VIER MAAL ZES

Het bericht is al een maandje oud, maar vorige week werd Tagrijn er toch weer even aan herinnerd. Als het kabinet wil proberen de lessen in rekenen naar een hoger plan te tillen, dan is het toch al wat jaartjes te laat.
Tagrijn zocht iets in een van de schappen van Xenos. Hierdoor kon hij de discussie volgen tussen een jongen van een jaar of 21 en een iets jongere verkoopster.
De jongen zocht naar wijnglazen: ‘Ik moet er twintig hebben. Ik geef een feestje. Zijn ze ook los te koop?’
‘Nee, zei de verkoopster, ‘ ze gaan alleen in deze setjes van zes.’
‘Jammer’, zei de jongen, ,maar ja, ik moet toch glazen hebben. Es kijken, hoeveel heb ik er dan nodig. Vier setjes? Is dat genoeg?’
‘Kweenie’, zei meisje, ‘ ik kan niet zo goed rekenen.’
‘Ach, weet je, ik neem wel vier setjes van zes. Dan heb ik er geloof ik wel twintig’.
Waar is de tijd gebleven dat je op school de tafels uit je hoofd moest leren of dat dergelijke sommetjes eigenlijk zo gemakkelijk werden gevonden, dat je het niet eens ‘rekenen’ durfde te noemen?

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei. Bookmark de permalink .

27 reacties op VIER MAAL ZES

  1. Zakina zegt:

    Ze hadden het rekenen nooit naar een lager plan moeten tillen. En ik lees met verbazing dit verhaal… hoe kan je inshemelsnaam niet weten hoeveel setjes van 6 glazen je nodig hebt. Gelukkig nam hij 4 setjes mee, kan hij ook nog perongeluk 4 laten vallen 😉

  2. plato zegt:

    Ik weet niet wat dat voor mensen waren maar dan ben je toch wel erg stom. Daar helpt onderwijs denk ik niet meer bij. Ook niet bij Fokke en Sukke natuurlijk. Maar dat is dan alleen maar leuk.
    Vier maal zes is toch zo ongeveer wel 20 he? Dat kun je toch geen benaderend rekenen meer noemen, Hermien? Dat is gewoon gokken dat het wel min of meer genoeg zal zijn.
    Mijn god, in welk een wereld leven wij?

  3. Hermien zegt:

    Wat is nu het probleem? Vier maal zes is meer dan 20, dat is toch niet fout? Dat is benaderend rekenen!

  4. Vedat zegt:

    Bijna overal hier in huis hangen de tafels en elke dag worden er tafels door elkaar gevraagd. Mijn vrouw zei tegen mijn kleindochtertje: “Als je opa en oma wakker maakt, krijg je zo de uitkomst.” Je begrijpt, dat wij een keer wakker werden gemaakt met: “Oma, drie keer negen.”

  5. drie maal drie is vijf
    wiede wiede wie wil van mij leren
    vier min vijf is twee
    wiede de wie doet met ons mee? ;-))

  6. Elmar zegt:

    Het is goed dat ze het niveau op proberen te krikken maar dan moeten ze eerst de leerkrachten bijscholen anders valt er weinig op te krikken ben ik bang!
    groetjes,
    Elmar

  7. Niklas zegt:

    Mijn probleem was (en is), dat ik met rekenen wel weet welke (volgorde van) bewerkingen ik moet doen en hoe, maar dat ik bij het uitvoeren de draad kwijt raak. Dus leve de zakjapanner!
    Maar goed, de tafels zijn er bij mij ook dusdanig ingestampt, dat ik deze nog wel had kunnen oplossen zonder…

  8. beuzeblaadje zegt:

    Woooow dit was toch wel
    heeeeeel errug!
    Doeiiii,
    ga nog snel even naar je “Detail”
    beuzeblaadje

  9. Thérèse zegt:

    Misschien is die jongen wel wat zenuwachtig voor zijn wellicht eerste feestje en dat meisje vindt hem op slag zo lief, dat zij helemaal de rekenkluts kwijt is en van pure verliefdheid vergeet om even onder de toonbank te ‘tsjekken’ of die daar ligt…de kluts dan.

  10. rietepietz zegt:

    Práát me er niet van , als ik een paar kleine boodschapjes heb weet ik altijd precies wat ik moet betalen , daar is de gemiddelde kassiere van onder de indruk !
    Ook bij afgeprijsde artikelen weet men zelden hoeveel 20 % minder betalen oplevert, te triest voor woorden !

