DE CREATIVITEIT VAN MOVENS

Hij kijkt je verbaasd aan. Ga ik op de foto? Het is een van de objecten die te zien zijn in vitrines in het Stadsbouwhuis aan de Langegracht. Het is het resultaat van de creativiteit van mensen die professioneel begeleid een dagdeel doorbrengen in Movens, het Dagactiviteitencentrum Leiden. Movens is een onderdeel van de GGZ. Behalve keramiek zijn er ook tekeningen. Deze zijn te zien boven het atrium van het Stadhuis.
Als de organisatoren van deze expositie wat meer aandacht hadden besteed aan de kunst van het exposeren, dan zou het werk vast en zeker veel beter tot zijn recht zijn gekomen. De vitrines in het Stadsbouwhuis zijn tegen de ramen van de Langegracht aangezet, waardoor alles in tegenlicht gezien moet worden. En dat komt ook de foto’s niet ten goede. Het bekijken van de tekeningen in het stadhuis is een crime. Ook deze liggen in vitrines waarin het raster van het glazen dak zo hinderlijk weerspiegelt dat je heel wat verbeeldingskracht nodig hebt om goed te zien hoe de tekening er nu eigenlijk uit ziet. De laatste afbeelding geeft daarvan een indruk. Jammer.

De exposities zijn nog tm 19 februari te zien ma tm vr 9.30-17 en do bovendien tot 20 u.

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

29 reacties op DE CREATIVITEIT VAN MOVENS

  1. eva zegt:

    Ontzettend leuk vind ik dit.
    Wat kunnen veel mensen toch bijzondere dingen.
    Dat komt er lang niet altijd uit.
    gr eva

  2. plato zegt:

    Topzwaar van kleurigheid, vreemd soort werkelijkheid. Leuk als totaalbeeld, maar ik zou er niet uren naar kunnen kijken. Ik ben een cultuurbarbaar, ja….ik weet het.

  3. Geertje zegt:

    Wat mooi!!!
    Hoop dat ze gaan “rondreizen” want dat zou iedereen meoten zien.
    Schitterend en inderdaad jammer dat het niet overal goed tentoongesteld is.

  4. @
    🙂 grapjas!!!
    Tuurlijk heb ik die foto al eerder geplaatst
    http://seraka.web-log.nl/seraka/2009/02/knotjes.html
    Hoe kon hij anders de dichter inspireren???
    Het gaat om de samenwerking tussen foto en gedicht 😉

  5. een doekje over de vitrines kan ook geen kwaad 😉
    schitterende kleurrijke expositie
    heel sprankelend
    de kunstenaars zullen enorm happy zijn met deze expositie op zo’n belangrijke plek
    ik doe het ze nog niet na 🙂

  6. Vedat zegt:

    Wat mooi gemaakt, zeg. Ik ben het helemaal met je eens, ze verdienen een eervollere plaats.

  7. Martine zegt:

    Leuk om hier naar te kijken, goed dat het gemaakt wordt. Ik denk alleen niet, dat ik het gauw in mijn huis neer zou zetten. Het is allemaal wel heel kleurrijk en zo, maar het gaat gauw vervelen. Ooit heb ik eens een schaal van papier-maché gekocht in de vorm van een kip, gemaakt door iemand met een verstandelijke beperking. Die schaal heeft precies één paasontbijt op tafel gestaan, daarna was ik er op uitgekeken..
    Blijft overeind, dat het de makers veel voldoening moet geven hun werk in een etalage te kunnen zien, zodat ook anderen er plezier aan kunnen beleven.

  8. rietepietz zegt:

    Jammer dat er niet meer aandacht aan het exposeren is gegeven , doe het goed óf doe het niet zou ik zeggen . Ik zie hier bij jou Tagrijn regelmatig moderne kunst , niet helemaal mijn smaak ( al spreken sommige dingen me tóch aan ) ik zie eerlijk gezegd geen verschil tussen deze en andere kunstobjecten ,maar ja , ik ben ook geen kenner .Voor kenners heeft het zo te zien wel iets van bedreiging !

  9. tagrijn zegt:

    @Thérèse: OTR:Je reactie verwijderen? Nee, natuurlijk niet. Iedereen mag zeggen wat ie wil.
    In dit geval ging het echter niet om de voorwerpen te verkopen. Zie het maar als een ouderavond als de kinderen hun tekeningen vol trots in de klas mogen ophangen. Ik denk dat deze mensen apentrots zijn dat de dingen die ze gemaakt hebben on het stadhuis te bekijken zijn. Ik zie er geen concurrentie met kunst van kunstenaars in.
    Maar nogmaals: iedereen mag bij mij zijn ei kwijt. Het zou toch te dwaas zijn om reacties waarmee ik het niet eens ben te verwijderen!

