GEEF ‘M VAN KATOEN!


Gemak dient de mens, werd er altijd gezegd. Maar zo eenvoudig kom je er nu niet meer vanaf. Je moet je eerst afvragen of het gemak dat jij hebt, daardoor niet schadelijk is voor een ander, Natuurlijk: het milieu.
Van een baby heb je geen gemak, maar wel een hoop aardigheid. Ze hebben alleen de onhebbelijke gewoonte niet keurig naar het toilet te gaan als de nood hoog is, maar om op de meest onverwachte tijden ettelijke luiers vol te poepen en te piesen.
Geen nood: op de commode, schoonpoetsen en een andere luier erom. Op naar de volgende ronde die meestal niet lang op zich laat wachten.
Vroeger kreeg een baby een katoenen luier om, die nadat de baby zijn portie afval had geproduceerd, in een emmer ging en werd gewassen.
Maar nu is er de wegwerpluier: gewoon weggooien na gebruik. Het gemak dient de mens. En daar komen de waarschuwende vingertjes al: hohoho, weet u wel waar u mee bezig bent? Weet u wel dat er plastic in die luiers zit, maar dat ze door het vuil toch niet in de container van dat oranje mannetje mogen? Weet u wel dat deze luiers in de vuilverbranding broeikasgas produceren? Wist u dat…

Geef ‘m van katoen
Dus ouders: terug naar de katoenen luier, luidt de opdracht. Dat het iedere dag wassen van die dingen water en electriciteit kost en dus ook niet milieuvriendelijk is, moeten we dan maar even vergeten. Men heeft uitgerekend dat je met een investering van zo’n vijfhonderd euro de hele luierende periode van de baby doorkomt. Je zou zeggen: wie kinderen wil, weet nu eenmaal dat dat geld kost en daar hoeft een ander niet voor op te draaien.
De gemeente Leiden denkt daar anders over. Als je besluit over te stappen op katoen, hol dan naar de gemeente, laat zien dat je er minstens zestien hebt gekocht en kassa: je krijgt meteen 23 euro subsidie… Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie is de gulste van het land?
Zodra wordt beweerd dat iets beter is voor het milieu, gaat de prijs van dat product omhoog. Dat is jammer. Maa ik ga deze week toch even bij de gemeente langs met het bonnetje voor de aankoop van mijn spaarlampen. Als ik daar geen subsidie voor krijg, begrijp ik echt de logica van die luiersubsidie niet.

En dan nog dit…
Het NCT (Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding) heeft meegedeeld dat station Leiden Centraal een van de zeven stations is met een verhoogd risico op een terroristische aanslag. Op de perrons, in de hal en om het station moet daarom cameratoezicht komen. Het Rijk betaalt 3 miljoen euro en dan moet Leiden zelf 80.000 euro per jaar ophoesten voor de camera’s. Als gemeenteraad zou je je toch een rotje moeten schrikken. Maar nee, De SP, D66, Groen Links, Stadspartij Leidens Ontzet en wat leden van de PvdA, stemden in de raad tegen dit voorstel. ‘Geldverspilling en inbreuk op de privacy’… De SP meent zelfs dat het beter en goedkoper is dak- en thuislozen als toezichthouders op het station te zetten.
Nee, dan kan je toch beter subsidie op luiers verstrekken. Want een aanslag op het station, och… Maar katoenen luiers in plaats van papieren, dáár hebben we tenminste wat aan. Daar mag je wat voor over hebben als gemeente.

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei. Bookmark de permalink .

18 reacties op GEEF ‘M VAN KATOEN!

  1. Een logje om over na te denken……. Gelukkig sta ik niet voor het dilemma, wat voor luiers.

  2. Renesmurf zegt:

    Het milieu is heel belangrijk.
    Milieuvriendelijke producten moeten goedkoper, en milieuvervuilend verbieden, als er alternatieven zijn.
    Cameratoezicht ben ik ook op tegen.
    Privacie is me veel waard.
    Een camera houdt geen enkele bom tegen.

  3. Elmar zegt:

    Luiersubsidie het moet niet gekker worden!
    De veiligheid ik kennelijk minder belangrijk voor de gemeenteraad van Leiden!
    groetjes,
    Elmar

  4. Zakina zegt:

    Zucht… hebben ze niets beters te doen daar? Maarre.. als je je kind eerder zindelijk maakt, krijg je dan ook subsidie?

