FASCINATIE VOOR BENTHEIM

Niet ver over de grens bij Oldenzaal ligt het plaatsje Bad Bentheim. Grootste blikvanger op een steile heuvel: Burg Bentheim. Toen de schilder Jacob van Ruisdael met zijn vriend en collega Nicolaes Berchem dit kasteel zagen, waren zij zo onder de indruk dat zij besloten dit op het doek vast te leggen. Van Ruisdael deed dit wel zestien keer, daarbij ook zijn fantasie ruimschoots de vrije loop latend. Zo beeldde hij het kasteel veel hoger gelegen af dan het in werkelijkheid was.
In het Mauritshuis in Den Haag zijn de zes mooiste schilderijen van Ruisdael van dit kasteel te zien. Hieronder zie je er vijf.

Ook hangen er een paar werken van zijn vriend Berchem, die je er zo uitpikt omdat daarin heel vaak meisjes met rode hesjes of rokjes figureren.

Van de tekeningen die van het kasteel zijn gemaakt, hieronder eerst een van Anthonie Waterloo uit 1654 en vervolgens een van Isaäc de Moucheron uit 1743:

Nog iets over het kasteel zelf. Daarvan zijn al gegevens te vinden uit 1130. Het was toen eigendom van Otto II Reineck en zijn moeder Geertruid van Northeim. Daarna kwam het in handen Van Otto van Bentheim. De folder vermeldt dat het slot daarna altijd in bezit is gebleven van deze familie. Dan wordt het wat mooier gemaakt dan het is, want al in de veertiende eeuw kwam de burcht in bezit van de familie Van Güterswijk, die zich vervolgens Van Bentheim ging noemen. Gedurende de tweede helft van de achttiende eeuw werd het verpand aan het Keurvorstendom Hannover. Maar sinds 1804 tot heden heeft de familie Van Bentheim de touwtjes weer stevig in handen.

Het kasteel is opengesteld voor publiek. Als je het complex betreedt, ga je langs twee poorten, waarvan de oudste nog uit de dertiende eeuw stamt. De bovenste poort werd door een Nederlander ontworpen: Philip Vingboom. De Kruittoren die je hierboven ziet kreeg de huidige vorm in 1525. Er is dus beslist geen sprake van één bouwstijl; in de loop der eeuwen werd er voortdurend verbouwd en vertimmerd.

De kleine expositie ‘Groeten uit Bentheim’ is in het Mauritshuis te zien tm 31 mei. Di – za 10-17 en zo. 11-17. MK geldig met toeslag.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

20 reacties op FASCINATIE VOOR BENTHEIM

  1. Joke zegt:

    Hallo Tagrijn
    Via Google kom ik op je web-log.Leuke log over de burcht.Prachtige werken van Van Ruisdael!
    Ik woon bijna 8 jaar in Grafschaft Bentheim;een schitterende omgeving.
    Vandaag heb ik mijn “doek” ingeleverd.
    Succes met je web-log!

  2. Zakina zegt:

    In fantasie is het een geweldig kasteel, maar toch lijkt het me ook leuk om er heen te gaan en daar rond te zwerven, wel leuk dat het weer in het bezit is van de familie

  3. Chris zegt:

    Ik kom Via Beuzeblaadje op dit weblog!
    Ik vindt het wel leuk oude schilderijen van de burcht Bentheim te zien. Ruisdael
    heeft nog meer in de omgeving geschilderd waar onder een molenkomplex in Schüttorf.
    http://chrimie-weblogs01.blogspot.com/search/label/Burcht%20Bentheim/
    En het mooiste is…ik zie de burcht dagelijks!
    De link verwijst naar mijn weblog met foto’s van be burcht. Groetjes Chris

  4. Vedat zegt:

    Mooi, Tagrijn. Ik hou wel van zulke logjes. Was je op eg naar Bad Bentheim, toen je je verreed bij Den Haag? Ik vraag me inens af of verrijden goed Nederlands is. Verfahren is wel goed Duits, maar goed, je weet wat ik bedoel, hoop ik.

  5. beuzeblaadje zegt:

    Een log naar mijn hart Tagrijn.
    Ik heb ondertussen de burcht al een paar keer bezocht en weet zeker dat ik er nogmaals zal komen. Bovendien wonen twee dierbare vrienden van me in Bad Bentheim, ik zal Chris eens wijzen op jouw log. Rond dit “spektakel” is trouwens een kunstwedstrijd opgezet waar ik als “amateur-fotograaf” graag aan mee wil doen…..
    Groetjess,
    beuzeblaadje

  6. Elmar zegt:

    Mooi en informatief logje Tagrijn!
    Gelukkig bestaat dat kasteel nog!
    groetjes,
    Elmar

  7. f r e d zegt:

    een clicheetje dan maar: zo worden ze niet meer gemaakt.

  8. Hermien zegt:

    Ik wilde dat het helemaal nergens zou mogen (fotograferen in een museum), maar dat is meer vanwege een ergernis mijnerzijds. Sommige fotografeerders gaan met hun toestel en hun grote lijf pardoes voor je staan, lopen dan zonder te kijken achteruit, omdat het schilderij er beter op komt en staan met hun grote osseklossen op mijn kleine voetjes.
    Dit is uiteraard niet persoonlijk Tagrijn, want bij mijn weten heb jij mijn voeten nog nooit vermorzeld.
    Mooie tentoonstelling trouwens. Alweer iets op mijn to-see lijstje!

  9. schitterende schilderijen
    het heeft wel wat zo’n kasteel afbeelden als onneembare vesting 🙂

  10. Thérèse zegt:

    Tagrijn, ik heb je antwoord gelezen, hoor! Ja, soms mag dat niet, fotograferen.

  11. rietepietz zegt:

    Naast “dichterlijke vrijheid ” bestaat er misschien wel iets als “schilderachtige ” vrijheid , want schilderachtig is het zo’n kasteel op een heuvel en het lijkt me zéker leuk eens in het kasteel rond te dwalen .

  12. Thérèse zegt:

    Ja schrijft dat de 6 mooiste schilderijen van Ruisdael in het Maurtitshuis hangen. Hieronder de volgende 5. Houd je die ene nog geheim?
    Maar mooie reportage. Ja, ik houd ook erg van Ruisdael, een zeer enthousiast schilder!

  13. En nog steeds een hele mooie omgeving daar. Vaak daar vlakbij gelogeerd. Leuk zo die schilderijen vanuit andere invalshoeken gezien.

  14. paco zegt:

    Waanzinnig mooi!

  15. klaproos zegt:

    wowwww
    wat een schitterend log tagrjn,
    dat landschap toen en nu.
    “magistraal”
    ik ben er weg van ..
    dank je wel

  16. Di Mario zegt:

    Ik vind dat rode erin wel leuk en niet alleen omdat het een dame is 😉
    Love As always
    Di Mario

  17. Marcel zegt:

    Ik ben echt onder de indruk van de schilderijen. Heel mooi en lijkt een foto van die tijd.

  18. in je fantasie kan alles?
    in kunstwerken gelukkig ook!
    prachtig logje, tagrijn!
    eentje die doet wegdromen ..

  19. Dus daar ging je naartoe afgelopen zondag.
    Ik houd wel van het werk van Ruisdael, beetje ruig en toch erg fijntjes.

  20. Hanny zegt:

    Een prima combinatie afgelopen zondag: uitwaaien en een bezoek aan de expositie. Je zult je ogen vast uitgekeken hebben op de prachtige schilderijen. De een is nog mooier dan de ander.

Je kunt hier reageren

