WIE TUINT HIERIN?

Wat zou je doen als je je mailbox opent en je krijgt dit bericht:

Het is in gebrekkig Nederlands gesteld en komt waarschijnlijk van een of andere buitenlandse organisatie. Weg ermee dus! Maar hoe zou het toch komen dat nog dagelijks tientallen mensen hierin tuinen?
Wie via internet bankiert, kan voordat hij inlogt, een pagina op zijn scherm krijgen die er bedrieglijk echt uitziet, maar toch wel wat vreemde vragen stelt. Mijn pincode? Nee dus…
Dat formulier ziet er zo uit:

Tagrijn begrijpt werkelijk niet dat er nog altijd mensen zijn die echt veronderstellen dat de Postbank zulke vragen stelt.
Wat te denken van het mailtje dat Tagrijn vorige week ontving. Oei, hij was zijn creditcard of pinpasje kwijt en daarmee zijn ze aan de haal gegaan…

Nu heeft Tagrijn geen rekening onder de naam Tagrijn, dus ook daardoor weet hij zeker dat dit onzin is. Bovendien heeft hij zijn pasjes nog. Dus niet klikken op de aangegeven site.
Maar ook hier weer de vraag: waarom trappen mensen hierin? Wie dat doet is toch behoorlijk naief. Dus wie daardoor geld kwijtraakt: eigen schuld, dikke bult.

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei. Bookmark de permalink .

22 reacties op WIE TUINT HIERIN?

  1. Brimstone zegt:

    Niet lezen, niet nadenken,gemakzuchtige volgzaamheid en voila invullen maar.

  2. rietepietz zegt:

    Als we op enig moment gedwóngen worden te gaan telebanken ( omdat dat voor de banken zo lekker goedkoop is ) worden ál die stumpers die zich onvoldoende kunnen redden met begrijpend lezen dus het slachtoffer van dit soort praktijken .

  3. PaulHUzzz zegt:

    Hahaha.. ja dat denk ik dan ook, hoe kunnen mensen zo stom zijn om daar in te trappen… maar ja, het gebeurt toch vaak genoeg… dus kennelijk behoren wij dan tot de slimmere helft van de mensheid 😉

  4. Renesmurf zegt:

    eigen schuld, dikke bult, vind ik te ver gaan.
    Mensen misleiden mag niet.
    Maar ik geef wel toe dat het heel stom is om daar in te tuinen.
    maar ook domme mensen moeten beschermd worden.

  5. Pasula zegt:

    Die mensen die dat sturen zouden ze op moeten pakken. Ik trap daar ook zeker niet in, maar ik begrijp wel dat bv ouderen dat in hun onschuld wel doen.
    Bah, mensen die misbruik maken van een ander, ik ben daar zo klaar mee!

  6. kamira zegt:

    Ik zie op een reactie dat veel ouderen erin trappen
    Ik heb op het programma radar gezien dat er toch meer wat jongere intrappen en voor 40.000 de mist in gingenIk ben oud grijs en rimpelig maare niet gek wie geeft er nu zomaat zijn gegevens uit de pen ????
    ikke niet en veel van mijn vriendinnen ook niet

  7. kamira zegt:

    Ja vreemd Dat er toch mensen zijn die overal intrappen

  8. Daisy zegt:

    Ik begrijp niet goed dat mensen op 1 & 3 reageren. De tweede vind ik toch best ‘echt’ lijken. Inderdaad die PINcode maar sommige mensen zouden het misschien zo in de vlucht even invullen.

  9. Vedat zegt:

    Ik heb ook zo’n soortgelijk verzoek gekregen. Ik heb het met het IP-adres doorgestuurd naar de Postbank. De Postbank doet hiervan altijd aangifte.
    Maar Tagrijn, niet iedereen is gelijk. Er zijn echt wel mensen, die doen wat er gevraagd wordt, hoor.