  5. Geertje zegt:

    Wegens het lilieu heb ik een poosje de katoenen luiers geprobeerd.
    Nou, lou loene dus!
    Je wasmachine blijft lopen! (afgezien van alle tijd die je kwijt bent die je beter kan besteden).
    En de huid van de kinderen gaat zienderogen achteruit; nou die wegwerpluiers zijn een ware uitvinding.
    Je hebt verder ook helemaal gelijk. laat men zich toch druk maken om de zaken die er werkelijk toe doen…

  6. rietepietz zegt:

    Ondanks “het wassen” zouden katoenen luiers inderdaad wel eens beter voor het millieu uit kunnen pakken . Kinderen zijn n.l. enige maanden eerder zindelijk dan met de wegwerpluiers .
    Door het “droge comfort” van de “pamperachtige” voelen kinderen dus het “natzijn ” niet als onaangenaam .Bij de textiel luiers ,uiteraard mét plastic omhulsel , ervaart het kind verschil tussen nat en droog .
    Mijn oudste was dag en nacht zindelijk ruim voor hij twee jaar was ,dat lukt tegenwoordig vrijwel niet meer !

  7. Thérèse zegt:

    Ik dacht héél even, héél even maar, hoor, dat jij naar de gemeente wilde stappen om zovast luiers…….ach nee, ik heb niks gezegd, hoor.
    Mijn schoondochter heeft ook een soort luiers voor de baby wat goed is voor het milieu; wat weet ik niet precies.
    Hebben jullie echt zo’n lelijk station?

  8. kamira zegt:

    En de ouderen onder ons die het niet meer opkunnen houden Wat moeten die dan
    Ook met 16 luiers [hoe groot/] naar de gemeente?
    En zijn ze er in die maat!!!!
    Ik word hier moedeloos van van al dat zogenaamde BETER VOOR HET ……

  9. f r e d zegt:

    een aanslag op de ooievaar zou eea wel eens handig kunnen oplossen……

  10. Bij Etos zijn biologisch afbreekbare wegwerpluiers te koop op basis van mais. Heb ik vernomen. Bedacht door een Zweedse mama.

  11. klaproos zegt:

    :-))
    we blijven graag moeilijk doen in dit kikkerlandje,
    namen we het leven maar wat minder serieus hé tagrijn:-)

  12. je zusje zegt:

    Als ik de luiers van de kleinkinderen verschoon, gaan ze in een aparte emmer en daarna bij het GFT afval. Het “plastic” is, denk ik, hetzelfde materiaal als zakjes voor de groenbak en waar biologische aardappels in zitten en die zijn composteerbaar.

  13. paco zegt:

    Het blijft sappelen

  14. Di Mario zegt:

    What??? Meen je niet, doen baby’s dat… had je me niet veel eerder kunnen waarschuwen. Pffff, Nou dan maar nog vaker verschonen, dan ruik ik het minder.
    Ik zie dat LG al een oplossing heeft voor het station dus daar hoeven we ook niet meer zorgen over te maken.
    Ik heb trouwens ook nog een spaarlampenbon.. die kan toch ook wel mee.
    Love As Always
    Di Mario

  15. nanos zegt:

    Je zou wel gek zijn! Katoenen luiers, kom nou. Met van die plastic dingen eromheen dan zeker die altijd wel ergens wijken en dan gaan lekken, en met zo’n stinkende luieremmer.
    Nou LG, dat telt niet alleen voor babies hoor. Het telt voor jou en mij ook. En die luier komt ook wel weer!

  16. Bij baby’s is het inderdaad zo dat wat je er van boven ingooit er gelijk van onderen weer uitkomt.
    Neem je mijn bonnetje van de spaarlampen ook gelijk even mee als je toch langs gaat bij de gemeente.
    En die camera’s, ik heb altijd gezegd met zo’n lelijk station zou je toch bijna hopen op een terroristische aanslag.(wel midden in de nacht natuurlijk als er geen mensen lopen)

  17. op een ander log las ik over een pipostraat?
    (de pies en poep-straat?)
    er wordt tegenwoordig wat gezeikt bij onze noorderburen? :-))

  18. Hanny zegt:

    Politici zijn toch vaak vreemde vogels.
    Bij ons mogen de wegwerpluiers in de GFT-bak.

Je kunt hier reageren

