LEIDS DETAIL 118

Een vaantje met de Leidse sleutels (nee, geen kerk), een poortje naar een straatje en een klein raampje. Onder de derde foto vind je weer de toelichting op de foto’s van deze aflevering van Leids Detail.

Een stukje vergane glorie op de eerste foto. De gevel is onderdeel van het complex van de in 1955 failliet gegane conservenfabriek Tieleman & Dros. Er waren complexen aan de Middelste- en aan de Uiterstegracht. Tot 1986 maakte het verhuisbedrijf Mostert gebruik van het gebouw en nu doet het dienst als bedrijfsverzamelgebouw.
De doorgang op foto twee vind je aan de Morsweg en leidt naar de Van der Tasstraat. De straat loopt dood op het Galgewater. Er zijn niet veel van dergelijke doorgangen in de stad te vinden. Het was vroeger niet ongebruikelijk dat de bouwer een straat naar zichzelf, zijn vrouw of een van zijn kinderen vernoemde. In de meeste gevallen gaf de gemeente er later een andere naam aan. In dit geval bleef de naam, die in 1884 door de bouwer van de huizen, de firma Van der Tas, werd gegeven, echter bestaan.
Staande voor de doorgang van die straat werd onderstaande foto van de Morspoort gemaakt. Rechts van de doorgang zie je het raampje dat je ook op de derde foto zag. De Morspoort is een van de twee oude stadspoorten die de slopershamer hebben overleefd.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

19 reacties op LEIDS DETAIL 118

  1. Zakina zegt:

    Wat een prachtige stadspoort en gelukkig hebben ze die niet gesloopt zeg… zou vrezelijk zijn geweest

  2. beuzeblaadje zegt:

    Prachtig die Morspoort Tagrijn!
    De 2e foto was zeker al even in je
    bezit of staat in Leiden alles al weer in bloei? : -))
    Ajuuus,
    beuzeblaadje

  3. Marcel zegt:

    Dank je wel voor deze aflevering. Ik heb er weer van genoten.

  4. Jenny zegt:

    Die stadspoort…..plaatje! En die doorgang….!De Leidse sleuteltjes was ook een kinderkoor toch?
    Leuk!
    Groetjes!

  5. Renesmurf zegt:

    ja, heel mooi weer!
    Echt even genieten.
    Zo`n doorgang is altijd mooi, en altijd zijn die plafonds was minder.
    Het is er wel altijd netjes, op die pleintjes en in die hofjes.

  6. Elmar zegt:

    Gelukkig heeft die stadspoort de slopershamer overleeft! 🙂
    Het zou eeuwig zonde geweest zijn van zo’n mooie historische poort!
    Leuke wetenswaardigheden weer Tagrijn!
    groetjes en nog een fijne zondag!
    Elmar

  7. rietepietz zegt:

    Je hebt weer heel bijzondere plekjes gevonden , vooral het poortje is beeldschoon!

  8. Niklas zegt:

    Prachtige foto’s weer. En ik steeds maar in m’n geheugen zoeken of ik bij mijn zeldzame bezoeken aan Leiden dit gezien heb…

  9. @Leidse Glibber: Ja, (hahaha) jij had vast achtereenvolgens veel vriendinnen zitten; kan je toch ook niet al die straten onthouden?

  10. Ja, voor de geschiedenis, de jaartallen en waar heb ik niet zo’n belangstelling, omdat ik niet zo snel naar Leiden zal komen waarschijnlijk. Ik kijk wel naar de foto’s: dat doorkijkje vind ik een prachtig beeld, zelfs met die groene vuilnisbakken. Compliment!

  11. klaproos zegt:

    een mooi leids detaillog tagrijn met de eerste als schitterende opening en delaatste als zomerse sluiter,
    maak er een zonovergoten weekend van hé, dan hebben wij dat ook:-)

  12. loontjuh zegt:

    Mooie foto´s.
    Off, had je gister toevalling naar mijn man is klusser gekeken, was een stel uit Leiden, fijn weekend, groetjes.

  13. plato vanuit Belgie met een azerty scherm zegt:

    Hee, is die brug voor die poort al niet eens eerder geweest? Of was het een andere?
    Mooie plaatjes weer. Ik zou haast zeggen: Ich bin ein Laidenaar.

  14. paco zegt:

    Die stadspoort is geweldig

  15. Tjan zegt:

    Twee uit drie. De eerste foto kon ik niet thuisbrengen. Dat straatje (dat wel erg op ons straatje lijkt) en de Morspoort leverden geen problemen op…

  16. Di Mario zegt:

    Schitterende stadspoort zeg, daar kan ons stadje hier niet aan tippen hoor.
    Love As Always
    Di Mario

  17. Schaam me dood, had destijds een vriendin in de vd Tasstrat wonen, maar de poort herkende ik niet zo snel.
    Nu wel natuurlijk hahahah.

  18. Hanny zegt:

    Gelukkig dat de Morspoort behouden is gebleven. Een prachtig gebouw.
    Ik ben gek op poortjes naar straatjes. Ik wil altijd weten wat er achter dat poortje te vinden is.
    Fijn weekend!

  19. wat een prachtige stadspoort!!
    ook de versiering van de eerste foto is meer dan de moeite waard!

Je kunt hier reageren