  10. eva zegt:

    Toch kan ik mij voorstellen dat er mensen intuinen.
    Het is soms bijzonder geraffineerd.
    Ik kreeg ook een mailtje:
    “geachte voeler gebruiker” met hetzelfde verzoek.
    Dat is waarschijnlijk een vertaalprogramma dat Freeler als “voeler” vertaald!
    Ik heb het keurig ingevuld!
    Want stel je voor, dan zou ik het hele
    weekend niet kunnen bloggen!
    gr eva

  11. Elmar zegt:

    Ik had nog nooit dergelijke brieven gezien nu wel dankje Tagrijn! Maar er in trappen ik dacht het niet!
    groetjes,
    Elmar

  12. Min zegt:

    Tja dit soort dingen doet me dan altijd aan die Pieperadvertentie denken.
    En als mensen dan die pieper kochten kregen ze een heel mooi doosje thuisgestuurd.
    En daarin lag dan een aardappel.
    Tja…

  13. Thérèse zegt:

    Ja, deze voorbeelden zijn nogal duidelijk, maar ik heb weleens papieren gehad (weet nu niet meer precies waar het over ging), maar die zagen er bedrieglijk echt uit. Gelukkig zijn wij er niet ingetuind, maar eigenlijk zou je steeds de Consumentenbond moeten inlichten. Het is triest, al die oplichterijen. Er zijn er altijd, die erin trappen om wat voor reden dan ook.

  14. Eigenlijk vind ik het eerder verdacht dat het over-knullig is. Waarom zijn de fouten niet een klein beetje subtieler en dus echter? Het lijkt net of het juist stevig wantrouwen móét opwekken. Zodát mensen, verwonderd, gaan kijken. Want zelfs Babelfish had dit beter gedaan.

  15. Belinda zegt:

    Ik denk dat veel ouderen daar echt wel in kunnen trappen, die zijn al snel te overtuigen. Heel triest dit soort dingen want er vallen altijd slachtoffers!

  16. klaproos zegt:

    niet te geloven dat hier mensen intrappen hé tagrijn,
    echt niet te geloven maar ja het is wel zo….
    toch erg hoor….
    groetjes
    klaproos

  17. paco zegt:

    Achter een pc zitten en die pc het werk laten doen wil nog niet zeggen dat je dan met je eigen hersens offline moet gaan.

  18. Di Mario zegt:

    Hahaha, ik snap de verbazing van neusje. Hahaha.
    Ik snap jouw verbazing over dat mensen hier intrappen, maar denk eens aan al die oude mensen die dit soort dingen niet begrijpen. Dit soort dingen lonen, anders hadden ze het niet gedaan. Maar het is soms niet eens het invullen van je gegevens. Als je op een link klinkt kan er natuurlijk ook een programma op je pc geinstaleerd worden die al je wachtwoorden (en pincodes) onthoudt zodat ze later die kunnen gebruiken.
    Je verbaasd je erover. Ik ook soms. Maar neem nou die vervelende virus die via msn gaat. Ik krijg gemiddeld twee a drie meldingen per dag via msn, Check this out met een link. Die mensen zijn dan altijd offline. Als je erop klikt, hup paardje in je pc. Moeilijk te verwijderen, maar er zijn nog steeds mensen die erin trappen.
    Goede voorlichting en je pc scannen op paarden en dergelijke is de enige remedie.
    Love As Always
    Di Mario

  19. Zakina zegt:

    Ik kan je vertellen uit betrouwbare bron, dat dit heeeeeeeel vaaaaaaak gewoon ingevuld wordt. Persoonlijk vind ik het wel ff leuk om nu te zien hoe die mailtjes er dan uit zien.

  20. Ik krijg ze ook regelmatig zogenaamd van ziggo, gaan uiteraard vrijwel ongelezen naar verwijderen.
    Denk dat de mensen die erin trappen gewoon niet goed lezen en automatisch reageren, erg dom en erg gevaarlijk.

  21. wat een ontgoocheling lees ik hier??? :-((((
    heet jij in het echte leven niet tagrijn????
    hoe kom je dan aan die naam?????
    tsss .. hier kan ik met mijn verstand niet bij?
    getekend,
    curieuzeneuzemosterdpot

  22. Hanny zegt:

    Inderdaad ongelooflijk dat mensen hierin trappen. Of het is slecht gesteld met de taalbeheersing, of ze zijn oliedom.

Je kunt hier reageren

