LEIDS DETAIL 119

In aflevering 119 van Leids Detail twee vogelkoppen, een lantaarn en een pilaar. Onder de derde foto staat weer de toelichting.
Tot zijn grote verrassing trof Tagrijn trof vorige week op de weblog van
Martine plotseling een extra aflevering van Leids Detail aan. Dus wie er hier nog geen genoeg van heeft: ga dan daar eens kijken!

Op de eerste foto twee pauwen die op de Pauwbrug staan. De brug is genoemd naar bierbrouwerij De Pauw die hier vlakbij stond. Hieronder zie je de pauwen helemaal. Vorig jaar heeft de pauw die aan de andere kant van de brug staat al in deze rubriek gefigureerd. Kijk hier maar.
Op de tweede foto een lantaarn in het Tevelingshof aan de Vierde Binenvestgracht 7, een beetje weggemoffeld tussen de achterkanten van de huizen aan het Plantsoen. Het uit 1655 daterende hofje is in de vorm van een parallellogram gebouwd. Om die reden wordt het soms wel het zoutedrophof genoemd. Toen het hofje honderd jaar bestond werd een gedicht aangebracht met de tekst:
‘Wel scheef en schuin gemaakt
doch echter, door verstand,
zeer net in den haak
met twintig huizen in ’t vierkant.’

Ten slotte foto drie. Deze pilaar staat bij de ingang van het gebouw van de Reclassering en Stichting Parnassia aan de Witte Singel 8.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

21 reacties op LEIDS DETAIL 119

  1. plato zegt:

    Mooie plaatjes uit de schier onuitputtelijke bron. Ja, dat boek waar Zakina het over heeft, moet er gewoon komen. Eigenlijk is het er al.

  2. Zakina zegt:

    Mooie details en ook op het logje van Martine. Alleen ben jij natuurlijk de enige echte Leidsdetailschrijver (ooit komt er vast een boekje van uit… al hoewel met afl 119 erbij is het toch al een dik boek aan het worden). Mooi die vogels

  3. rietepietz zegt:

    De hofjes in Leiden zijn natuurlijk altijd grote publiekstrekkers , ze zijn zó mooi!

  4. f r e d zegt:

    laatste: loop naar de pomp vervangen door fiets….??

  5. beuzeblaadje zegt:

    Prachtig die vogelkoppen Tagrijn.
    Dit hofje heb ik volgens mij niet gezien,
    de pilaar spreekt me het minst aan!
    Fijn weekend,
    beuzeblaadje

  6. Annemarie zegt:

    Het zijn weer aparte plaatjes! Maar wel lekker vrolijk. 🙂

  7. Renesmurf zegt:

    Die lantaarn vind ik ronduit het mooiste!
    De rest is ook erg fraai allemaal!

  8. klaproos zegt:

    een prachtig leids detail tagrijn
    een stad die nooit gaat vervelen en weet ik hoeveel mooie dingen kan laten zien,
    maak er een fijn weekend van hé.
    groetjes
    klaproos

  9. Thérèse zegt:

    Prachtige foto’s hebje weer gemaakt! Ja, vooral die pauwen springen er natuurlijk uit, maar ja, die beesten zijn in het echt al zo mooi van zichzelf. Maar de rest ook hoor en zo echt ook met al die fietsen. Raden is voor mij niet weggelegd, maar dat weet je wel.
    Fijn weekend Tagrijn!

  10. loontjuh zegt:

    Alleen de eerste foto had ik herkend.
    Off…zondag wordt jubileumfoto gemaakt, haha…fijn weekend.

  11. Elmar zegt:

    Die pauwen zijn echt gaaf!
    Grappig een wieberhofje!
    Leuk informatief logje weer Tagrijn!
    groetjes en een fijn weekend!
    Elmar

  12. Tjan zegt:

    Twee uit drie. Pauwen en moderne zuil waren bekend – de lantaarn van het hofje herkende ik niet.

  13. paco zegt:

    Mooi zoals jij dat weer elke keer weet te brengen

  14. dit zijn weer details die alle aandacht verdienen!
    dankzij jou staan ze terecht even in het zonneke, tagrijn!

  15. Vedat zegt:

    Bijna iedere keer als ik de details zie, vraag ik mij af wat er nog meer aan vast zit. Geinig, dat Martine ook heel leuke details in Leiden heeft ontdekt. Laat jij de mensen eerst raden, Martine doet het andersom en dat maakt ook veel reacties los.

  16. Wil je mij nooit meer op het verkeerde been zetten hahahahah.
    Foto en was een makkie, maar foto twee dacht ik ja simpel dat is bij de Burcht dus ging door naar foto drie die ik ook herkende.
    Was even schrikken toen ik zag dat ik volkomen fout zat bij foto twee hahahah

  17. Di Mario zegt:

    Wat scheef is kan recht spreken.
    Love As Always
    Di Mario

  18. Hildegarde zegt:

    Mooi gefotografeerd, die pauwen. En creatief met fruit en groenten : een verrassing, een lach. P.S. Dank voor je grootmoedige, genereuze reactie op mijn expressies.

  19. lenie zegt:

    túúrlijk val ik op de vogels ..
    die mogen wel komen logeren in mijn tuin …
    heb weer es genoten van je leids detail 😉
    en aankomende zomer ga ik nu eens écht een keer die kant op !!!

  20. Hanny zegt:

    Je hebt weer mooie Leidse details gevonden!

Je kunt hier reageren