  11. mmmmm….taal mag wel nog wat bijgeschaafd worden zie ik 😉

  12. zo erg is het met mijn nog niet gesteld 🙂
    nog nèt niet 😉

  13. Min zegt:

    Oh dear geen wonder dat de jeugd van tegenwoordig meer rood staat. Ze geven gewoon 6 euro uit als ze er eigenlijk maar 4 euro te besteden hebben..

  14. Jaco zegt:

    Je wil niet weten voor welke sommetjes mijn leerlingen soms hun rekenmachine tevoorschijn halen. Ik probeer ze te leren schatten en hoofdrekenen, maar eigenlijk ben ik op een middelbare school te laat. Mijn dochter ga ik het in ieder geval thuis leren, wat de school hier ook van zegt of aan doet.

  15. Ja, jammer he ? Mijn nichtje, die zo’n 12 jaar geleden de Pabo deed verbaasde zich toen al over het bijzonder slechte taalniveau van haar medeleerlingen EN haar docenten. Ook ik verbaas me dagelijks over de taalfouten in de media en dat ondanks de spellingscontroles, die er zijn (of misschien moet ik zeggen: dankzij !!!

  16. Belinda zegt:

    Tja als 4×6 al te moeilijk wordt dan is het wel heel slecht gesteld met onze jeugd!! Ik twijfel of de oorzaak gemakzucht is eerlijk gezegd…

  17. paco zegt:

    Als ik alleen al aan rekenen denk…

  18. Tjan zegt:

    Toevallig gisteren bij de Digros een stelletje bij het bier. ‘Reken jij is uit hoeveel 12 x 0,25 liter is?’ vroeg zij, waarop hij zijn mobieltje erbij pakte. Geluk bij een ongeluk dat de meeste mobieltjes een rekenmachinefunctie hebben…

  19. f r e d zegt:

    die sharon moest haar immense borstpartij maar eens wat tillen………

  20. Weet je dat ik dit echt erg vind.
    Trouwens voorbeeldje laatst op werk was ook een rekenprobleempje.
    Vraag gewoon aan mijn collega weet jij dit of dat, nou ik ga het even voor je uitrekenen.
    Voor zij het antwoord had met haar rekenmachine had ik het zelf al uitgerekend door simpel hoofdrekenen.
    Zonde hoor dat ze dat niet meer kunnen vandaag de dag.

  21. klaproos zegt:

    erg ja:-))
    maar ja… het lijkt allemaal maar gewoon te zijn.
    dan heb ik er geloof ik wel 20
    nu ja… hij zit wel goed met gokken 🙂
    groetjes
    klaproos

  22. nanos zegt:

    Verdorie, had hij zijn rekenmachientje niet bij zich. Lastig hoor!
    Misschien klopt het toch dat Leiden jaren geleden het laagste gemiddelde IQ van Nederland had op Maastricht na. Ik heb dat ooit wel gehoord. Ik woonde er zelf en was toen al bereid dat te geloven.

  23. Renesmurf zegt:

    Nou ja, vier keer zes is toch meer dan 21, dus dat is dan toch prima.

  24. Di Mario zegt:

    Tegenwoordig mag je niet meer stampen, helaas, want ik ben nog steeds trots op mijn hoofdrekendiploma, die ik als eerste uit de klas haalde in klas 2.
    Love As Always
    Di Mario

  25. Marcel zegt:

    Volgens mij waren de rekenmethodes van vroeger prima. Maar als ik kijk waar mijn kinderen mee moeten rekenen, dan snap ik er zelfs niets van. Mijn ex-vrouw en ik hebben dan ook resoluut besloten dat wij onze kinderen ook onze methodes leren en sindsdien gaat hun rekenen voortreffelijk.

  26. Hanny zegt:

    Ik ben lichtelijk dyscalculisch, maar gelukkig zijn de tafels erin gestampt vroeger, dus ik kan me redelijk redden. Ik verbaas me inderdaad vaak over het slechte rekenen van tegenwoordig. Zonder zakjapanner kunnen de meest eenvoudige sommen niet meer opgelost worden.

  27. Ja, ik irriteer mijn eigen ook al een breuk aan de inkoppentente jeugd!

Je kunt hier reageren

