DE ONTHEILIGING…


Bij NU.nl las Tagrijn een berichtje waarop verder geen commentaar werd gegeven, maar dat toch wel een enorme impact kan hebben.
Nadat Darwin het scheppingsverhaal een tijdje terug al naar sprookjesland had verwezen, heeft nu Jelle Zuidema van de Universiteit van Amsterdam een ontdekking gedaan die wel weer voor een flinke rimpeling in de Vaticaanse vijver kan zorgen. Een rimpeling? Het zal op zijn grondvesten schudden. Het zal Benedictus dun door de jurk lopen.
Jelle heeft de vogeltjes bestudeerd en heeft een aantal merkwaardige dingen ontdekt. Zo weet hij nu dat de vogels in de stad ’s morgens eerder beginnen te fluiten of te zingen dan hun soortgenoten op het platteland. Dat zou best waar kunnen zijn, al is de verklaring  van Jelle opzienbarend: de vogels willen de herrie van de ochtendspits voor zijn, omdat ze bang zijn anders niet meer gehoord te worden.
Nu zou je je kunnen afvragen hoe Zuidema dat zo zeker weet. Heeft hij misschien gevraagd: ‘Vogeltje, wat zing je vroeg, was de nacht niet lang genoeg?’ En heeft dat vogeltje daar dan antwoord op gegeven?
Nou, daar heeft Zuidema zelf wel een antwoord op: Nee, ik heb de vogeltjes niets gevraagd, want vogeltjes kunnen mij niet verstaan en ik de vogeltjes niet. Want dat is zijn tweede ontdekking: Vogeltjes spreken een heel andere taal dan mensen… Is hij hierop gepromoveerd?
Maar dan zijn derde stelling en dat is de meest schokkende: Het gezang van al die vogeltjes heeft geen bliksem te betekenen; het is alleen maar om vrouwtjes aan te trekken of mannetjes af te schrikken. Door het verschil in hoogte en laagte zou men kunnen denken dat er een zekere grammatica in de taal zit, zegt Zuidema. Laat Tagrijn dat nou nog nooit hebben gedacht, maar afijn, ga verder, Zuidema. Dat verschil, weet Jelle, is alleen maar om indruk te maken. Om te laten horen dat ze ook moeilijke noten beheersen…

De ontheiliging?
Maar als het nu eens allemaal waar is, wat Zuidema schrijft, hoe kon Franciscus van Assisi dan gezellig een babbeltje maken met de vogeltjes? Of zou dat soms ook niet waar zijn, net als wat wordt beweerd over het verhaal uit Genesis1? Benedictus begint nu al nerveus te schuifelen op zijn zetel. Het zal hem tijdens zijn pausperiode toch niet overkomen dat zou blijken dat die Franciscis de kluit  bedonderd heeft? Dat ie helemaal niet met de dieren heeft gepraat? Wat nu? Hem de Sinttitel ontnemen of ook nu maar weer doen of zijn neus bloedt… Eerst dat gedonder met die Williamson, toen weer die Darwinhype en nu weer ene Jelle Zuidema. Het zal nog lang onrustig zijn in het Vaticaan.

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei. Bookmark de permalink .

21 reacties op DE ONTHEILIGING…

  1. plato zegt:

    Het Vaticaan zal alles ontkennen en net zolang zoeken tot er ergens een oud vrouwtje is die een koolmees op een Mariabeeld heeft zien zitten met een miniaureool op zijn kopje. Want de cultus moet in stand worden gehouden. Het schijnt trouwens dat mussen principieel geen condooms gebruiken. Dit is een aanwijzing dat deze vogelsoort van oudsher Rooms-Katholiek is.

  2. Zakina zegt:

    Ach welnee 😉 vroeger was alles anders en dus zal hij vast wel met de vogeltjes gesproken hebben… het waren Italiaanse vogeltjes… anders toch?

  3. Jaco zegt:

    Maar het is toch nooit gezegd dat die dieren *terug*praatten? Ik heb Franciscus altijd wel sympathiek gevonden: als de mensen niet luisteren, dan praat ik wel met de dieren. Hebben die ook nog eens aanspraak. Maar dat iemand een bul krijgt om aan te tonen dat vogels het equivalent roepen van ‘Kom jij hier vaker?’ of ‘Heb je een vuurtje voor mij?’, dat slaat natuurlijk nergens op. Waarom vertelt Zuidema dat niet aan de vogels, en verspilt daar verder geen tijd mee van mensen?

