LEIDS DETAIL 117

In deze aflevering van Leids detail twee bekende figuren als gevelsteen, een muurschildering met een poort en de heer Staartmans op een kasteel. Voor de Leidenaars eerst maar weer raden waar en wat het is en voor de anderen meteen doorscrollen naar de tekst onder de derde foto!

Op de eerste foto de bekende poppenkastfiguren Jan Klaassen en zijn liefhebbende echtgenote Katrijn. Je kunt ze vinden boven de ramen van het pand Turfmarkt 4. Het huis is nog niet zo oud en dateert uit het begin van de 20e eeuw. De twee koppen zijn louter als versiering aangebracht en er zit verder geen verhaal achter.
Op foto twee een muurschildering aan de muur van de Brandewijnsgracht met als voorstelling de vroegere Heerenpoort, die hier vlakbij heeft gestaan. Het was een van de zeven toegangspoorten tot de stad. De poort speelde geen belangrijke rol en diende eigenlijk alleen om voetgangers een omweg via Mare- of Zijlpoort te besparen. De poort werd in 1682 gebouwd en verving een eenvoudiger doorgang uit 1645. In 1863 werd de poort zonder dat dit protesten opleverde, afgebroken.
Foto drie: een zeemeerman op een burcht. Hoe kan het anders: deze is te vinden in het hof de Meermansburg, waarover in Leids Detail 110 meer werd verteld.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

21 reacties op LEIDS DETAIL 117

  1. Zakina zegt:

    Wat leuk Jan Klaassen en Katrijn 🙂 en ik meteen denken, dat ze misschien Leids zijn, maar helaas zit geen verhaal achter.
    Die muurschildering ziet er goed uit… valt er amper regen op?

  2. Herman zegt:

    Herkende geen van drieën. Moet binnenkort weer eens door Leiden gaan zwerven (moet eerst wel de zon gaan schijnen).

  3. plato zegt:

    Indrukwekkend beeld zie ik daar. Maar het lijkt me wel onhandig vechten met zo’s staart. Mooie plaatjes uit een serie die nooit lijkt op te houden. Heeft Leiden wel grenzen? vraag ik me af.

  4. beuzeblaadje zegt:

    Ik ga uiteraard voor foto 3 van het
    hofje! Wat een heerlijk zomerse foto Tagrijn!
    Groetjesss,
    beuzeblaadje

  5. Marcel zegt:

    Prachtig….. die muurschilderij, Dat moet echt bewaard blijven. Weer genoten van deze aflevering.

  6. Vedat zegt:

    Nou hebje al drie keer 117 details laten zien. dat moet toch een keer ophouden, al hoop ik het niet. Ik vind het wel leuke details, die je telkens weer laat zien.

  7. rietepietz zegt:

    Prachtige muurschildering ,wat is er toch veel moois in Leiden !

  8. f r e d zegt:

    een meermansbrug???? een meermansbob ken ik wel……

  9. Jaco zegt:

    Nummer 2 had ik kunnen weten, aangezien wij daar in de buurt hebben gewoond, maar helaas: drie keer wijzer, nul keer raak.

  10. de muurschildering heeft mijn hart verloren!
    alhoewel ..
    een zeemeerman ..
    die doet mijn fantasie op hol slaan? :-)))))
    prettig weekend, tagrijn,

  11. Renesmurf zegt:

    Schitterend weer, en schitterend weer er ook nog bij! Het komt allemaal even prachtig uit!

  12. Elmar zegt:

    Leuk die koppen van Jan Klaassen en Katrijn!
    Apart die zeemeerman, ik had er nog nooit een gezien!
    groetjes en een fijn weekend!
    Elmar

  13. Thérèse zegt:

    Nou, ik had eens een keer iets goed. Jan Klaassen en Katrijn, jawel, mijn eerste punt. Mooi romantisch beeld van die zeemeerman.
    Een fijn weekend!
    (Hoedt u voor petjes met ritssluitinkjes)

  14. Belinda zegt:

    Geen van de drie maar dat is ook niet gek als je geen kenner van Leiden bent. Mooie details heb je weer uitgekozen. Voor mij springt die muurschildering er echt uit!

  15. loontjuh zegt:

    Nooit gezien, die beelden. Zal toch es beter opletten, hahaha. Off, het is zover, de start van ons jubileumjaar, muzikale groet en fijn weekend.

  16. klaproos zegt:

    een heel mooi leids detail tagrijn,
    een dat je laat wensen dat het mooi weer wordt en je snel weer heerlijk door de straten kunt flaneren,
    groetjes en een fijn weekend gewenst
    klaproos

  17. Tjan zegt:

    1 uit 3 slechts: De poppenkastpoppen en de tekeninge van de poort had ik echt nog nooit gezien.
    Nog een keer over ‘het moet wel uitkunnen’: het is denk ik geen dialect, maar sociolect: middenstandersjargon en ondernemerstaal. Harry Mens zegt het ook regelmatig in zijn tv-programma. Dat verklaart dan meteen ook waarom jij het niet kent 😉

  18. Di Mario zegt:

    Die schildering is mooi zeg, die moeten ze bij mij aan het huis maar eens maken.
    Love As Always
    Di Mario
    OT, nog verder nagevraagd, maar diverse mensen uit de buurt kennen de uitdrukking.

  19. Pasula zegt:

    Wat een prachtig beeld van die zeemeerman! Ik zoek al jaren een mooi beeld van juist een zeemeerman voor in de tuin. Ik blijf zoeken…
    (Leiden hééft het!)

  20. Hanny zegt:

    Wat mooi dat met deze schildering de poort niet vergeten wordt.
    De pomp met de zeemeerman is prachtig.

  21. Herkende Jan Klaasen en Katrijn wel maar kon het niet thuisbrengen.
    De tekening/schildering van de Zijlpoort had ik dacht ik nog nooit gezien.
    Nummer drie was een inkoppertje natuurlijk.

Je kunt hier reageren

