DE TUIN DER LUSTEN

In het Prado in Madrid hangt het schilderij Tuin der Lusten van Jeroen Bosch. Al zou je een week doorbrengen voor dat schilderij, dan zou je nog niet alle details nauwkeurig hebben kunnen bekijken. Op iedere vierkante centimeter gebeurt weer wat anders.
Google Earth heeft veertien schilderijen uit het Prado, waaronder deze, op de foto gezet, zoals wij dat niet zouden kunnen. Tenzij je natuurlijk een toestel hebt met 14 miljard pixels.
Daardoor is het mogelijk alles tot in het kleinste detail te bekijken. Je kunt bij wijze van spreken de verfstreken zien. De uitsnede waarop je inzoomt bepaal je zelf, zoals dat ook met de kaarten van Google het geval is. Alleen nu is het scherper dan in een boek.

Hoe kom je er? Ga naar Google Earth. Selecteer in de linkerkolom de 3D-gebouwen, tik ‘Museo del Prado’ in het ‘Fly to’-vakje en je ziet als je bij het Prado met de muis iets recht naar boven gaat de meesterwerken.
Tagrijn pakte een stukje uit het middenpaneel van de Tuin der Lusten en toont hieronder hoe je steeds dichterbij kunt komen. Veel plezier!

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

25 reacties op DE TUIN DER LUSTEN

  1. tagrijn zegt:

    @Frans: Met de gratis versie kun je ook inzoomen op het deel zover je maar wilt/kan. Maar het plaatje zondermeer opslaan lukt niet. Trucje: Als de de uitvergroting hebt die je wilt opslaan en afdrukken, toets dan tegelijk Ctrl/Alt/Print screen in. De hele pagina staat dan op je klembord. In een fotobewerkingsprogamma kan je dan een uitsnede van het gewenste deel maken en dat vervolgens uitprinten. Ik hoop dat het je lukt.

  2. Frans zegt:

    Tagrijn, bedankt dat je dit op het net Zette. Ik heb een vraag;
    ik wilde al 25 jaar geleden de tuin der lusten zelf schilderen. Doordat je nu zoveel details kunt zien in Google earth wordt dat een stuk gemakkelijker. Echter; hoe kan ik de ingezoomde afbeeldingen opslaan en afdrukken; kan dat alleen met Google earth pro of ook met de gratis versie; zo ja, hoe.
    Zou je zeer dankbaar zijn voor je antwoord.
    Frans

  3. druiveke zegt:

    WOW!! Dit is echt fantstisch!! Geweldig, ik ga straks een even inzoomen op wat druiventrosjes uit de tuin!!
    Dank je wel Tagrijn!

  4. boomkruiper zegt:

    Het is Ffffantastisch he dat je zo kunt inzoomen. De techniek staat voor niets

  5. Brimstone zegt:

    Wat een bijna bizar, prachtige fantasie had die man.

  6. J@ntje zegt:

    prachtig !
    maar mijn tuin der lusten is vol bloemen ’s zomers, vind ik wel genoeg lust!
    fijn weekend!

  7. Pasula zegt:

    Wat een prachtig log tagrijn, ik heb er erg van genoten. Graag méér van dit soort, geweldig!!

  8. Hanny zegt:

    Het schilderij in het echt bekijken is natuurlijk veel indrukwekkender. Maar thuis rustig kijken en inzoomen is prachtig. Een uitkomst voor mensen die niet goed ter been zijn. Kunnen ook zij genieten.
    OTR: Geen laptopproblemen, maar internet lag eruit.

  9. zucht!
    ik wou dat mijn cameraatje dit kon 🙂

  10. Renesmurf zegt:

    Ja, ik ken het, het is prachtig!
    Dat zouden meer museums moeten doen.
    Echt blijft natuurlijk echter, maar dit is iets wonderschoons.

  11. Elmar zegt:

    Geweldig he Tagrijn die mogelijkheden bij Google Earth, en op die Jeroen Bosch raak je inderdaad nooit uitgekeken!
    groetjes,
    Elmar

  12. Zakina zegt:

    Wow had geen idee dat dit ook kon met google earthe en geweldig om zo in te kunnen zoomen. Heb zelf ooit een boek gelezen over het leven van Jeroen Bosch.

  13. rietepietz zegt:

    Onvoorstelbaar om zó dicht bij te kunnen komen ! Hoorde toevallig vanmorgen dat er in het museon in Den Haag een film gaat draaien waarin je het werk van van Gogh “door zijn ogen ” kunt bekijken .Als ik het goed begrepen heb met ongeveer deze methode ! Lijkt me écht iets voor jou Tagrijn

  14. Vedat zegt:

    Tagrijn, bedankt. Ik moest wel eerst Google Earth installeren en ook nog mijn dochter te hulp vragen, maar daarna…

  15. Thérèse zegt:

    Ja zeker, wij hebben laatst ook geheel en al onze ogen zitten uitkijken. Nu zit ik liever in het echt in het Prado, maar dat is wat anders natuurlijk. Toch een staaltje van techniek om zo’n schilderij zo gedetailleerd te kunnen bekijken.
    Toen ik de titel bij je las: De tuin der lusten en de afbeelding nog niet zag, dacht ik: O een tuin in Leiden; dat is wat. Dacht niet meteen aan Jeroen Bosch, haha!!

  16. klaproos zegt:

    schitterend om te zien tagrijn,
    ik zou het graag van dichterbij willen zien maar het probleem met google earth is als ik dat installeer mijn pc zó traag als …
    wordt,en dat isniet zó fijn,
    ik ben blij dat ik via jouw ogen heb mogen kijken 🙂
    groetjes
    klaproos

  17. kaatmossel zegt:

    gaaf!
    dit wist ik niet.
    bedankt

  18. Belinda zegt:

    Prachtig!! Fantastisch schilderij! Wat is internet toch mooi dat kunst zo dichtbij de mensen wordt gebracht. Ik ga heel snel daar een kijkje nemen en in iedergeval genieten van dat prachtige schilderij van Jeroen!

  19. Jaco zegt:

    Heel gaaf, ik wist niet dat de resolutie zo adembenemend hoog was

  20. Marcel zegt:

    Ik vind dit toch wel heel mooi zo op mijn computer te kunnen zien. Het is trouwens een prachtig schilderij.

  21. 10eke zegt:

    Geweldig hè, maar wat knap dat deze man dat zo gedetailleerd heeft kunnen schilderen. Hoe lang zou hij erover gedaan hebben?
    Fijne dag, gr 10

  22. plato zegt:

    Dat is erg dichtbij Tagrijn. Als ik mijn huis en tuin opzoek is het aanmerkelijk vager.
    Ik kende deze mogelijkheid niet. Toch eens kijken.

  23. Dit wist ik nog niet, wel erg leuk om eens op te gaan kijken.
    Trouwens google earth is niet erg actueel in zijn stedenfoto’s.
    Nieuw Leyden staat er nog steeds als bouwterrein op.
    Off Topic, oud buurtbewoners moet je een beetje steunen he.

  24. Di Mario zegt:

    Het is gebarsten 😉
    Love as Always
    Di Mario

Je kunt hier reageren

