt:

    Lucidedroom heet het geloof ik. Hoe het zit weet ik niet, maar ik vind het een bijzonder logje

  4. Een flink aantal van de reacties hier zijn mooie illustraties van het ongemak en de skepsis die je doorgaans ontmoet als je met dit soort ervaringen naar buiten komt. Krampachtig zoekt men naar begrijpelijke verklaringen. Het valt me in elk geval nog mee dat het door weinigen als regelrechte nonsens wordt afgeserveerd. Grappig.
    Helemaal grappig wordt het als je zoiets meemaakt terwijl je betrouwbare getuigen hebt die je er direct over vertelt, en er daarnaast werkelijk geen enkele plausibele manier valt te verzinnen waarop je anders aan de zeer precieze info kon komen.

  5. Vedat zegt:

    Het is wel een bijzonder verhaal, maar dat je het gelijk aan het paranormale verbindt. Dat je jouw moeder in een droom ziet zitten, dat is verklaarbaar, wan je kunt haar uittekenen in die positie, schreef je. De combinatie in jouw droom of dromen is niet gek. We dromen allemaal wel dingen door elkaar. Kan het niet zijn, dat de brand veel indruk op jou heeft gemaakt, dat je er later pas over bent gaan dromen en de volgorde zich in jouw onderbewustzijn heeft omgekeerd?

  6. Elmar zegt:

    Geen idee hoe het kan, hier boven staan een aantal plauzibele verklaringen. Welke klopt geen idee, maar het is wel een mooi verhaal!
    groetjes,
    Elmar

  7. Renesmurf zegt:

    Puur toeval, je had net zo goed niet over een brand kunnen dromen.
    Dat je er net wel over droomde is dus toeval.

  8. rietepietz zegt:

    Ik ga toch ook voor “iets gehoord hebben in je slaap ” waardoor je er over bent gaan dromen . Met een slaapwandelende man weet ik dat hij soms gewoon verder droomt en de dingen die ik zeg daarin meeneemt .

  9. Thérèse zegt:

    Wat het ook is geweest, het is een interessant verhaal.
    Op visites kan je er in ieder geval mooi mee voor de dag komen. Ik noem maar een dwarsstraat, ik bedoel een Donkersteeg. Het is wel heel overtuigend, ook hoe je je moeder zag zitten met haar puzzelboekje….
    Prachtig!!

  10. Belinda zegt:

    Dus je hebt pyromanenbloed door je aderen stromen dat je de hele stad toendertijd hebt aangestoken.
    Maf hè dat soort levensechte dromen, dat als je smorgens wakker wordt dat je eerst moet denken of het nu echt was of gedroomd. Ach ja 20 jaar verder kunnen ze je toch niet meer oppakken want dat is allang verjaard joh! 😉

  11. Oh, trouwens, Klaproos… laatst had ik nog wel zoiets bij jou. Klaprozen met leren jassen aan. Da’s waar ook.

  12. Voor degene zelf die zoiets incidenteel overkomt is het net zo frappant als voor degenen die ervan horen.
    Er lijkt wel een gemeenschapppelijke bron te zijn die, als je bent “aangesloten”, bepaalde buitenzintuiglijke informatie verstrekt. Mij is zoiets ook eens gebeurd, zo’n live “getuig-droom”. Ook in wakende toestand heb ik (ditmaal bewust opgeroepen) momenten van “aansluiting” gekend. Een tijdje was ik daarover best enthousiast. Ik vond het best wel “cool” om dingen te weten die ik onmogelijk kón weten. Maar ik houd me er nu al jaren afzijdig van omdat het in mijn ogen weinig zinnigs voor mijzelf of anderen toevoegt. Ook heb ik geen getuige-dromen meer gehad, bij mijn weten.

  13. boomkruiper zegt:

    Ik krijg er de koude bibbers van Tagrijn. Wat goed dat jij dit op papier/blog durft te zetten want de meeste mensen zullen dit soort ervaringen voor zich houden. Dit kan geen toeval zijn nee … dit is iets dat voor mesen onbegrijpelijk zal blijven. Gelukkig maar …!

  14. Pasula zegt:

    Ik denk dat je toch een uittredingservaring had.

  15. Brimstone zegt:

    De verklaringen van Di Mario en Hermien vind ik zeker tot de mogelijkheden behoren.
    Een andere kan zijn dat je geheugen met je op de loop is gegaan door bijvoorbeeld de volgorde in tijd om te draaien.

  16. klaproos zegt:

    tsssssss dat is wel stof tot nadenken tagrijn…
    wonderlijk hé,
    ik ben daar wel een soort van gelovig in,
    mijn ex droomde ook altijd dat ze kon vliegen 🙂
    groetjes
    klaproos

  17. Hermien zegt:

    Het kan natuurlijk gewoon toeval zijn. Je droomt gemiddeld 3 keer per nacht geloof ik en dat er dan één keer iets bij zit dat echt gebeurt, lijkt mij niet onmogelijk qua statistische kansen en zo.
    Di Mario heeft ook een plausibele verklaring trouwens 😉

  18. paco zegt:

    Zulke dingen zijn niet ongewoon Tagrijn.Je kunt de geest losmaken van het lichaam.Lucide droom heet het.

  19. Di Mario zegt:

    Wil je de volgende keer niet meer met een beste borrel naar bed gaan! En doe de volgende keer de radio netjes uit als je gaat slapen. 😉
    Love As Always
    Di Mario

  20. dus zegt:

    Dat heet een lucide droom… voor wat het waard is… heb je iets om op te googlen.

  21. geen idee wat jij die nacht uitge’spook’t hebt, tagrijn, maar een fascinerend verhaal is het wel geworden!
    welterusten, :-))

  22. tagrijn zegt:

    @Glibber: moet inderdaad wat langer dan 20 jaar geleden zijn, wamt mijn moeder is in 88 overleden. Zal het even aanpassen. Bedankt.

  23. PS: is volgens mij al iets langer dan twintig jaar want Hill woonde nog in Zoetermeer en ik dacht dat we hier al 21 jaar zitten.

  24. Raar he dat soort dingen, en die brand kan ik mij nog herinneren, was omstreeks deze dagen.
    Woonde toen door de week tijdelijk in Zoetermeer bij mevr. glibber en baalde dat ik het gemist had.

  25. Hanny zegt:

    Er is meer tussen hemel en aarde dan wij weten. Een verklaring daarvoor zul je nooit vinden.

Je kunt hier reageren