  10. klaproos zegt:

    het zijn stuk voor stuk enorme leuke kleurrijke werken tagrijn,
    dat je zulke foto’s kunt nemen onder beroerde omstandigheden zegt heel wat over jou,
    ik ben erg weg van alle vrolijkheid die ik hier zie,ik zou dat zo in huis zetten:-)
    groetjes
    klaproos

  11. Thérèse zegt:

    Tagrijn: Als je mijn reactie vervelend vindt, verwijder hem maar, hoor! Ik meen ieder woord, maar ik begrijp het ook wel, als je het ‘gezellig’ wilt houden.

  12. Als kunst is het slechte dagbesteding, als dagbesteding is het aardige kunst.
    Zelf hou ik geloof ik niet zo van die net-echt-clubjes voor psychiatrisch uitgedaagde mensen. Ik heb dat zelf ook geprobeerd en ga mij daar alleen maar psychiatrisch uitgedaagder van voelen. Maar er zijn ongetwijfeld ook mensen die met dit soort projecten wél geholpen zijn.

  13. Thérèse zegt:

    Daar komt nog bij, dat de beelden erg doen denken aan de toentertijd zo verguisde Karel Appel, waarvan tot vervelens toe zijn woorden: “Ik rommel maar wat aan”, smalend werden aangehaald.
    Sorry mensen, die dit lezen, ik heb er vakmatig nu eenmaal een eigen visie op.

  14. Thérèse zegt:

    Tja…..ik zal mij hier niet geliefder mee maken, maar toch doe ik het.
    In Enkhuizen is een beeld gemaakt door kinderen van de basisschool en dat ziet er ongeveer hetzelfde uit, tenminste de idee.
    Geen sterke vormen en een bont geheel. Het schijne mode te zijn.
    Alleen de laatste twee, dat paardje en die schildering vind ik iets eigens hebben.
    Ik vind het best dat men het exposeert, maar het is weer zo’n voorbeeld van: Wij zijn net zo goed kunstaars.
    Ik wil hiermee niet zeggen dat er geen talent aanwezig is, maar het zal wel weer als de grootste kunst gezien worden, waar de beroeps nog iets van kunnen leren???
    Ook is het geen kritiek op jou persoonlijk, hoor, maar het is een behoorlijk gevoel van teleurstelling in de mensheid in het algemeen.

  15. Elmar zegt:

    Wat een mooie fleurige kunstwerken!
    Zonde dat ze zo slecht gepresenteerd worden!
    Je foto’s zijn gegeven de omstandigheden prima, ik had ze niet willen missen!
    groetjes,
    Elmar

  16. f r e d zegt:

    daar bin’t fraaien bij…!!!

  17. boomkruiper zegt:

    Wat een eigenheid in dit werk, daar kan menig beroepskunstenaar nog wat van leren 😉

  18. kamira zegt:

    Je foto`s met uitleg
    mooi en duidelijk maar ik heb op mijn blog uitgelegd het gedoe met vlag en wimpel
    Er IS je iets ontgaan op 31-1

  19. Je foto’s geven toch wel een goede indruk van het geheel, Tagrijn. Ook prettig om eens een positief ‘geluid’ vanuit de zorg te ‘zien’ in de vorm van dagaktiviteiten met blijkbaar hele goede begeleiding en het wordt toch maar geexposeerd. Dat vind ik al HULDE

  20. Belinda zegt:

    Prachtige kleurrijke kunstwerken. Jammer dat het zo slecht geexposeerd is!

  21. paco zegt:

    Mooi gefotografeerd

  22. 10eke zegt:

    Toch nog knap gefototgrafeerd Tagrijn. Jammer dat deze kunstwerken niet goed tot hun recht komen.
    Fijne dag, gr 10

  23. Brimstone zegt:

    Inderdaad zonde dat er zo weinig aandacht is besteed aan het exposeren. Er zitten echt fraaie werken tussen.

  24. Zakina zegt:

    Wat jammer, dat de kleurrijke objecten zo slecht tentoongesteld worden zeg. Calvin zit naast me op de bank en reageerde echt op de beelden… vooral de eerste, derde en dat beeld met het kroontje reageerde hij op. Zal het al een kunstliefhebber zijn? Toch maar weer snel meenemen naar een museum denk ik 😉

  25. Hanny zegt:

    Jammer dat de kleurrijke objecten en tekeningen zo slecht tentoongesteld worden. Ze verdienen beter. Want er zijn prachtexemplaren bij.

  26. Zonde dat ze niet meer aandacht hebben besteed aan het juist etaleren.
    Jammer maar misschien is er nog iets om te zetten de komende week.

  27. ondanks de hindernissen die glas en rooster je gaven, jouw foto’s had ik niet willen missen!
    deze kleurrijke kunstwerken spreken mij enorm aan!

  28. Di Mario zegt:

    Ik zal maar niet zeggen dat het me aan carneval doet denken.
    Love As Always
    Di Mario

  29. Renesmurf zegt:

    ja, dat zijn wel dingen die ze goed zichtbaar moeten maken, dat zijn ze wel waard.

Je kunt hier reageren