  4. rietepietz zegt:

    Het verbaast me allemaal niet echt natuurlijk maar ook voor de echte gelovige maakt het allemaal niets uit .
    Mensen die het hele bijbelverhaal voor “zoete koek nemen” geloven álles … hoe tegenstrijdig het ook klinkt !

  5. De vogelen des hemels, de lelieen des velds,
    Zij hebben ons tot op vandaag geen ene zak verteld.

  6. JantjeDee zegt:

    hahahahahahahhahahaha
    zie je nou wel dat ik gelijk had??
    en geloof me nou, ze gaan de hele nacht door door de LICHTvervuiling!!
    en verstaan doe ik ze niet, maar ik geniet er wel van… !
    en de paus die mag zelf komen luisteren !!
    heb ik eindelijk echt nieuws op mijn log!
    hahahahahahahaha

  7. Martine zegt:

    ..om over de papen maar te zwijgen!

  8. Martine zegt:

    Tsss. Straks wordt ook nog aangetoond dat engelen niet bestaan. Dan zijn de rapen helemaal gaar!

  9. Elmar zegt:

    Met dat bord voor hun kop daar in het Vaticaan en die ingezeepte schouders waar ze alles zo lekker vanaf kunnen laten glijden zal ook dit weinig indruk maken vrees ik.
    groetjes,
    Elmar

  10. lenie zegt:

    ja moet je bij mij zijn ..
    praat al jaren met de vogels ;))))))))))))
    *met een big smile deze log verlaat*

  11. klaproos zegt:

    whaahhahahaha
    dun door de broek zal het gaan, en nou hebben we het hier niet over een onderbroekenfluisteraar:-)

  12. Thérèse zegt:

    Goeie genade, laat ik nu altijd gedacht hebben dat ze zo plezier in musiceren hebben, de een natuurlijk meer en talentvoller dan de andere (voorbeeld een merel tegenover een kraai) maar nu doen ze het alleen om de vrouwtjes te versieren.
    Tsssst! En dat Franciscus beter met de vogels kan praten dan die meneer Zuidema, ja, daar is hij Italiaan voor. Die hebben verstand van zingen enzo.
    Benedictus hoeft zich niet druk te maken helaas.

  13. Renesmurf zegt:

    Ze maken zich echt niet druk in het Vaticaan. Ze zitten zo rotsvast, dat gaat niet zo snel om.

  14. Suzan zegt:

    Toen ik ooit tegen mijn opa zei: “Wat kwetteren die vogeltjes toch leuk he?” antwoordde mijn opa: “Als jij zou roepen wat zij nu roepen, dan werd je een week lang de mond met groene zeep gewassen!!”
    Ik praat ook tegen de hond, tegen de kat, tegen het egeltje in de tuin. Niet dat ik denk dat ze mij verstaan (hond en kat verstaan wel koekje of snoepje), maar ik vind het gewoon leuk om overal tegenaan te kletsen 😉

  15. Tagrijn, ik verbaas mij er keer op keer over waar mensen tegenwoordig op kunnen promoveren. En geloof me, Tagrijn, het gaat mij ook nog een keer lukken om ergens op te promoveren. Misschien wel op een profiel van webloggers en hun gedrag en als ik dat dan ook nog in relatie kan brengen met vogels of ijsberen ? nou ja, ik noem maar wat 🙂

  16. Di Mario zegt:

    En als ze het al in een doofpotje willen stoppen dan ben jij er wel om er nog een logje over te maken.
    Love As Always
    Di Mario

  17. Vedat zegt:

    dat bericht heb ik ook gelezen. Ik dacht, dat het alleen om merels ging, maar goed, dat zijn ook vogels. Ik heb wel zitten grinniken om jouw stukje. Ik zie Benedictus al schuifelen op zijn stoel. Ik geloof, dat hij spontaan impotent wordt, maar ach, hij leeft toch celibatair.

  18. Het vaticaan heft het er mar knap moeilijk mee hahah.
    Maar voorlopig promoveert Zuidema op deze onzin en dat heeft hij toch mooi voor elkaar.
    Ach elk vogeltje zingt zoals het gebekt is he.

  19. .. en de vogelkes ..
    zij floten ongestoord verder ..

  20. Hanny zegt:

    Het verbaast me hogelijk dat je kunt promoveren op iets dat al jaren, zo niet eeuwen, bekend is van vogels.
    Ze moeten maar eens goed naar het vogelgezang luisteren en er een voorbeeld aan nemen. Misschien dat vrouwen dan eindelijk eens als volwaardig worden beschouwd in dat conservatieve bolwerk.

Je kunt hier reageren

