MUSIC IN MOTION

Er bestaat een grote internationale taal die mensen bindt: de muziek. Het reist de wereld door, komt in steeds weer in andere vormen terug en verrast ons steeds weer opnieuw. De eeuwigdurende beweging in die verschijningsvormen kun je zien en vooral horen in het Museum Volkenkunde in Leiden. De blues uit Mali, die dan nog geen blues heet, wordt door de slaven geëxporteerd naar Amerika en keert dan weer terug in dat land, vermengd met moderne westerse elementen. De traditionele Japanse muziek ondergaat westerse invloeden en in de sloppenwijken van Rio vindt men steeds weer nieuwere versies van de samba. Vijf wereldsteden staan centraal in de expositie: Bamako, Rio de Janeiro, New York, Berlijn en Tokyo.
In het museum wordt regelmatig live opgetreden, zoals hier een vrouw die een Japanse fluit bespeelt vlakbij de grote Boeddhabeelden:

Er zijn ook heel veel muziekinstrumenten te zien. Op de eerste foto zie je een marimba:

Een vrolijk uitgedost groepje muzikanten uit Rio:

Overal staan grote en kleine schermpjes opgesteld die je al dan niet interactief een concert laten zien en horen uit alle windstreken, zoals hieronder uit Bamako en New York:

Op een groot scherm kun je nonstop tientallen hoogtepunten uit de popmuziek zien en beluisteren. Hieronder een optreden van de Beatles op een dak in Liverpool.

Aan de wanden vinden we tientallen citaten over de muziek, zoals deze hele fraaie:

Aan een lange wand zijn grote zwartwitfoto’s bevestigd van de fotograaf Gijsbert Hanekroot, die de Seventies hiermee vastlegde onder de titel Van Abba tot Zappa.

De expositie is nog tot en met 23 augustus te zien in Museum Volkenkunde, Steenstraat 1 in Leiden. Geopend di tm zo van 10-17. MK geldig.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

23 reacties op MUSIC IN MOTION

  1. Herman zegt:

    Bedankt voor de tip, ik ga er zeker heen. Muziek is voor mij altijd een ontdekkingsreis en zo te zien valt er heel wat te ontdekken.

  2. Volgens mij staan de Beatles daar Don’t Let Me Down te zingen.

  3. Zakina zegt:

    Lijkt me heerlijk om dat museum te bezoeken, muziek bind ons in de wereld. Valt me op dat Leiden altijd leuke dingen tentoonstelt 🙂

  4. Hanny zegt:

    Muziek is universeel en bindt zeker mensen. Misschien moeten de mensen wat meer zelf muziek maken met elkaar, waardoor er minder ruimte voor rottigheid is.
    Deze tentoonstelling lijkt me zeker de moeite waard, maar helaas de tijd ontbreekt.

  5. Hermien zegt:

    Goeie tip, dank je wel Tagrijn!

  6. beuzeblaadje zegt:

    Gaaf Tagrijn, lijkt me erg leuk
    om hier eens naar toe te gaan!
    Groetjesss,
    beuzeblaadje

  7. Renesmurf zegt:

    ja, dat is modern he, met schermen.
    Ik zag het bij Beeld en Geluid, ook logisch daar.
    Dat maakt een museumbezoek toch wat interesanter, hoewel soms alleen naar dingen kijken ook erg leuk kan zijn.

  8. Thérèse zegt:

    dus moet zijn duf! Sorry.

  9. Thérèse zegt:

    Wat is dat toch leuk tegenwoordig, die presentatie op tentoonstellingen, zoals bij deze. Ik zou er dolgraag even heengaan, maar…afstand, druk met..enz. Ja, misschien lukt het; het is er nog een hele tijd.
    Vroeger waren musea toch vaak wat dus en saai, tenminste voor sommigen, maar er is nu zo veel meer mogelijk en dat maakt het wel heel boeiend!

  10. rietepietz zegt:

    Het lijkt me een “must” voor ieder muziekliefhebben !Op de poster is wel te zien dat er geen Nederlandse inbreng is , jammer !

  11. plato zegt:

    Goh, wat een bijzondere dingen. Dat lijkt me echt de moeite waard. De cultuur komt uit alle richtingen op Plato aangespoeld.

  12. Belinda zegt:

    Nog alle tijd om daar eens langs te gaan!

  13. Met Tagrijn heb je never a dull moment, hij sleept je van evenement naar museum en het is allemaal zeer de moeite waard en vaak ook heel leerzaam. Dankjewel voor al deze culturele uitstapjes

  14. klaproos zegt:

    dat lijkt me nou echt geweldig om te zien tagrijn,’t is dat ik momenteel moeilijker van huis kan met een ziek hondje maar anders ging ik nú nog,
    want dat lijkt me puur genieten,
    dank je wel, dat ik het nu via jou toch kan zien,
    groetjes en een fijne dag gewenst
    klaproos

  15. f r e d zegt:

    mooie zwart/wit foto’s zo te zien;
    maar waarom heet die fotograaf nou hanekroot……

  16. Marcel zegt:

    Muziek is geweldig! Muziek is voor mij heel belangrijk, want het helpt bij ontspanning of bij werk of met autorijden of gezellig een avondje uit. Muziek maakt gezellig, muziek helpt troosten. Daarom is muziek voor mij belangrijk en ik denk voor de meeste mensen op deze aardbol.

  17. Pasula zegt:

    Jaren geleden speelde ik al de marimba. Leuk om dit weer even terug te zien.

  18. Ik ben nog steeds niet geweest, terwijl ik er al zoveel over gehoord heb bv de vele concerten die er geweest zijn.

  19. boomkruiper zegt:

    Muziek: Het lijkt wel de enige taal te zijn die wereldwijd begrepen wordt en mensen bindt. Mooie serie foto’s Tagrijn

  20. Vedat zegt:

    Leiden, ik ga er maar niet heen. Jij laat zoveel zien van Leiden, dat ik geen keus kan maken. Het begint al met het bijzondere station, want daar kom ik natuurlijk aan. Ik moet een keus maken en die tentoonstelling klinkt mij als muziek in de oren.

  21. Di Mario zegt:

    Als ik aan liverpool denk, dan denk ik toch aan iets anders. Maar daar moet je mee opletten heb je bij Fred gelezen.
    Love As Always
    Di Mario

  22. Elmar zegt:

    Muziek is inderdaad een zich steeds ontwikkelende taal. Lijkt me een interessante tentoonstelling!
    groetjes,
    Elmar

Je kunt hier reageren

