LEIDS DETAIL 114

Een huis met roodwitte luiken, een huis op de hoek en een gedicht van Hugo Claus. Voor de puzzelaars is de vraag ook in deze aflevering van Leids Detail natuurlijk weer: wat en/of waar? En het antwoord krijg je weer onder de derde foto.

De Leidenaars hebben dit natuurlijk meteen herkend: dit is het huis dat bij de vroegere Stadstimmerwerf aan het Kort Galgewater behoort. In dit huis woonde de stadstimmerman. Vroeger zat er er nog een vleugel aan dit gebouw, maar die moest in 1824 door de komst van de Morspoortkazerne het veld ruimen. Aan de achterzijde werd door de architect Arent va ‘s-Gravesande een graanopslagplaats ontworpen. Rond 1990 vond een ingrijpende verbouwing plaats en werd het geheel geschikt gemaakt voor bewoning. Hieronder een foto van het woonhuis.
De tweede foto toont ons de deur van een groot woonhuis op de hoek van het Pieterskerkhof 22 en de Lokhorstraat. Het geheel staat ook weer hieronder. Het huis dateert uit ongeveer 1500 en is menigmaal gerestaureerd, waarbij binnen de oude binten in tact zijn gebleven.
Het muurgedicht van Claus is te vinden aan de Geregracht. Omdat het gebouw zo lelijk is op deze oude plek in de stad, laten we dat ook maar eens zien.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

22 reacties op LEIDS DETAIL 114

  1. Tjan zegt:

    Nu pas tijd voor Leids Detail, en het is al weer bijna vrijdag. Drie uit drie, deze editie. En… dat gebouw aan de Geregracht vind ik helemaal niet zo lelijk.

  2. rietepietz zegt:

    Het huis met de mooie luiken ben ik wel eens teengekomen op een stadwandeling maar of het nou terug zou kunnen vinden…. ?

  3. 10eke zegt:

    Leuk om weer wat van Leiden te zien!
    Fijne dag, gr 10

  4. kamira zegt:

    prachtig die mooie grote duidelijke foto`s

  5. Pasula zegt:

    Die 1e foto: die luiken wil ik ook! Wat een sfeer geeft dat, super!

  6. de eerste gevel is een plaatje!
    de laatste daarentegen ..
    ondanks het gedicht van hugo claus blijft het een ‘misbaksel’?
    bak jij er een lekker weekend van, tagrijn?

  7. klaproos zegt:

    wat een schitterende gevels heeft leiden toch tagrijn,
    een genot om naar te kijken,
    maak er een fijn weekend van hé.

  8. boomkruiper zegt:

    Het is wel errrug modern op deze plek lijkt me!

  9. Jaco zegt:

    Eén uit drie, maar dat is beter dan de laatste paar keren. Het is dan misschien een lelijk gebouw, maar het gedicht is wel weer prachtig, inclusief vormgeving en lettertype; het past alleen niet bij de omgeving, wel bij het gebouw.

  10. Renesmurf zegt:

    Gevelpandjes vind ik prachtig, daar kunnen me er niet genoeg van zijn.
    Hoe meer versiersels hoe liever ik het heb!

  11. Elmar zegt:

    AuW!! die muur doet zeer aan je ogen!
    De oude panden spreken me veel meer aan!
    groetjes en een fijn weekend!
    Elmar

  12. Vedat zegt:

    Ik zit al een tijdje naar het gebouw met het gedicht te kijken. Het is wel apart en eerlijk gezegd vind ik het niet eens zo misstaan. Het is anders, maar ja… Wat mij wel opvalt is, dat er geen ramen in de voorgevel zijn. Kan er soms stiekem tussen de regels door gekeken worden?

  13. beuzeblaadje zegt:

    Yes, yes, yes!!!
    De bovenste herkende ik sowieso!
    Van dit prachtige pand met rood/witte luiken heb ik toen ook foto’s gemaakt.
    Ik neem eigenlijk aan dat we ook langs het pand op de 2e foto zijn gekomen maar weet het niet meer zeker. Het prachtige gedicht van Hugo Claus heb ik volgens mij niet gezien!
    He, he….eindelijk eens wat herkenning voor mij, leuk Tagrijn!!
    Fijn weekend,
    beuzeblaadje

  14. loontjuh zegt:

    Ik herkende ze, fijn weekend, groetjes.

  15. Belinda zegt:

    Prachtige details Tagrijn. Dat gedicht is mooi maar de verpakking vind ik foeilelijk…

  16. Hermien zegt:

    Oogverblindend lelijk inderdaad. Rode luiken, ja, die waren makkelijk, maar het huis op de hoek had ik niet herkend.

  17. f r e d zegt:

    een wonder is geschiedt…..; dat rooie luiken geval herkende ik !!!

  18. Di Mario zegt:

    Ergens in de stad staat een andere tekst op een huis, aan de zijkant. Pffff, vraag me niet waar.. volgens mij bij de vrouwenstraat in de buurt.. Lekker duidelijk he. ahahhaha
    Love As Always
    Di Mario

  19. luikjes om verliefd op te worden 🙂

  20. Ik herkende ze alledrie en vooral de laatste door zijn lelijkheid.
    Snap nog steeds niet dat ze dat hebben toegestaan.

  21. Hanny zegt:

    Een prachtig gebouw de vroegere Stadstimmerwerf. Mede door de luiken.
    Een heel ander gebouw dan het gebouw waar het gedicht op staat. Het gedicht geeft er een beetje sjeu aan, maar verder is het niet bepaald mijn smaak.

Je kunt hier reageren

